Ik ben nog eens aan het speuren geweest op internet, en kwam een rapportage tegen met de titel “NACHTINZET MMT MET HELICOPTER, NODIG EN MOGELIJK?”. Dat is een rapportage die is opgesteld vanwege de proef met de nachtelijke inzet van Lifeliner 3. In die rapportage zag ik veel gegevens en cijfers over het inzetten van de diverse traumateams. Het rapport kwam ik tegen op
http://www.tro.nl/cms/publish/content/showpage.asp?themeid=1Op pagina 65 en 66 staan tabellen met daarin de aantallen uitrukken per traumateam in 2006. Opvallend is dat het onlangs opgeheven traumateam van Zwolle het meest is uitgerukt, na die van Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen en Groningen. Overigens ging het in het geval van Zwolle om slechts 43 uitrukken in 2006. Het MMT van Enschede is in 2006 slechts 5 x uitgerukt, dat van Leiden/DenHaag 21 x, Maastricht 17 x en Utrecht 29 x.
Erg interessant vond ik ook de pagina's 64, 68 en 96. Op pagina 64 is een kaartje van NLD te zien met daarop de locaties waarheen de MMT's in 2006 met de bus en met de heli zijn uitgerukt. Op pagina 68 is een kaart van NLD met daarop de locaties waarheen de diverse MMT's zijn uitgerukt in de dagperiode, en een kaart met de uitrukken per MMT in de nachtperiode. Pagina 96 laat een kaartje zien met daarop de dekking van NLD als er 4 traumaheli's 's-nachts paraat zouden zijn.
Als je naar de stippen op de diverse kaartjes kijkt dan valt op dat het gebied Overijssel / noord en oost Gelderland echt een witte plek op de kaart vormt. Door ook een Lifeliner te stationeren in Zwolle zou je een bijna perfecte dekking voor heel Nederland hebben. (En zou je misschien de overige MMT's kunnen 'degraderen' tot MMT's die alleen worden ingezet voor rampen, zoals nu het geval is bij het MMT Zwolle. Alleen krijg je wel een slechte dekking in situaties waarin de helikopters niet ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld door mist of harde wind.)