Ik vind dat per functie en organisatie bekeken moet worden wat redelijkerwijs nodig is aan bewapening en geweldsbevoegdheid, bijvoorbeeld 3 categorieën:
- Geen
bijvoorbeeld baliewerk, pretparksurveillance, gastheer/vrouw- Basis: handboeien, pepperspray, evt wapenstok (al zie ik de meerwaarde daar niet van)
bijvoorbeeld vliegveld, winkel- en winkelcentrumsurveillance- Compleet: vuurwapen, handboeien, pepperspray, wapenstok
bijvoorbeeld waardentransporten, mobiele surveillance, persoonsbeveiligingEn dan moeten beveiligers aan de hand van die verantwoordelijkheden en bevoegdheden geselecteerd en opgeleid worden. Zelfde IBT eisen per soort bewapening als de politie, en schriftelijk melding maken van alle geweldsincidenten aan regiopolitie. Extra restrictie op geweldsgebruik: alleen wanneer noodzakelijk en wanneer de komst van de politie niet kan worden afgewacht (bijvoorbeeld niet meewerkende verdachte die probeert te ontkomen). PV's uitschrijven zie ik niet zitten: dat moet voorbehouden blijven aan overheidsdiensten. Particuliere beveiligers kunnen dat wel doen met een BOA opleiding en in dienst van bijvoorbeeld de gemeente, maar het moet niet zo worden dat een winkelbeveiliger bekeuringen kan gaan uitschrijven.
Als het op zo'n manier wordt vormgegeven kan ik er nog wel iets in zien