Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75700 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Pinkeltje

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 3 april 2008, 15:19:00
Maar burger, dat zegt al genoeg over jou.

lees het boek maar eens over de Puttense moordzaak. Lees vak literatuur.
Misschien wordt je vrolijk van het feit dat ik zowel bij de politie als in de beveiliging heb gewerkt ( en helemaal voor jou ik ben bij beide organisaties niet ontslagen ), en ik kan concluderen dat er bij de politie mensen lopen die een wandelende tijdbom zijn, maar die zijn erook in de beveiliging ( zijn we toch nog gewoon mensen??).
Ik mis argumentatie in deze discussie. Ik vind het niet bij voorbaat slecht om de geweldsbevoegdheid sec bij de overheid te leggen, zie omringende EEG landen waar de particuliere sector deels is bewapend. Dus wij oordelen over zaken die hier nog niet eens hebben plaatsgevonden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 3 april 2008, 19:56:05
Pinkeltje,

Wellkom op dit forum.
Je hebt je oordeel duidelijk wel klaar.

Blaas je altijd zo hoog van de toren?

Begin anders eens met jezelf voor testellen, dan weten we hier met wie we praten...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #92 Gepost op: 21 april 2008, 21:10:12
Maar burger, dat zegt al genoeg over jou.

lees het boek maar eens over de Puttense moordzaak. Lees vak literatuur.
Misschien wordt je vrolijk van het feit dat ik zowel bij de politie als in de beveiliging heb gewerkt ( en helemaal voor jou ik ben bij beide organisaties niet ontslagen ), en ik kan concluderen dat er bij de politie mensen lopen die een wandelende tijdbom zijn, maar die zijn erook in de beveiliging ( zijn we toch nog gewoon mensen??).
Ik mis argumentatie in deze discussie. Ik vind het niet bij voorbaat slecht om de geweldsbevoegdheid sec bij de overheid te leggen, zie omringende EEG landen waar de particuliere sector deels is bewapend. Dus wij oordelen over zaken die hier nog niet eens hebben plaatsgevonden.

Don't get me wrong, burgers zijn juist heel belangrijk.

Maar je bent duidelijk en ik heb antwoord op de vraag vanuit welke postitie jij deze zaken op tafel kunt leggen.
In dat geval kan ik er vanuit gaan dat jouw bevindingen op waarheid berusten daar jij zelf middenin het vuur hebt gezeten.

Daarnaast heb ik nooit gesuggereerd dat jij ontslagen zou zijn bij welke organisatie dan ook.

True, bij de politie lopen rotte appels. In de beveiliging precies hetzelfde. Ik lees van alles over slechte verbalen en agenten die gezinnen overhoop schieten... Draagt dit iets bij aan de discussie?

Om weer on-topic te komen;

Met de juiste opleiding, toetsing en regelmatige training moet het mogelijk zijn om de beveiligingssector meer bevoegdheden te geven. Wel met de noot dat er eerst (lees: goede) protocollen worden gemaakt en de training en herhaling goed is opgezet.

Als de particuliere sector al zin heeft om dit te betalen (not) zal het nog jaren duren voordat er iets realistisch op papier staat.
Daarnaast; de beveiligingssector is een particuliere sector en deze gaan echt geen miljoenen neerleggen voor een wapenstok of pepperspray.

Ik spreek nu dus uit puur realisme, en niet uit eigen mening. Ik zou ook wel een ferrari willen maarja...


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 22 april 2008, 17:16:37
Ik denk dat je jezelf eens moet gaan verdiepen in hetgeen het college van PG,s en het landelijk overleg van HOVJ,s hierover hebben gezegd en als advies hebben gegeven aan de ministers van Justitie en Biza.
Deze stellen dat het handhaven van de rechtsorde een taak van de overheid is en blijft. Op die manier blijft er toezicht op het reilen&zeilen van opsporingsambtenaren en het hebben/gebruiken van geweldsmiddellen.
Iets wat niet bij een particulierbedrijf zal kunnen. Simpelweg omdat deze zaken uit de wind kunnen houden.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #94 Gepost op: 24 april 2008, 10:44:39
Citaat
NS wil conducteurs handboeien geven
Uitgegeven: 24 april 2008 08:17
Laatst gewijzigd: 24 april 2008 09:01

UTRECHT - De NS wil bij wijze van proef speciaal opgeleide conducteurs uitrusten met handboeien. Ook moeten zij de bevoegdheid krijgen mensen te fouilleren die weigeren een kaartje of identiteitsbewijs te laten zien.
 
De NS is in overleg met het ministerie van Justitie om toestemming te krijgen voor de proef.  

Een woordvoerder van de spoorwegen heeft berichtgeving hierover in De Volkskrant donderdag bevestigd.

Het gaat om een proef van drie maanden in de regio's Zwolle en Amsterdam. Als het een succes is, dan wil de NS dit uitbreiden en deze conducteurs mogelijk ook uitrusten met een wapenstok.

Gepast geweld

Sinds januari hebben de spoorwegen al 'veiligheidsteams'. Dat zijn speciaal opgeleide conducteurs die 'gepast geweld' mogen toepassen om bijvoorbeeld agressieve passagiers staande te houden en over te dragen aan de politie.

Hiermee willen de spoorwegen proberen te voorkomen dat gewone conducteurs in in situaties komen waarin zij met agressie te maken krijgen.

Het zijn conducteurs met die opleiding die bij de proef worden betrokken.
  
Bron: Nu.nl

Vraag me af of NS hier toestemming voor gaat krijgen. Zou natuurlijk goed kunnen, deze groep conducteurs is ook BOA.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #95 Gepost op: 24 april 2008, 14:31:32
Bij het GVB in amsterdam heb ik ook mensen van de 'veiligheid' gezien die met handboeien liepen, dan kan het vast ook bij de veiligheidsmensen van de NS. Maar een wapenstok, gaat dat niet wat ver?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 24 april 2008, 20:08:54
Hoezo gaat dit wat ver? Waneer deze groep boa's voldoet aan het behalen van hun RTGB toetsing dan is dit geen enkel probleem.
In Amsterdam zijn de medewerkers van het T.O.V.(O.V.politie) uitgerust met handboeien en wapenstok.
Het enige wat ik me wel afvfaag is of allen 1000 medewerkers hun RTGB toetsing al hebben behaald. Zolang ze dit niet hebben mogen ze geen gebruik maken van hun bevoegdheid tot het dragen en gebruiken van de wapenstok en/of handboeien of de veiligheidsfouillering uit te voeren comform artikel 8 politiewet, lid 1.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #97 Gepost op: 24 april 2008, 23:21:39
Oke, ik wist niet dat zij ook een wapenstok bezitten  :)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #98 Gepost op: 25 april 2008, 08:15:19
Dus als ik de reacties zo lees hoeft het voor de NS-ers geen probleem te zijn?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 25 april 2008, 10:27:37
Speciale controle-teams van de RET in Rotterdam lopen volgens mij ook met handboeien, dus inderdaad: waarom de NS niet.