Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75690 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 9 maart 2008, 15:19:55
leuk ik word hier nog een advocaat. Mijn vraag hoe moet ik me werk als evenementenbeveiliger cq horecaportier uitvoeren zonder geweld te gebruiken. En dan graag de praktijk gerichten oplossingen je hoeft niet altijd geweld te gebruiken? je  meent het. (mijn pas is me lief hoor das me eten dus voorzichtig ben ik echt) maar in veel situaties kan je niet anders dan het uitvoeren van laat ik het veel voorzichtig zeggen dwang te gebruiken.

In de praktijk zal de politie idd niet naar binnen gaan in een discotheek en het overlaten aan de beveiliging... Alleen hebben de beveiligers geen enkele wettelijke bevoegheid tot het uitoefenen van geweld.

Dezelfde agent die bij een discotheek niet naar binnen gaat zal later op basis van de aangifte van een klant (met verwondingen) wel terug komen om de beveiliger te arresteren...  ::) ::) ;)

Ik weet niet of er al rechtzaken geweest zijn waar dit gespeeld heeft?  ???
(een voorbeeld waar het helemaal fout gegaan is, is hier al eerder aangehaald bij de bavaria city racing in Rotterdam)

Als beveiligers uitgerust gaan worden met geweldsmiddelen (wapenstok, pepperspray) dan denk ik dat de werkgevers eerst moeten beginnen met een lobby bij de pollitiek...


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #81 Gepost op: 9 maart 2008, 18:48:52
nouw nu ga ik misschien een beetje offtopic maar ik denk dat je van werkgevers niets hoeft te verwachten. Als er maar geld in het laatje komt dan is het al snel goed.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 9 maart 2008, 19:02:19
Als de werkgevers er geen nut in zien / niet willen investeren in opleidingen.... Hoe denk je het dan te gaan regelen??  ::) ::) ???


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #83 Gepost op: 9 maart 2008, 19:27:42
zoals hier al vaak aangegeven is zal er eerst het een en ander moeten veranderen in wetgeving. En ja dan zal de baas er misschien wel voor in zijn. Maar die van mijn gaat de kar hiervoor niet trekken. Rijd liever rond in ze .... .


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 9 maart 2008, 20:13:19
De regelgeving zal alleen veranderen als de politiek 'geprikkeld' wordt. Dit kan door een lobby komen of door een 'gebeurtenis'. Er is nu een trent in den haag van vermindering van regelgeving dus ik geef je weinig kans...

Als het veranderd zou worden dan zou ik voorstellen om per jaar minstens één keer examen onder toezicht van justitie te moeten doen en tussentijds verplichte trainingen (1x per maand?) van een dag(deel?). Bij gebruik van de geweldsmiddelen melding + rapport bij OvJ indienen. Niet gemeld en toch gebruikt dan direct erkenning in trekken.
Toestemming alleen door de minister.


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #85 Gepost op: 9 maart 2008, 21:47:00
ik zal me hier helemaal in kunnen vinden. Maar het zal wel bij dromen blijven. En nee hier mee bedoel ik dus niet dat ik zo graag zal willen maar gewoon me werk soms beter uit kan voeren. Zullen we hem gaan sluiten of disscusieren we nog verder?


Target77

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 12 maart 2008, 21:22:00
Allemaal leuk en aardig al die geweldsmiddelen en daaraan gekoppeld de herhalingscursussen en instructiedagen. Brengt voor de werkgever inderdaad een flinke kostenpost met zich mee terwijl er geen meerwaarde mee bereikt kan worden. Vooral nu de winstmarges al zeer marginaal zijn binnen de branche. Besef heel goed dat opdrachtgevers niet bereid zijn om meer te betalen voor dit soort dingen. En als, is geen optie. We leven in het heden. Dus door blijven dromen kan je beter in je bed doen.  ;)


paul_hartog

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 13 maart 2008, 16:52:31
Het dromen kan je idd beter in bed doen :P
Mensen uit de praktijk zullen zelf weten dat het niet gaat werken.
Khad een keer een daadwerkelijk inbraak waarbij ik de inbreker zag vluchten.
Hij rende het pand uit en ging er vandoor in zijn auto.
Mijn collega bleef bij het pand, en ik volgde hem op grote afstand.
Ik had zijn kenteken genoteerd, en belde de politie om te vertellen dat de dader op de vlucht was geslagen.
Toen ik het kenteken doorgaf, schrok de centralist aardig en zei dat er een aantal voertuigen onderweg waren.
De verdachte reed in een fuik van de politie, waarna hij met getrokken wapens zijn auto uit werd getrokken.
Was dus geen kleine lieve jongen.
En dan moet ik de held uit gaan hangen door hem aan te houden met mijn pepper??
Nou nee dank je ;)
Ik hield altijd 1 regel voor handen en dat was '' kga me leven niet risceren voor de rommel van een ander''


Pinkeltje

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 3 april 2008, 14:58:05
Ron ( supercop).

Nederland zal blij zijn met jou. De eerste agent die wetskennis heeft, of toch niet.
Jij bent blij met de minister, een tijdje geleden lag de beveiling van gevangenissen volledig bij de overheid, nu volgens mij ook al onder supervisie van de overheid bij de particuliere sector. Boa's ( lees bv jachtopzieners) zijn geen overheidsdienaren maar wel geweldsbevoegd. Praten we dan over een andere minister ??
Ik snap dat jij met LTS-C bij de politie mocht. Je bent immers psychologisch getest. Er zijn nog steeds agenten met wapens thuis ( schieten hun gezin overhoop) , oh een agent is geen burger dat is ook zo.

Ron ik hoop dat ik niet meer moet gaan schrijven, ik wil het netjes houden.
Kijk maar eens in ons omringende landen, daar is het normaal dat de particuliere sector geweldsbevoegd is, gek he dat het daar wel goed gaat !!!
In die landen is de gemiddelde opleidingsduur van agenten nog geen jaar.
ga ook eens praten met de parketsecretaris over de "goede "verbalen die de super agenten maken. Ik denk dat je dan de beveiligers beter geweldsbevoegd kunt maken en jullie terugsturen naar de schoolbanken om te leren verbaliseren, daar heb je wat aan, met een pistool vang je geen boeven. maar ook zeker niet met jullie kwaliteit verbalen.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #89 Gepost op: 3 april 2008, 15:04:21
Pinkeltje, vanuit welke positie kun jij deze zaken hier neerleggen? Ik wil je best geloven, maar niet als je ook maar als burger naar de politie kijkt.
En over verbalen, praat je dan over één zaak waarbij jij het niet toereikend vond, of heb je hier onderzoek naar gedaan?

Groeten,
Makr