Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 29 februari 2008, 23:09:42
Nou vertel mij dan maar hoe je denkt dat die handhaving gaat gebeuren? Hoe en aan wie ga je melden dat je geweld hebt gebruikt of dat je gebruik hebt gemaakt van je boeien?

Bureau Bijzondere Wetten houdt toezicht op particuliere beveiliging. Mogelijk een uitbreiding van het takenpakket (in ieder geval een uitbreiding van personele bezetting) kan dit gaan uitvoeren.

Hoe geweld melden?
De overheid kan een standaard rapportageformulier opstellen voor handboeiengebruik door particuliere beveiliging, welke ingevuld moet worden als handboeien zijn gebruikt. Deze rapportages worden bij het PV gevoegd, wat wordt opgesteld door de politieambtenaar die de zaak afhandelt. Wanneer getwijfeld wordt aan het rechtmatig gebruik van geweld kan het PV incl. rapportage worden doorgestuurd aan BBW. Zo ook wanneer de verdachte aangifte doet tegen de beveiliging.

Ik brainstorm maar een beetje hoor, dit is zoals het volgens mij ingevuld zou kunnen worden (uiteraard zitten er haken en ogen aan).

Hoe denk je de training te kunnen gaan doen zo'n 10-16 keer per jaar?
Laat maar eens horen dan.

Als opsporingsambtenaren dat kunnen, waarom zouden beveiligers dat dan niet kunnen? Ook beveiligers volgen training. Een fysieke training a la IBT zou daaraan kunnen worden toegevoegd. Want zonder de benodigde certificaten geen handboeien.

Nogmaals, het is maar een idee. Maar zo zou het geregeld kunnen worden i.m.o.


Vesalius was me voor zie ik ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 29 februari 2008, 23:13:05
De regelgeving voor de RTGB, regeling toetsing geweldbeheersing buitengewoon opsporingsambtenaar, verplicht tot het volgen van training van 10 tot 16 keer per jaar. Sterker nog de gehele opleiding voor Boa's word vanuit het ministerie sterk aangepast.
Dus is er niets vreemd aan dat beveiligers aan de zelfde eisen moeten voldoen.

De NS is ook nog deels een overheids bedrijf. En de conducteurs hebben sinds 01-01-2008 geen geweldsbevoegdheid meer. Die zijn alleen nog Boa ivm het schrijven. Maar buiten de NS zijn er meer burgerbedrijven/stichtingen welke boa's indienst hebben. Er zijn er zelfs die met een vuurwapen zijn uitgerust.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 29 februari 2008, 23:25:52
Bureau Bijzondere Wetten houdt toezicht op particuliere beveiliging. Mogelijk een uitbreiding van het takenpakket (in ieder geval een uitbreiding van personele bezetting) kan dit gaan uitvoeren.

Hoe geweld melden?
De overheid kan een standaard rapportageformulier opstellen voor handboeiengebruik door particuliere beveiliging, welke ingevuld moet worden als handboeien zijn gebruikt. Deze rapportages worden bij het PV gevoegd, wat wordt opgesteld door de politieambtenaar die de zaak afhandelt. Wanneer getwijfeld wordt aan het rechtmatig gebruik van geweld kan het PV incl. rapportage worden doorgestuurd aan BBW. Zo ook wanneer de verdachte aangifte doet tegen de beveiliging.

Ik brainstorm maar een beetje hoor, dit is zoals het volgens mij ingevuld zou kunnen worden (uiteraard zitten er haken en ogen aan).

Als opsporingsambtenaren dat kunnen, waarom zouden beveiligers dat dan niet kunnen? Ook beveiligers volgen training. Een fysieke training a la IBT zou daaraan kunnen worden toegevoegd. Want zonder de benodigde certificaten geen handboeien.

Nogmaals, het is maar een idee. Maar zo zou het geregeld kunnen worden i.m.o.


Vesalius was me voor zie ik ;)

Je gaat even aan iets voorbij. De persoon die de aanhouding doet zal ook de voorgeleiding bij de (h)ovj moeten doen en dan ook het gebruik van de boeien moeten melden. Denk niet dat men nu ineens een uitzondering gaat maken omdat en beveiliger van z'n baas niet de tijd krijgt om aan die eisen te voldoen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #43 Gepost op: 29 februari 2008, 23:41:20
Men wil dat hoofdconducteurs de geweldheidsbevoegdheid weer terugkrijgen. Zie ook de link in mijn vorige reactie.

Verder gaat het hier in de discussie niet om hoe het nu geregeld is maar wat een goede oplossing zou zijn. Persoonlijk vind ik het vreemd als BOA's met beperkte bevoegdheden vaker moeten trainen dan agenten met veel meer bevoegdheden.

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom jij (Ron-Almere) zo tegen gebruik van beperkt geweld en boeien door een geselecteerd, opgeleid en gecontroleerd deel van de beveiligers bent. Tot nu toe weerspreek je niet het feit dat beveiligers in sommige situaties geweld toepassen en dat dit gedoogd wordt. Ook geef je zelf al aan dat er in NL al meerdere particuliere organisaties zijn met een (soms zelfs zeer vergaande) geweldsbevoegdheid.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 1 maart 2008, 13:52:13
Ik brainstorm maar een beetje hoor, dit is zoals het volgens mij ingevuld zou kunnen worden (uiteraard zitten er haken en ogen aan).

Je gaat even aan iets voorbij. De persoon die de aanhouding doet zal ook de voorgeleiding bij de (h)ovj moeten doen en dan ook het gebruik van de boeien moeten melden. Denk niet dat men nu ineens een uitzondering gaat maken omdat en beveiliger van z'n baas niet de tijd krijgt om aan die eisen te voldoen.

Ik ga aan wel meer dingen voorbij. Als ik alle aspecten die aan bod komen bij gebruik van handboeien moet gaan omschrijven ben ik nog wel even bezig. Zoals gezegd, het is een grove opzet van hoe zoiets ingevuld zou kunnen worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #45 Gepost op: 3 maart 2008, 18:04:31
op zich heb ik hier geen probleem mee dat ze transportboeien en peperspray krijgen eigenlijk vraag ik me af of dit ook niet voor iedere burger vrij moet zijn (peperspray)
de vraag over geweldsmiddelen die alleen door de politie gebruikt mogen worden is een andere
ik zelf ben van mening dat alleen speciale eenheden een vuurwapen mogen gebruken en krijgen en niet iedere diender de kans dat de gewone diender hem nodig heeft is 0,5%  dus eigenlijk is dit een instrument waar ze weinig aan hebben
peperspray is een onschuldig instrument kan weinig kwaad transportboeien aanleggen in je eentje is niet makkelijk maar het gaat het
geeft een beveiliger wel de kans om zich zelf in veiligheid te brengen aangezien er steeds meerl taken die vroeger door de politie gedaan werden nu worden uitbesteed aan particuliere beveilgers bijvoorbeeld de openbare ruimte (straat, stations, toegangs controle trams en bussen)
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #46 Gepost op: 3 maart 2008, 18:23:01
ik lees al een tijdje mee, maar peperspray voor iedere burger vind ik dan weer net iets te ver gaan. dat beveiligers na een cursus met een busje op zak lopen moet kunnen. maar als iedere burger peperspray mag gebruiken kun je het bij de tankstation om de hoek ook kopen, gevolg bij de eerste de beste ruzie(woordenwisseling) komen de busjes te voorschijn. ook  kunnen er ook schoolkinderen mee spuiten op iedereen die in het winkelcentrum langsloopt. en wordt het gezien als  
'iritant speelgoed'


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #47 Gepost op: 3 maart 2008, 18:26:44
Met verbazing lees ik dit... (Dan heb ik het niet over de ontbrekende leestekens waardoor het eerder op een puzzel lijkt dan op een serieuze reactie). :o

op zich heb ik hier geen probleem mee dat ze transportboeien en peperspray krijgen eigenlijk vraag ik me af of dit ook niet voor iedere burger vrij moet zijn (peperspray)
Waarom zou pepperspray is de vrije verkoop moeten voor burgers? Het is een wapen. Gebruik daarvan staat al onder strikte voorwaarden. Lees de ambtsinstructie maar eens door. Daar waar burgers nog weg kunnen lopen is dit vaak voor de politie geen optie. Pepperspray is er niet alleen voor de zelfverdediging maar ook om te gebruiken als mensen zich ontrekken aan een aanhouding. Voor mensen die zich onveilig voelen in Nederland zijn er genoeg alternatieven. Denk eens aan de smurfenspray of een luid alarm wat je op zak mee kunt dragen. Straks gaan alle mensen bij elke ruzie elkaar het gezicht volspuiten met pepperspray, dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

de vraag over geweldsmiddelen die alleen door de politie gebruikt mogen worden is een andere
ik zelf ben van mening dat alleen speciale eenheden een vuurwapen mogen gebruken en krijgen en niet iedere diender de kans dat de gewone diender hem nodig heeft is 0,5%  dus eigenlijk is dit een instrument waar ze weinig aan hebben
Heb je het nieuws de afgelopen tijd nog bekeken? Steeds vaker wordt het vuurwapen ter hand genomen. Het vuurwapengebruik onder criminelen wordt steeds groter en jij pleit ervoor dat dienders hun wapen moeten inleveren. Er worden dagelijks mensen aangehouden door middel van een uitpraatprocedure. Wil je dan gaan doen met pepperspray? Of wil je eerst een uur wachten tot er een arrestatieteam ter plaatse komt?

peperspray is een onschuldig instrument kan weinig kwaad transportboeien aanleggen in je eentje is niet makkelijk maar het gaat het
Na het gebruik van pepperspray is er geen blijvende schade, maar ik wil niet zeggen dat het totaal onschuldig is. Het kan een diepe impact hebben op mensen waartegen het is gebruikt. Zo mag het niet eens bij alle mensen gebruikt worden. Ik weet niet of je het zelf wel eens hebt ondergaan? Je hebt het gevoel dat je ogen uit je kassen branden maar je kan ze niet opendoen, je luchtwegen staan in brand, je hele gezicht brand, je ademhaling is geheel van slag, snot en ander slijm druipt uit je mond en neus en jij noemt het onschuldig?  ;)

geeft een beveiliger wel de kans om zich zelf in veiligheid te brengen aangezien er steeds meerl taken die vroeger door de politie gedaan werden nu worden uitbesteed aan particuliere beveilgers bijvoorbeeld de openbare ruimte (straat, stations, toegangs controle trams en bussen)
Ik ben er niet per se tegen dat beveiligers toegang krijgen tot bepaalde geweldsmiddelen, maar dan wel onder zeer strikte voorwaarden.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #48 Gepost op: 3 maart 2008, 19:03:48
Gerard

Waarom zou pepperspray is de vrije verkoop moeten voor burgers? Het is een wapen   in de omringende landen is het vrij verkoopbaar daar wordt het niet als wapen gezien

Het vuurwapengebruik onder criminelen wordt steeds groter en jij pleit ervoor dat dienders hun wapen moeten inleveren
ik kan begrijpen dat dit een hekel punt is voor sommige
Of wil je eerst een uur wachten tot er een arrestatieteam ter plaatse komt?
het gaat niet alleen om het AT DSI het gaat erom dat niet iedere diender er 1 hoeft te hebben je zou ook kunnen denken aantal dienstjaren of rangen noodzaak

Ik weet niet of je het zelf wel eens hebt ondergaan? meer dan 1 keer

Ik ben er niet per se tegen dat beveiligers toegang krijgen tot bepaalde geweldsmiddelen, maar dan wel onder zeer strikte voorwaarden. hier zijn we het met elkaar overeens
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


paul_hartog

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 3 maart 2008, 21:06:07
als je peperspray wil invoeren voor beveiligers dan moet je het voor iedereen toestaan.
Beveiligers hebben namelijk de zelfde rechten en plichten als een doodgewone burger.
Ze mogen nix meer als wat een burger ook mag ;)