http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2251395/Terreur_overvallers_in_Delfshaven.htmlTerreur overvallers in Delfshaven
Door PAUL SMITS en EVA CROUWELL
ROTTERDAM - Delfshaven is in de greep van een overvalgolf. Ondernemers zetten zich schrap bij het zien van scooterrijders met ’capuchonnetjes’.
afbeelding vergroten Foto in scčne gezet. FOTO ANP
Zelfs de doorgewinterde stadsmarinier ligt er wakker van.
De ondernemers in Delfshaven wapenen zich in de strijd tegen overvallers, die deze maand al twaalf keer in de deelgemeente hebben toegeslagen. „We doen de deur ’s avonds alleen nog open met een knop achter de bar,’’ zegt de vriendelijke, jonge medewerker van café Sfinx op de hoek van het Samuel Mullerplein.
Zijn baas is er niet. Die is nog erg van slag door wat hij afgelopen zondag meemaakte. „Twee jonge, donkere jongens, met capuchon en pet op en met pistolen bij zich kwamen om half twaalf ’s avonds,’’ vervolgt de medewerker. „Ze hebben hem en een klant klappen op het hoofd gegeven. De eigenaar zit er doorheen. Deze zaak is net opgeknapt en sinds oktober open. Ik ben hier opgegroeid, heb alle ellende met drugsoverlast meegemaakt. Juist nu het beter gaat, maken we dit mee.’’
Osman Özdemir van de op 18 april overvallen kebabzaak aan de Schiedamseweg zegt dat het ongewenste bezoek razendsnel was. Het viel hem op dat de daders tevens het kleingeld meenamen, wat ook gebeurde bij de beroving op het Samuel Mullerplein. „Er is hier 1200 euro buitgemaakt, en ook sieraden en een telefoon van klanten. Voor ons is het nu ’s avonds goed opletten wie er binnenkomt. We staan altijd met zijn tweeën. Er is een camera voor binnen besteld, maar er moeten ook buiten camera’s komen.’’
De recentste overval is die van donderdagnacht op café Meineszcorner op het Burgemeester Meineszplein. De eigenaar van de sigarenzaak tegenover het café is onder de indruk van de overvalgolf. Hij staat net te bellen over de werking van de alarmknop als we in zijn zaak staan. „Ik wil weten of hij het doet. En ik ga de balie verplaatsen om beter zicht te hebben op de deur. Het geweld schuift steeds meer op in mijn richting. Ik heb nog eens het plan gehad dat café over te nemen, maar dat doe ik nu zeker niet.’’
Jur Verbeek is al zes jaar actief als stadsmarinier, heeft heel wat stadsellende gezien, de veiligheid in Spangen weten op te krikken en de Keileweg schoongeveegd. Hij moet bekennen dat hij zelden zoiets indrukwekkends heeft meegemaakt als deze overvalgolf. „Ik heb de afgelopen weken vaak wakker gelegen wanneer ik weer een nieuwe melding van de politie zou krijgen.’’
Fred Burggraaf, dagelijks bestuurder in Delfshaven, verklaart dat de schrik er goed in zit bij de ondernemers. „Iedereen vraagt zich af wie de volgende is. Ik betrap mezelf erop dat ook ik direct aan overvallers denk wanneer ik twee jongens op een scooter zie rijden.’’
De Delfshavense Ondernemers Federatie (DOF) denkt dat er wel degelijk sprake is van een ‘waterbedeffect’. Zodra een winkelstraat extra camera’s en andere beveiligingsmaatregelingen voor de langere termijn heeft getroffen, verplaatst de overvalgolf zich naar een andere wijk, zo lijkt het. „Ze denken dat het om een netwerk van overvallers gaat, maar de politie zegt verder niks over het onderzoek daarnaar,’’ zegt Jannie Strik (DOF).
Een team van particuliere beveiligers, het ‘quick response team’, scant de straten van Delfshaven in elk geval de komende twee maanden op verdachte zaken. Het is een aanvulling op de extra inzet van politie en stadstoezicht. Jan de Zeeuw: „Op de Hoogstraat hebben we ruim tweeënhalve maand rondgelopen. Daar zijn de overvallen gestopt. Op de Spinozaweg in Zuid zijn we nu twee maanden bezig en ook daar heeft het effect.’’