Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, dat zijn de oranje knipperlichten.
Ik had destijds begrepen dat elke blauwe dakset verplicht oranje lichten moet hebben.
Hoe zit dat nu precies?
dat komt niet duidelijk naar voren, ik ga er vanuit dat dit niet verplicht is, maar als het voertuig gebruikt wordt om af te zetten dan zal deze oranje moeten hebben en rondom zichtbaar, hoewel in strijd met het incident management omdat hier explciet wordt gesproken dat alleen aan de zijde waar het verkeer naderd (toerijdend op het incident of werkzaamheden) oranje gevoerd mag worden, dus beslist weer niet rondom.
op politie voertuigen zullen dus steeds meer de daksets verschijnen met zowel blauw als oranje en deze zullen dus aan de nieuwe regels moeten voldoen.
maar de nieuwe regels hebben nog veel meer complicaties, bijv. geluid zonder blauwlicht mag niet, dus als 1 van de 4 hoekflitsers stuk gaat moet automatisch het geluid uit gaan, of als de lamp van de zwaailamp stuk gaat (er zit ook nog een motortje in voor de draaibeweging) moet zit gecontroleerd zijn en de sirene uit zetten.
m.a.w. lampje stuk geen voorrangsvoertuig meer, zal je overkomen midden op het kruispunt met je politieautootje, brandweer-of ziekenauto, wanneer er dan een aanrijding ontstaat ben je gewoon weggebruiker.
ook moet alles nu voldoen aan de emc-eisen (kleine e voor de geluidsinstallatie) en ECE-65 (grote E wat zowel emc als ECE-65 wat inhoud lichtsterkte, flitsfrequentie en kleur voor de set signaal verlichting) en dit keurmerk wordt afgegeven door de rijksdienst wegverkeer na gekeurd te zijn door een door de europeesche overheid toegestaan keurings instituut, in nederland is dat bijv. de Kema die dit samen met het spaanse keuringsinstituut oplost.
Dit houdt in dat alle apperatuur eerst bij de bijv. kema moet zijn geweest en alles waar licht uitkomt ook nog even naar spanje moet.(op dit moment kan alleen in spanje het licht gecontroleerd worden)
maar er geld waarschijnlijk wel een overgangsregeling dus zal het nog jaren duren voor alles voor elkaar is.