Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75696 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #170 Gepost op: 11 december 2011, 21:16:53
De bevoegdheden van de beveiliger hoeven niet verruimd te worden. Dat is al geregeld in de wet. De wetgever geeft particuliere beveiligingsorganisaties de mogelijkheid hun beveiligers uit te rusten met geweldsmiddelen. Hiervoor mag men een vergunning aanvragen. Het probleem is dat van dit stukje tekst nooit gebruik is gemaakt.

...

Dus op dit moment is het volgens de wet al mogelijk om een beveiliger met de opleiding MBO beveiliger 2 met een aanvullende training en de benodigde ontheffingen/vergunningen wapens te laten dragen (vb. vuurwapen, peperspray, wapenstok en handboeien).

Misschien heb ik iets gemist ... of is er iets veranderd de laatste jaren ... maare ... over welk stukje tekst heb je het?
Als ik dat weet kan ik misschien ook eens kijken aan welke criteria voldaan dient te worden. Ik vindt dit een heel intressant stukje ineens. Waar heb je die informatie vandaan? Ik denk dat er nu best een aantal mensen met hun oren klapperen namelijk.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #171 Gepost op: 11 december 2011, 21:30:47
Misschien heb ik iets gemist ... of is er iets veranderd de laatste jaren ... maare ... over welk stukje tekst heb je het?
Als ik dat weet kan ik misschien ook eens kijken aan welke criteria voldaan dient te worden. Ik vindt dit een heel intressant stukje ineens. Waar heb je die informatie vandaan? Ik denk dat er nu best een aantal mensen met hun oren klapperen namelijk.

Ben inderdaad ook wel heel benieuwd naar dat stukje tekst........ Heb er namelijk nog nooit van gehoord en ik heb toch mijn diploma gehaald dus misschien moet ik dan wel terug voor een her-examen.....?
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #172 Gepost op: 11 december 2011, 21:54:10
Ben inderdaad ook wel heel benieuwd naar dat stukje tekst........ Heb er namelijk nog nooit van gehoord en ik heb toch mijn diploma gehaald dus misschien moet ik dan wel terug voor een her-examen.....?

Volgens mij bestaat dit stukje tekst niet, aangezien het op dit moment wettelijk niet mogelijk is om beveiligers uit te rusten met geweldsmiddelen....

Grtz,
Marcel


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #173 Gepost op: 11 december 2011, 21:59:28
De bevoegdheden van de beveiliger hoeven niet verruimd te worden. Dat is al geregeld in de wet. De wetgever geeft particuliere beveiligingsorganisaties de mogelijkheid hun beveiligers uit te rusten met geweldsmiddelen.
Hiervoor mag men een vergunning aanvragen. Het probleem is dat van dit stukje tekst nooit gebruik is gemaakt.

Wat Ehv-er schrijft klopt volledig en staat in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus Paragraaf 2, Artikel 9 zeggen namelijk het volgende.
Het belangrijkste heb ik geplaatst en waarnodig dik zwart en blauw gemaakt.

Artikel 9
3. Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend, draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden, bij de uitvoering van hun werkzaamheden geen handboeien dragen, tenzij Onze Minister, na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken, daarvoor toestemming heeft verleend.
Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.


4. Personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden en ten behoeve van wie toestemming voor het dragen van handboeien is verleend, zijn, in afwachting van de komst van de politie, bevoegd tot het aanleggen van handboeien bij personen die zijn aangehouden ingeval van ontdekking op heterdaad, indien de aangehouden personen zich trachten te onttrekken aan hun aanhouding of indien zij een gevaar vormen voor hun leven of veiligheid of die van anderen en die onttrekking onderscheidenlijk dat gevaar niet op andere wijze kan worden voorkomen. Het gebruik van handboeien dient redelijk en gematigd te zijn.

5. De persoon die handboeien heeft gebruikt, meldt dit gebruik aan de opsporingsambtenaar aan wie de aangehouden persoon wordt overgedragen. De opsporingsambtenaar vermeldt het gebruik van handboeien in het proces-verbaal van de aanhouding.

6. Onze Minister kan de toestemming tot het dragen van handboeien intrekken, indien blijkt dat bij herhaling het gebruik van handboeien niet overeenkomstig het vierde en vijfde lid heeft plaatsgevonden.

7. Onze Minister kan bij ministeriële regeling bepalen dat de in het tweede, derde en zesde lid bedoelde bevoegdheden, in de daarbij aan te wijzen gevallen worden uitgeoefend door de korpschef van het politiekorps in de regio, waar een beveiligingsorganisatie werkzaamheden verricht, dan wel door de commandant van de Koninklijke marechaussee, indien een beveiligingsorganisatie werkzaamheden verricht op een luchtvaartterrein. Hij kan ter zake nadere regels stellen. In de bij ministeriële regeling aangewezen gevallen kan Onze Minister de bevoegdheden, bedoeld in het tweede, derde en zesde lid, niet meer uitoefenen. Indien de hiervoor bedoelde bevoegdheden betrekking hebben op het verlenen van toestemming tot het dragen van handboeien wordt de ministeriële regeling in overeenstemming met Onze Minister van Binnenlandse Zaken vastgesteld. In dat geval vervalt de verplichting tot overleg, bedoeld in het derde lid.

BRON: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/geldigheidsdatum_11-12-2011#Paragraaf2_Artikel9

Dit staat al in de WPBR sinds minimaal 2002 aangezien ik hem toen al uitvoerig heb gelezen.
Dus het is niet iets van de afgelopen paar jaar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #174 Gepost op: 11 december 2011, 22:04:45

Jouw opmerking dat wat men in de BOA-opleiding leert niet relevant is voor de beveiliger, vindt ik nogal opmerkelijk.
Volgens mij komen in zowel de BOA-opleiding als de Beveiligingsopleiding de vakken rechts- en wetskennis alsmede
proces-verbaal aan de orde, althans in mijn tijd. Deze vakken lijken mij voor beide doelgroepen uiterst relevant!

Tijdens je beveiligingsopleiding komen Rechts- en Wetskennis inderdaad (uitgebreid) aan de orde.
Procesverbaal leert men niet op te maken maar wel een Specifiekrapport maar dat verschilt kwa opmaak zeker met een PV.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #175 Gepost op: 11 december 2011, 22:10:30
Wat Ehv-er schrijft klopt volledig en staat in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus Paragraaf 2, Artikel 9 zeggen namelijk het volgende.

Dit staat al in de WPBR sinds minimaal 2002 aangezien ik hem toen al uitvoerig heb gelezen.
Dus het is niet iets van de afgelopen paar jaar.

De WPBR heeft het slechts over handboeien, niet over geweldsmiddelen als wapenstok, pepperspray en vuurwapen waar Ehv-er het over heeft. Het voorhanden hebben en gebruiken van dergelijke zaken zijn voorbehouden aan opsporingsambtenaren en nooit toegestaan voor beveiligers.
Senior GGP / Oost-Brabant


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #176 Gepost op: 11 december 2011, 22:20:12
Wat voor mij dus ook de reden was om 2 stukken tekst te citeren.
Boven de puntjes over het stukje tekst.
Onder de puntjes over de beveiliger met de opleiding MBO beveiliger 2 die met een aanvullende training en de benodigde ontheffingen/vergunningen wapens zou mogen dragen (vb. vuurwapen, peperspray, wapenstok en handboeien).

Hand-/transportboeien is inderdaad een gegeven ... maar de rest?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #177 Gepost op: 11 december 2011, 22:50:02
Het gaat er niet om wat jij vindt, maar wat de wetgever heeft bepaald....

De wetgever heeft bepaald dat alleen opsporingambtenaren (algemeen/BOA) gebruik mogen maken van geweldsmiddelen, mits men daartoe bevoegd en getraind is.

Een beveiligingsambte is geen opsporingsamtenaar en heeft dus ook geen enkele bevoegdheid.
Deze zal dan toch zijn BOA moeten behalen alsmede een aanstelling als BOA waaruit blijkt waartoe hij bevoegd is.
De ene BOA heeft namelijk andere bevoegdheden dan de andere. Ook het mogen gebruiken van geweldsmiddelen verschilt per BOA-functie (denk aan verschil tussen bv. boswachter en parkeercontroleur).

Dus jouw stelling dat het op dit moment volgens de wet al mogelijk is niet juist!

Jouw opmerking dat wat men in de BOA-opleiding leert niet relevant is voor de beveiliger, vindt ik nogal opmerkelijk. Volgens mij komen in zowel de BOA-opleiding als de Beveiligingsopleiding de vakken rechts- en wetskennis alsmede proces-verbaal aan de orde, althans in mijn tijd. Deze vakken lijken mij voor beide doelgroepen uiterst relevant!


Ik vraag mij af of jij je wel verdiept hebt in deze materie.

Grtz,
Marcel

Niet anderen ergens van beschuldigen als je eigen antwoord ook niet klopt. Er zijn diverse mensen in Nederland die geen BOA of AOA zijn er volledig legitiem geweldsmiddelen dragen. Denk aan DVVO, DBBO.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #178 Gepost op: 11 december 2011, 22:50:51
Wat Ehv-er schrijft klopt volledig en staat in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

Wat Ehv schrijft, klopt dus niet!

In de door jouw aangehaalde Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus wordt niet gesproken over het mogen toepassen van eventueel toegekende geweldsmiddelen. Het gebruik van handboeien is onder bepaalde voorwaarden inderdaad toegestaan, echter deze vallen niet onder de catergorie "geweldsmiddelen".

Grtz,
Marcel


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #179 Gepost op: 11 december 2011, 23:16:49
Niet anderen ergens van beschuldigen als je eigen antwoord ook niet klopt. Er zijn diverse mensen in Nederland die geen BOA of AOA zijn er volledig legitiem geweldsmiddelen dragen. Denk aan DVVO, DBBO.

Dat klopt helemaal, maar jullie zijn toch ook in dienst van de overheid?
Zo zijn er wel meer diensten, denk aan de collega's van bv. de Douane en de DV&O.

Waar het in dit verhaal omgaat, is dat het mogelijk zou zijn dat aan "burgers" geweldsmiddelen zouden kunnen worden toegekend.
En dat is onjuist.

Grtz,
Marcel