Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75692 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Ron-Almere

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 26 april 2008, 23:06:11
De minister heeft daar een speciale regeling voor. En van die F&F beheerders zijn er juist heel veel in overheidsdienst.
Maar beveiligers zullen nooit de status krijgen welke boa's nu hebben. Zeker niet als je vanavond naar het journaal hebt gekeken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #111 Gepost op: 26 april 2008, 23:09:41
De minister heeft daar een speciale regeling voor. En van die F&F beheerders zijn er juist heel veel in overheidsdienst.
Maar beveiligers zullen nooit de status krijgen welke boa's nu hebben. Zeker niet als je vanavond naar het journaal hebt gekeken.

Heb ik wat gemist op TV?  ???


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 26 april 2008, 23:12:43
In het journaal van 20:00 was een item over beveiligers in de openbareruimte. En er zijn diverse partijen die vinden dat dit niet kan/hoort. Iets waar ik me ook wel in kan vinden. Dat ze in winkels en bij evenementen werkzaam zijn oke, maar de openbareruimte is het werkterrein voor politie en gemeente.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #113 Gepost op: 26 april 2008, 23:20:06
Als je beveiligingsmensen de opdracht geeft om mensen in de openbare ruimte te gaan 'aanspreken' op hun gedrag dan vind ik dat de de overheid kwaliteitseisen moet opstellen en persoonlijke certificatie (volgens EN 45013) zou moeten vereisen. De certificeringsregeling zou door de overheid (als opdrachtgever) opgesteld moeten worden zodat zij invloed kan uitoefenen op welke 'soort' mensen er in de openbare ruimte gaan werken.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 26 april 2008, 23:31:10
Nee dat moet je niet willen dat "burgers in een pakkie"in de openbare ruimte burgers gaan aanspreken.
Welke meer waarde heeft het? men heeft geen enkele bevoegdheid om ergens tegen op te mogen treden.
Nee de openbare ruimte is en blijft het domein van de overheid en niet voor particuliere bedrijven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #115 Gepost op: 26 april 2008, 23:34:12
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2251395/Terreur_overvallers_in_Delfshaven.html

Terreur overvallers in Delfshaven
Door PAUL SMITS en EVA CROUWELL

ROTTERDAM - Delfshaven is in de greep van een overvalgolf. Ondernemers zetten zich schrap bij het zien van scooterrijders met ’capuchonnetjes’.
afbeelding vergroten Foto in scčne gezet. FOTO ANP
Zelfs de doorgewinterde stadsmarinier ligt er wakker van.

De ondernemers in Delfshaven wapenen zich in de strijd tegen overvallers, die deze maand al twaalf keer in de deelgemeente hebben toegeslagen. „We doen de deur ’s avonds alleen nog open met een knop achter de bar,’’ zegt de vriendelijke, jonge medewerker van café Sfinx op de hoek van het Samuel Mullerplein.


Zijn baas is er niet. Die is nog erg van slag door wat hij afgelopen zondag meemaakte. „Twee jonge, donkere jongens, met capuchon en pet op en met pistolen bij zich kwamen om half twaalf ’s avonds,’’ vervolgt de medewerker. „Ze hebben hem en een klant klappen op het hoofd gegeven. De eigenaar zit er doorheen. Deze zaak is net opgeknapt en sinds oktober open. Ik ben hier opgegroeid, heb alle ellende met drugsoverlast meegemaakt. Juist nu het beter gaat, maken we dit mee.’’

Osman Özdemir van de op 18 april overvallen kebabzaak aan de Schiedamseweg zegt dat het ongewenste bezoek razendsnel was. Het viel hem op dat de daders tevens het kleingeld meenamen, wat ook gebeurde bij de beroving op het Samuel Mullerplein. „Er is hier 1200 euro buitgemaakt, en ook sieraden en een telefoon van klanten. Voor ons is het nu ’s avonds goed opletten wie er binnenkomt. We staan altijd met zijn tweeën. Er is een camera voor binnen besteld, maar er moeten ook buiten camera’s komen.’’


De recentste overval is die van donderdagnacht op café Meineszcorner op het Burgemeester Meineszplein. De eigenaar van de sigarenzaak tegenover het café is onder de indruk van de overvalgolf. Hij staat net te bellen over de werking van de alarmknop als we in zijn zaak staan. „Ik wil weten of hij het doet. En ik ga de balie verplaatsen om beter zicht te hebben op de deur. Het geweld schuift steeds meer op in mijn richting. Ik heb nog eens het plan gehad dat café over te nemen, maar dat doe ik nu zeker niet.’’

Jur Verbeek is al zes jaar actief als stadsmarinier, heeft heel wat stadsellende gezien, de veiligheid in Spangen weten op te krikken en de Keileweg schoongeveegd. Hij moet bekennen dat hij zelden zoiets indrukwekkends heeft meegemaakt als deze overvalgolf. „Ik heb de afgelopen weken vaak wakker gelegen wanneer ik weer een nieuwe melding van de politie zou krijgen.’’


Fred Burggraaf, dagelijks bestuurder in Delfshaven, verklaart dat de schrik er goed in zit bij de ondernemers. „Iedereen vraagt zich af wie de volgende is. Ik betrap mezelf erop dat ook ik direct aan overvallers denk wanneer ik twee jongens op een scooter zie rijden.’’

De Delfshavense Ondernemers Federatie (DOF) denkt dat er wel degelijk sprake is van een ‘waterbedeffect’. Zodra een winkelstraat extra camera’s en andere beveiligingsmaatregelingen voor de langere termijn heeft getroffen, verplaatst de overvalgolf zich naar een andere wijk, zo lijkt het. „Ze denken dat het om een netwerk van overvallers gaat, maar de politie zegt verder niks over het onderzoek daarnaar,’’ zegt Jannie Strik (DOF).


Een team van particuliere beveiligers, het ‘quick response team’, scant de straten van Delfshaven in elk geval de komende twee maanden op verdachte zaken. Het is een aanvulling op de extra inzet van politie en stadstoezicht. Jan de Zeeuw: „Op de Hoogstraat hebben we ruim tweeënhalve maand rondgelopen. Daar zijn de overvallen gestopt. Op de Spinozaweg in Zuid zijn we nu twee maanden bezig en ook daar heeft het effect.’’


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #116 Gepost op: 2 februari 2011, 00:26:01
OM:geef bewakers meer bevoegdheden
Particuliere beveiligers bij onder meer winkels moeten meer bevoegdheden krijgen. Dat heeft de procureur-generaal van het Openbaar Ministerie (OM) Harm Brouwer gezegd.

Hij wil dat bewakers processen-verbaal kunnen uitschrijven en handboeien en een wapenstok kunnen gebruiken. Daarmee kan een beveiligingsbeambte de politie ondersteunen, stelt Brouwer.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoekt de mogelijkheden. De kwestie ligt gevoelig omdat de politie nu het geweldsmonopolie heeft. Brouwer stelt voor om te beginnen met een proef om de bevoegdheden te verruimen.

(Bron: http://nos.nl/artikel/215904-omgeef-bewakers-meer-bevoegdheden.html)
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #117 Gepost op: 2 februari 2011, 02:01:11
OM:geef bewakers meer bevoegdheden

Particuliere beveiligers bij onder meer winkels moeten meer bevoegdheden krijgen.
Dat heeft de procureur-generaal van het Openbaar Ministerie (OM) Harm Brouwer gezegd.

Hij wil dat bewakers processen-verbaal kunnen uitschrijven en handboeien en een wapenstok kunnen gebruiken.
Daarmee kan een beveiligingsbeambte de politie ondersteunen, stelt Brouwer.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoekt de mogelijkheden.
De kwestie ligt gevoelig omdat de politie nu het geweldsmonopolie heeft. Brouwer stelt voor om te beginnen met een proef om de bevoegdheden te verruimen.

Bron: http://nos.nl/artikel/215904-omgeef-bewakers-meer-bevoegdheden.html

Dat is op zich geen slecht idee. Ik heb al eerder het plan geoppert om Winkelsurveillanten en Mobiel Surveillanten want die komen het meestse in aanraking met mensen met crimineelgedrag hier mee uit te rusten.
Maar zorg dan ook dat deze beambten een goede RTGB opleiding volgen en jaarlijks blijven toetsen.

Het enige waar ik op het eerste oog tegen oploop is dat er dan ook afspraken gemaakt moeten worden met het Ministerie van BZK omdat beveiligers geen PV mogen uitschrijven omdat ze geen BOA zijn en als ze dat wel worden dan moet de Minister van BZK die mensen ontheffing verlenen omdat wel te mogen doen op het moment dat ze beveiligingswerk uitvoeren.
En dat betekend dan meerdere Wets- en Regelwijzigingen. En dat gaat nooit zo snel.
En als ze dan toch bezig zijn laat ze dan ook de regel afschaffen waarin staat dat als men in burger surveillance wilt uitvoeren dat men dan geen toestemming meer hoeft aan te vragen bij de Korpschef omdat die daar weer over beslist.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #118 Gepost op: 2 februari 2011, 02:08:07
Ik zou graag eens een gesprek willen hebben met deze Harm Brouwer maar die kans zal heel erg nihil zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #119 Gepost op: 2 februari 2011, 03:35:32
Lijkt mij een prima voorstel om de mogelijkheden te onderzoeken, en sta daarom helemaal achter het idee dat beveiligers ruimere mogelijkheden krijgen t.o.v. de huidige situatie.

Wel ben ik van mening dat bijvoorbeeld het uitschrijven van een pv niet bij het takenpaket van de beveiligers moet gaan horen. Maar bij een ao of een boa moet horen.

Bij het verruimen van mogelijkheden/bevoegdheden moet naar mijn idee gedacht worden aan de werkzaamheden van de beveiliger. En daarmee de bevoegdheden van de beveiliger beter worden afgestemd op de werkzaamheden.

Verruimen van mogelijkheden en bevoegdheden kan verschillende betekenissen hebben. In mijn ogen de minst ingrijpende: de beveiliger (vb. winkelsurveillant / horecabeveiliger) blijft onbewapend, maar krijgt de mogelijkheid een lastige klant de zaak uit te begeleiden op een wat meer handtastelijke manier dan nu is toegestaan.
Een andere mogelijkheid: de beveiliger krijgt hulpmiddelen. Bijvoorbeeld 1 van deze, of een combinatie van deze hulpmiddelen: handboeien, mag-lite, wapenstok, pepperspray, stroomstootwapen, vuurwapen. Dit is het andere uiterste.

Op dit moment zijn er al beveiligers die beschikken over naar mijn idee een zwaar geweldsmiddel. Dit zijn de hondengeleiders in de particuliere beveiliging. De honden hebben immers een vergelijkbare opleiding genoten als de politiehonden!! Ik bedenk mij welke schade een diensthond kan aanrichten. Ik kijk naar welke schade een fictieve beveiliger met een wapenstok of peperspray kan aanrichten.
Nu komt meteen bij mij de vraag op waarom wel een diensthond en geen handboeien, wapenstok of peperspray bijvoorbeeld?
Is de wet niet een beetje hypocriet samengesteld?

Hierbij maak ik de kanttekening dat wettelijke mogelijkheden bieden niet per definitie hoeft te betekenen dat beveiligingsbedrijven “verplicht” zijn om hier gebruik van te maken. Net zoals het geval is met de diensten van hondengeleiders. Bij de ene opdrachtgever is de inzet van hondengeleiders gewenst bij de andere opdrachtgever uit den boze.

Met meer mogelijkheden denk ik gelijk aan meer competenties. Dit betekent een extra cursus, met nog een extra examen. Er zijn hiervoor verschillende constructies te bedenken.
Kijkende naar het buitenland waar de particuliere beveiliging meer mogelijkheden krijgt denk ik dat het systeem van opleiden en aftoetsen prima is “af te kijken” uit het buitenland.