Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75695 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #120 Gepost op: 2 februari 2011, 09:26:46
Is het geen oplossing om de bewakers op wie dit van toepassing is gewoon een opleiding tot BOA te geven.
Ze kunnen dan op bepaalde aangewezen gebieden speciale bevoegdheden krijgen.
Zomaar iedereen extra bevoegdheden geven lijkt me niet wijs.
Ik zie op feesten regelmatig mensen werken die je misschien beter geen wapenstok kunt geven omdat ik persoonlijk de kans aanwezig acht dat deze personen niet niet conform (de nog te formuleren ?) geweldsinstructie zullen handelen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #121 Gepost op: 2 februari 2011, 10:29:08
Wellicht dat deze ontwikkelingen in de toekomst een grotere en duidelijkere schifting zal gaan maken tussen de professionele bedrijven en de zogenaamde "cowboys" in de markt. Weliswaar is dit volgens mij niet het doel van het voorstel, maar natuurlijk wel een (al dan niet gewenst) neveneffect. In mijn ogen zijn er in ieder geval genoeg bedrijven/beveiligers die zich op dit vlak aardig beter zouden kunnen/moeten posteren.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 2 februari 2011, 12:29:12
Ik ben er wel voor en dan bij groepen waar men regelmatig in contact komt met onruststokers. (handboeien/wapenstok)
Mochten er direct mensen gaan roepen dat er genoeg cowboys lopen in de beveiliging, ja dat klopt en dat heb je bij de politie ook.
Datgene wat een beveiliger nu mag, dat kon misschien in 1950, maar de maatschappij verhardt en het lijkt me daarom inderdaad handig om daar op in te spelen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #123 Gepost op: 2 februari 2011, 12:53:31
Mochten er direct mensen gaan roepen dat er genoeg cowboys lopen in de beveiliging, ja dat klopt en dat heb je bij de politie ook.

Bij de politie is er een iets ander selectieproces als bij de beveiliging is mijn indruk.
Je kunt die twee groepen dus niet met elkaar vergelijken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #124 Gepost op: 2 februari 2011, 13:31:13
Bij de politie is er een iets ander selectieproces als bij de beveiliging is mijn indruk.
Je kunt die twee groepen dus niet met elkaar vergelijken.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik er geen voorstander van ben en mijn mening is tot op heden niet veranderd ... Zouden alle (horeca)portiers dan ook maar handboeien moeten krijgen ?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #125 Gepost op: 2 februari 2011, 13:45:28
Wat betreft Winkelsurveillanten, Mobiel Surveillanten, Evenementenbeveiligers en (Horeca)portiers ben ik voor handboeien en pepperspray.
Maar alleen na een goede opleiding RTGB en een afgelegd examen. Voldoet men niet aan de eissen dan gaat het voor de persoon in kwestie niet door.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #126 Gepost op: 2 februari 2011, 13:49:58
Ik schud mijn knar maar weer eens meewarig.

Ik denk dat een horecabeveiliger met handboeien escalatie in de hand werkt, laat staan met een end hout en of pepperspray.

Niet dat ik me daar aan stoor. Uitgaan doe ik al lang niet meer daar waar men betaalde hangjongeren voor de deur heeft staan.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #127 Gepost op: 2 februari 2011, 18:58:29
Wat betreft Winkelsurveillanten, Mobiel Surveillanten, Evenementenbeveiligers en (Horeca)portiers ben ik voor handboeien en pepperspray.
Maar alleen na een goede opleiding RTGB en een afgelegd examen. Voldoet men niet aan de eissen dan gaat het voor de persoon in kwestie niet door.

Maar dat ze er moeten komen deze bevoegdheden kunnen we eigenlijk niet omheen.
Een goede opleiding is ook een van de voorwaarden om het goed te laten lukken, ze blind geven is geen oplossing. Je kan hooguit nog discuseren hoe vaak er getraind moet worden maar het lijkt mij dat hooguit 1 a 2x per jaar genoeg is en niet zoals voorgesteld 16x per jaar.
Tevens zou je de Beveiligers niet de zelfde bevoegdheden als elke willekeurige burger moeten geven maar uitgebreider zodat ze iets meer mogen dan de burger.
En mocht een iemand een beveiliger aanvallen of slaan deze dan net zo straffen als bv een Politie functionaris, ambulance medewerker, brandweer persoon of stadswacht.
Maar gelukkig dat er nu eens in de Politiek hier eens naar gekeken gaat worden.
Wat me trouwens opvalt is dat volgens mij de meeste die hier tegen zijn afkomstig zijn uit Politie kringen. 8)
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #128 Gepost op: 2 februari 2011, 19:49:44
misschien omdat  wij de gevaren zien van dit alles. Aan wie melden zij die geweld en waar eindigd dit alles. Straks ook een vuurwapen en  dan hebben we echt eens stel cowboy's erbij op straat.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #129 Gepost op: 2 februari 2011, 20:02:03
Wat me trouwens opvalt is dat volgens mij de meeste die hier tegen zijn afkomstig zijn uit Politie kringen. 8)  
Vergeet mij, de gewone - niet professioneel hulpverlenende - burger niet.

Geweld lokt geweld uit. Als beveiligers nu (al) met een honkbalknuppel een dreun krijgen terwijl zij geen wapens hebben, wat krijgen ze naar hun hoofd als een (voorbeeld) dief weet dat hij ook nog eens gepepperd en/of de gummi kan krijgen.

Denk niet groot, maar denk in millimeters. Stuk of 9 bijvoorbeeld...