Kijk wat ik bedoel.
Mensen praten hier vaak vanuit de theorie, over hoe het allemaal moet gaan, en wat er wettelijk wel en niet mag maar de praktijk is altijd anders.
Ik heb zelf jaren als mobiel surveillant gedraaid, en daar voldoende meegemaakt.
Ook weet ik dat als jij snachts in je autotje rondrijdt over een industrie, en er echt de nood aan de man is, het soms een hele tijd kan duren voordat er collega's zijn voor assistentie.
Ik heb mij zelf altijd voorgenomen, geen conflicten aan te gaan met inbrekers.
Denk dat een mooi voorbeeld wel is, dat ik een inbraakalarm had bij een bedrijf en een externe ronde gelopen had.
Hierbij geen bijzonderheden waargenomen.
Ik had eerder die week al aardig wat inbraakmeldingen gehad maar dat waren allemaal storingen in de pirretjes (sensoren).
Dus ik ga naar binnen en schakel het alarmsysteem uit.
Het bleek te gaan om een kantoorgedeelte achter in het pand.
Dus ik schakel alle verlichting in, en begin met mijn interne controleronde.
Op het moment dat ik de hoek om loop, sta ik ook in oog met 4 inbrekers.
De enige manier om te vluchten voor hun was achter mij langs door de nooddeur naar buiten.
De schrik zat er bij ons alle 5 goed in, en ik zei tegen ze dat daar de deur was.
Gellukkig hebben ze er voor gekozen om idd via de nooduitgang het pand te verlaten.
Dit is dus goed afgelopen.
Stel je nou voor dat ik daar loop en van schrik mijn pepperspray trek.
Dan voelen ze zich alleen maar meer bedreigd, en was het denk ik anders afgelopen.
Dus wat ik zeggen wil is, doe gewoon je werk waarvoor je bent opgeleid, en ga geen politieagent spelen.
Je trekt dan toch aan het kortste eind. want een inbreker wil NIET gepakt worden en zal er alles aan doen om te zorgen dat dat ook niet gebeurd.