Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 75650 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #180 Gepost op: 11 december 2011, 23:48:13
Dat klopt helemaal, maar jullie zijn toch ook in dienst van de overheid?
Zo zijn er wel meer diensten, denk aan de collega's van bv. de Douane en de DV&O.

Misschien lees ik je tekst verkeerd, so don't shoot me.

Douane, DV&O zijn alle BOA's, daarin tegen zijn de Marechaussee-beveiliger geen (B)OA en lopen ook volledig bewapenend rond.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #181 Gepost op: 11 december 2011, 23:52:31
Misschien lees ik je tekst verkeerd, so don't shoot me.

Douane, DV&O zijn alle BOA's, daarin tegen zijn de Marechaussee-beveiliger geen (B)OA en lopen ook volledig bewapenend rond.
De HRB's zijn toch indienst van de overheid? Dat bedoelt m@rcel volgens mij aan te geven dat de overheid
met geweldsmiddelen mag lopen maar de gewone burger niet (tenzij je er verlof voor hebt maar die gebruiken het dan weer niet tijdens hun werk).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #182 Gepost op: 11 december 2011, 23:57:19
Wat Ehv schrijft, klopt dus niet!

In de door jouw aangehaalde Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus wordt niet gesproken over het mogen toepassen van eventueel toegekende geweldsmiddelen. Het gebruik van handboeien is onder bepaalde voorwaarden inderdaad toegestaan, echter deze vallen niet onder de catergorie "geweldsmiddelen".

Grtz, Marcel

Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen dit keer.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #183 Gepost op: 12 december 2011, 00:36:10
De HRB's zijn toch indienst van de overheid? Dat bedoelt m@rcel volgens mij aan te geven dat de overheid
met geweldsmiddelen mag lopen maar de gewone burger niet (tenzij je er verlof voor hebt maar die gebruiken het dan weer niet tijdens hun werk).

Dat bedoelde ik inderdaad aan te geven  O0

Grtz,
Marcel


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #184 Gepost op: 12 december 2011, 01:29:39
De wetgever heeft bepaald dat alleen opsporingambtenaren (algemeen/BOA) gebruik mogen maken van geweldsmiddelen, mits men daartoe bevoegd en getraind is.
Artikel 3 a wet wapens en munitie beschrijft niet alleen opsporingsambtenaren maar noemt ook ambtenaren die geen opsporingsambtenaar zijn.

Een beveiligingsambte is geen opsporingsamtenaar en heeft dus ook geen enkele bevoegdheid.
Artikel 51.1 wetboek van strafvordering: “In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.” Dus ook de beveiliger.

Artikel 95.1 wetboek van strafvordering: “Hij die den verdachte aanhoudt of staande houdt, kan voor inbeslagneming vatbare voorwerpen, door dezen met zich gevoerd, in beslag nemen.” Dus ook de beveiliger mag dat.

Artikel 138.1 wetboek van strafrecht: “Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert…..” op “vordering van, of vanwege rechthebbende” dat stukje slaat ook op de beveiliger.

Tevens heeft de beveiliger veel vaker te maken met het privaatrecht en ontleent een aantal bevoegdheden aan afspraken/contracten/overeenkomsten met een opdrachtgever die het geld betaalt. Bijvoorbeeld toegangsbeleid.

Deze zal dan toch zijn BOA moeten behalen alsmede een aanstelling als BOA waaruit blijkt waartoe hij bevoegd is.
De term ‘opsporingsambtenaar’ verwijst alleen naar de bevoegdheden van een persoon in o.a. het wetboek van strafvordering beschreven. De boa is 1 van de personen waarop de wet wapens en munitie deels niet van toepassing is.

Dus jouw stelling dat het op dit moment volgens de wet al mogelijk is niet juist!
Artikel 6 wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus:
Onze Minister kan ter bevordering van de kwaliteit van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan welke een vergunning is verleend bij ministeriële regeling regels stellen met betrekking tot:
a. het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
i. andere onderwerpen die de kwaliteit raken.
Met andere woorden: een algemene maatregel van bestuur. Er hoeft geen wetswijziging plaats te vinden. Dat bedoel ik met “het stukje tekst”.
Jouw opmerking dat wat men in de BOA-opleiding leert niet relevant is voor de beveiliger, vindt ik nogal opmerkelijk. Volgens mij komen in zowel de BOA-opleiding als de Beveiligingsopleiding de vakken rechts- en wetskennis alsmede proces-verbaal aan de orde, althans in mijn tijd. Deze vakken lijken mij voor beide doelgroepen uiterst relevant!
Het klopt dat in beide opleidingen rechts en wetskennis onderdeel is van de leerstof. Echter het verschil in bevoegdheden en werkzaamheden maakt dat de aanvullende opleiding boa niets toevoegt aan de relevante kennis die een beveiliger moet hebben voor zijn werkzaamheden. De beveiliger houdt niemand staande. De beveiliger maakt geen proces verbalen op. De beveiliger speelt geen rol in het actief opsporen van strafbare feiten. De beveiliger verhoort geen verdachten. Kortom datgene wat een boa leert doet een beveiliger toch niet tijdens zijn werkzaamheden. Waarom moet de beveiliger dat dan wel gaan leren?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #185 Gepost op: 12 december 2011, 02:00:56
Artikel 51.1 wetboek van strafvordering: “In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.” Dus ook de beveiliger.

Artikel 95.1 wetboek van strafvordering: “Hij die den verdachte aanhoudt of staande houdt, kan voor inbeslagneming vatbare voorwerpen, door dezen met zich gevoerd, in beslag nemen.” Dus ook de beveiliger mag dat.

Artikel 138.1 wetboek van strafrecht: “Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert…..” op “vordering van, of vanwege rechthebbende” dat stukje slaat ook op de beveiliger.
Dit alleen geeft de beveiliger nog geen bevoegdheid om geweld te gebruiken. Dan kan ik art 41 van het WvSr ook er in gooien: "Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding." Dat geeft de burger op straat nog geen bevoegdheid om geweld te gebruiken, ja je mag je verdedigen dat is iets heel anders.

Tevens heeft de beveiliger veel vaker te maken met het privaatrecht en ontleent een aantal bevoegdheden aan afspraken/contracten/overeenkomsten met een opdrachtgever die het geld betaalt. Bijvoorbeeld toegangsbeleid.
De bevoegdheden zijn om de huisregels te handhaven en zo mogelijk mensen niet toe te laten tot een stuk
"prive" grond. Echter deze huisregels mogen ook weer niet tegen de wet in gaan en moeten dus wel gegrond zijn (zie mensen met bepaald uiterlijk/ geslacht mogen niet naar binnen).

De term ‘opsporingsambtenaar’ verwijst alleen naar de bevoegdheden van een persoon in o.a. het wetboek van strafvordering beschreven. De boa is 1 van de personen waarop de wet wapens en munitie deels niet van toepassing is.
Dat is correct, al is de WWM wel van toepassing alleen is aan ons het verlof gegeven om met bepaalde
middelen te lopen.

Artikel 6 wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus:
Onze Minister kan ter bevordering van de kwaliteit van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan welke een vergunning is verleend bij ministeriële regeling regels stellen met betrekking tot:
a. het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
i. andere onderwerpen die de kwaliteit raken.
Met andere woorden: een algemene maatregel van bestuur. Er hoeft geen wetswijziging plaats te vinden. Dat bedoel ik met “het stukje tekst”.
Ja de minister kan toestemming geven, dat wil nog niet zeggen dat dit ook gebeurt. De minister kan ook
toestemming geven om bepaalde instanties die niet genoemd zijn in de regeling OGS met blauw en sirene te rijden. Wij (douane) zou dus ook van de minister bij toestemming hiermee mogen rijden, echter dat het kan wil nog niet zeggen dat wij het ook doen.

Het klopt dat in beide opleidingen rechts en wetskennis onderdeel is van de leerstof. Echter het verschil in bevoegdheden en werkzaamheden maakt dat de aanvullende opleiding boa niets toevoegt aan de relevante kennis die een beveiliger moet hebben voor zijn werkzaamheden. De beveiliger houdt niemand staande. De beveiliger maakt geen proces verbalen op. De beveiliger speelt geen rol in het actief opsporen van strafbare feiten. De beveiliger verhoort geen verdachten. Kortom datgene wat een boa leert doet een beveiliger toch niet tijdens zijn werkzaamheden. Waarom moet de beveiliger dat dan wel gaan leren?
Ik denk dat M@rcel hierbij bedoelde dat mocht je met geweldmiddelen worden uitgerust dat je dan toch exht wel extra zal moeten leren. Niet alleen in de technieken maar ook in de wettelijke kaders wanneer je iets wel mag en wanneer niet. Dat wij bijvoorbeeld wel lopen met handboeien wil nog niet zeggen dat ik jan en alleman die ik controleer in de boeien mag slaan. Zelfs als ik iemand aangehouden heb mag deze niet zomaar in de boeien, dit is wettechnisch allemaal dichtgetimmerd. Dat deze timmering nog wel wat kiertjes geeft waar tussen men schippert wil nog niet zeggen dat het allemaal mag.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #186 Gepost op: 12 december 2011, 15:57:18
Artikel 6 wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus:
Onze Minister kan ter bevordering van de kwaliteit van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan welke een vergunning is verleend bij ministeriële regeling regels stellen met betrekking tot:
a. het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
i. andere onderwerpen die de kwaliteit raken.
Met andere woorden: een algemene maatregel van bestuur. Er hoeft geen wetswijziging plaats te vinden. Dat bedoel ik met “het stukje tekst”.

Simpel gezegd kan de minister regels stellen m.b.t. materieel en uitrusting en andere onderwerpen die de kwaliteit raken ... dat vindt ik wel een heel mager argument om te beweren dat particuliere beveiligers wapens zouden mogen dragen (vb. vuurwapen, peperspray, wapenstok en handboeien).

Wie zegt dat het dragen van wapens de kwaliteit van een beveiligingsorganisatie of recherchebureau bevordert?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #187 Gepost op: 12 december 2011, 16:08:50
Het klopt dat in beide opleidingen rechts en wetskennis onderdeel is van de leerstof. Echter het verschil in bevoegdheden en werkzaamheden maakt dat de aanvullende opleiding boa niets toevoegt aan de relevante kennis die een beveiliger moet hebben voor zijn werkzaamheden. De beveiliger houdt niemand staande. De beveiliger maakt geen proces verbalen op. De beveiliger speelt geen rol in het actief opsporen van strafbare feiten. De beveiliger verhoort geen verdachten. Kortom datgene wat een boa leert doet een beveiliger toch niet tijdens zijn werkzaamheden. Waarom moet de beveiliger dat dan wel gaan leren?

Het heeft niets te maken met de toegevoegde waarde of kennis van de opleiding, maar met de juridische status van de persoon. Door het behalen van een BOA-cerificaat kan men eventueel worden aangesteld als zijnde art. 142 WvSv opsporingsambtenaar. Afhankelijk binnen welk domein, heeft de BOA een aantal wettelijke bevoegdheden.

De wetgever kent 2 soorten opsporingsambtenaren voor het publieke domein: art 141 (AOA) en 142 (BOA) WvSv. Deze worden ook als zodanig genoemd in de diverse wetsartikelen en ontlenen daaraan hun bevoegdheden. Deze kunnen, indien noodzakelijk voor de uitoefening van hun functie, worden voorzien van een of meerdere geweldsmiddelen. Uiteraard dient men dan te voldoen aan de aanvullende eisen op dat gebied, zowel fysiek als theoretisch (denk bv. aan de RTGB-toets). Het toekennen en mogen gebruiken van deze geweldsmiddelen is dus juridisch vastgelegd (zie bv Politiewet en de Ambtsinstructie)

Een beveiliger valt niet onder bovengenoemde categorieen; zodoende kunnen er aan hem of haar op juridische gronden geen bevoegdheden en/of geweldsmiddelen worden toegekend.

Maar zoals jezelf terecht stelt "datgene wat een boa leert doet een beveiliger toch niet tijdens zijn werkzaamheden"

Grtz,
Marcel


ArCee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #188 Gepost op: 24 december 2011, 09:14:37
Wel of geen bewapening is een discussie die al een tijd speeld, en mijn inziens heeft het niet zomaar een JA of NEE antwoord. Er is zoveel wat mee zal tellen in een nieuwe afweging als die er ooit komt?
-Ten eerste, je kunt niet zomaar, klakkeloos, ieder beveiliger gaan bewapen want sorry dat ik het zeg, maar er lopen heel wat RDB's (rand debielen) rond in de beveiliging waarbij ik het al link vind als zij met een Maclight mogen werken  :-\
-Ten tweede zijn er klussen en functies genoeg binnen de beveiliging waarbij wapens helemaal niet nodig zijn of iets toevoegen.
Een collega die achter een bailie zit als receptionist zal bewapening minder hard nodig hebben als een mobiele surveillant op een plek waar het elke avond/nacht raak is?
-Ten derde zul je toch minimaal een goede afweging moeten maken over het vraagstuk: Wie wel, en wie niet? Daar zal niet alleen meespelen of je zoiets vanuit je functie nodig zal hebben, dat zal goed tegen het licht moeten worden gehouden, maar mensen zullen toch ook minimaal een goede psygolochische test moeten ondergaan. Je moet er niet aan denken dat je iemand wapens geeft, en zodra iemand ËIKEL" tegen hem roept spuit hij meteen zijn bus pepperspray op hem/haar leeg  0098
-Ten vierde zul je er een goede en gedegen opleiding tegenaan moeten gooien voor correct gebruik, onderhoud etc maar zeker ook, bevoegdheden en gebruik in welke omstandigheden. Ik bedoel, denk eens aan de ellende die je zult tegen komen bij ongewenst of verkeerd gebruik? Dan ben je er niet met een specefiek rapportje  ::)
-Als laatste krijg je het vraagstuk: Hoever ga je, of hoeveel is wenselijk? Ga je zover dat het bijna gelijk stelt aan politie bewapening, of kan het een tandje minder? Vervang je een pistool voor een TEASER? Hou je het bij een slagwapen met handboeien of ga je 1, of misschien 2 stappen verder? Ga je een eigen bewapeningslijn vormen voor particuliere beveiligers Denk daarbij dus aan een teaser die de politie niet gebruikt, maar misschien ook aan zo'n uitschuifknuppel (die is er ook in geperst rubber). Zo'n ding hangt veel minder nadrukkelijk zichtbaar aan je riem in een foudraal. Een teaser is niet meteen een dodelijk wapen, waardoor de reactie van een tegenstander misschien / hopelijk minder heftig is?
Allemaal zaken die overwegingen nodig hebben, en gezien de uiteenlopende meningen van zoveel mensen binnen en buiten ons vak zal dit vraagstuk nog wel een hele tijd doorlopen zonder beslissing vrees ik.
Wel merk ik dat, sommige van onze collega's in de beveiliging, het steeds lastiger krijgen omdat ze met steeds meer fysiek geweld te maken krijgen.
In de jaren dat ik dit werk doe heb ik al gemerkt dat 1 collega daardoor op een gegeven moment overspannen thuis bleef, na een aantal incidenten, 1 collega knock-out geslagen werd tijdens zijn dienst (Centraal station Amsterdam), maar ook zelf heb ik dus noodgedwongen 2 x moeten uithalen met die Maclight ter zelfverdediging.  >:(
Tsjah, dat zijn toch gebeurtenissen waar je over gaat nadenken en waardoor iemand mening bijgesteld kan worden. Dan werken agressie verlagende gesprekken niet meer.

De wereld om ons heen verhard. Slecht willende hebben steeds minder moeite om grof geweld toe te passen, zelfs tegen bejaarden.  :'( Er is steeds minder respect en eerbied, zelfs al niet eens tegen politie. Je kunt je afvragen, wat stellen wij dan voor in geval van escalatie? Weglopen is niet altijd een optie, of voor vele iets wat ze niet willen vanuit een soort plichtsbesef?
Ik heb zelf meegemaakt dat wegrennen gewoon weg geen optie was in de tijd dat ik al surveiilant in de Amsterdamse Bijlmermeer werkte. 1 van mijn taken was ook het beveiligen van het personeel van een zeer grote financiele instelling en personeels begeleiding was ook 1 van onze taken. Dan ren je niet weg als iemand eens raar of dreigend doet, tenminste, ik niet!!
 
In princiepe heeft iedereen gelijk, zowel voor en tegenstanders van wapens. Ik vrees alleen dat de beslissing straks niet meer aan ons ligt, maar bij de wereld om ons heen. Dat de maatschappij straks de richting gaat bepalen, omdat öns vak" zoals we het kennen, onmogelijk blijkt te zijn, of worden om op die manier te blijven uitoefenen.
Tsjah, en dan??  :-\
TRANCE is not, just music, it is a passion!!


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #189 Gepost op: 31 december 2011, 11:40:11
Arcee,

Net als veel anderen geef jij eerst aan waarom je niet ALLE beveiligers met wapens uit moet gaan rusten ("omdat er heel wat RDB's rondlopen"), daarna ga jij een minimale afweging maken over het vraagstuk "wie wel, en wie niet", waarbij je met een voorbeeld van de RDB aankomt die (uiteraard) niet met wapens uitgerust moet worden. De overwegingen met welke wapens een beveiliger moet worden uitgerust slaan helemaal nergens op. Taesers zijn bij hoge uitzondering toegestaan voor arrestatieteams, denk jij nu werkelijk dat dit een serieuze optie is om deze aan beveiligers mee te geven?

Maar vervolgens geef je eigenlijk zelf het antwoord al bij punt 4, er zal een goede en gedegen opleiding tegenover moeten staan, net zoals dat geldt voor alle personen die nu al uitgerust zijn met wapens. Deze opleiding en bijbehorend examen is natuurlijk bedoeld om te voorkomen dat RDB's met wapens gaan rondlopen, of dat nu beveiligers zijn of niet. Dus het argument dat er RDB's in de beveiliging rondlopen en dat daarom beveligers geen wapens moeten hebben vind ik een non-argument.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik een voorstander ben dat (geselecteerde) beveiligers op grote schaal uitgerust gaan worden met wapens. Het probleem begint dat men de laatste jaren steeds vaker taken toebedeeld aan beveiligers waar deze niet voor opgeleid en toegerust zijn, de (gemeentelijke) overheid doet daar zelf hard aan mee. Zo was er laatste een documentaire op tv, over de gemeente Katwijk, waar er heel weinig politie is, en de gemeente dan waar even een aantal beveiligers op een fiets de wijk instuurt om de orde te bewaren, zonder dat de heren enige bevoegdheid hebben.

Vervolgens loopt de burgemeester te klagen over de hoge kosten, maar als hij daar 2 politieagenten zou hebben lopen dan zouden de kosten nog hoger zijn, alleen drukken die kosten dan niet op zijn begroting. Uiteindelijk is de "oplossing" dus goedkoper voor de belastingbetaler, maar of het de veiligheid op straat vergroot...?

Verder wordt door M@rcel en een aantal anderen gesteld dat op grond van de huidige wetgeving het niet mogelijk is om beveiligers (of andere burgers) met wapens uit te rusten. Die mogelijkheid is er wel degelijk (artikel 29 WWM) en ik ken ook een situatie waar dat gebeurd. Dat is echter een uitzondering en dat moet wat mij betreft ook een uitzondering blijven