Wel of geen bewapening is een discussie die al een tijd speeld, en mijn inziens heeft het niet zomaar een JA of NEE antwoord. Er is zoveel wat mee zal tellen in een nieuwe afweging als die er ooit komt?
-Ten eerste, je kunt niet zomaar, klakkeloos, ieder beveiliger gaan bewapen want sorry dat ik het zeg, maar er lopen heel wat RDB's (rand debielen) rond in de beveiliging waarbij ik het al link vind als zij met een Maclight mogen werken
-Ten tweede zijn er klussen en functies genoeg binnen de beveiliging waarbij wapens helemaal niet nodig zijn of iets toevoegen.
Een collega die achter een bailie zit als receptionist zal bewapening minder hard nodig hebben als een mobiele surveillant op een plek waar het elke avond/nacht raak is?
-Ten derde zul je toch minimaal een goede afweging moeten maken over het vraagstuk: Wie wel, en wie niet? Daar zal niet alleen meespelen of je zoiets vanuit je functie nodig zal hebben, dat zal goed tegen het licht moeten worden gehouden, maar mensen zullen toch ook minimaal een goede psygolochische test moeten ondergaan. Je moet er niet aan denken dat je iemand wapens geeft, en zodra iemand ËIKEL" tegen hem roept spuit hij meteen zijn bus pepperspray op hem/haar leeg
-Ten vierde zul je er een goede en gedegen opleiding tegenaan moeten gooien voor correct gebruik, onderhoud etc maar zeker ook, bevoegdheden en gebruik in welke omstandigheden. Ik bedoel, denk eens aan de ellende die je zult tegen komen bij ongewenst of verkeerd gebruik? Dan ben je er niet met een specefiek rapportje
-Als laatste krijg je het vraagstuk: Hoever ga je, of hoeveel is wenselijk? Ga je zover dat het bijna gelijk stelt aan politie bewapening, of kan het een tandje minder? Vervang je een pistool voor een TEASER? Hou je het bij een slagwapen met handboeien of ga je 1, of misschien 2 stappen verder? Ga je een eigen bewapeningslijn vormen voor particuliere beveiligers Denk daarbij dus aan een teaser die de politie niet gebruikt, maar misschien ook aan zo'n uitschuifknuppel (die is er ook in geperst rubber). Zo'n ding hangt veel minder nadrukkelijk zichtbaar aan je riem in een foudraal. Een teaser is niet meteen een dodelijk wapen, waardoor de reactie van een tegenstander misschien / hopelijk minder heftig is?
Allemaal zaken die overwegingen nodig hebben, en gezien de uiteenlopende meningen van zoveel mensen binnen en buiten ons vak zal dit vraagstuk nog wel een hele tijd doorlopen zonder beslissing vrees ik.
Wel merk ik dat, sommige van onze collega's in de beveiliging, het steeds lastiger krijgen omdat ze met steeds meer fysiek geweld te maken krijgen.
In de jaren dat ik dit werk doe heb ik al gemerkt dat 1 collega daardoor op een gegeven moment overspannen thuis bleef, na een aantal incidenten, 1 collega knock-out geslagen werd tijdens zijn dienst (Centraal station Amsterdam), maar ook zelf heb ik dus noodgedwongen 2 x moeten uithalen met die Maclight ter zelfverdediging.
Tsjah, dat zijn toch gebeurtenissen waar je over gaat nadenken en waardoor iemand mening bijgesteld kan worden. Dan werken agressie verlagende gesprekken niet meer.
De wereld om ons heen verhard. Slecht willende hebben steeds minder moeite om grof geweld toe te passen, zelfs tegen bejaarden.
Er is steeds minder respect en eerbied, zelfs al niet eens tegen politie. Je kunt je afvragen, wat stellen wij dan voor in geval van escalatie? Weglopen is niet altijd een optie, of voor vele iets wat ze niet willen vanuit een soort plichtsbesef?
Ik heb zelf meegemaakt dat wegrennen gewoon weg geen optie was in de tijd dat ik al surveiilant in de Amsterdamse Bijlmermeer werkte. 1 van mijn taken was ook het beveiligen van het personeel van een zeer grote financiele instelling en personeels begeleiding was ook 1 van onze taken. Dan ren je niet weg als iemand eens raar of dreigend doet, tenminste, ik niet!!
In princiepe heeft iedereen gelijk, zowel voor en tegenstanders van wapens. Ik vrees alleen dat de beslissing straks niet meer aan ons ligt, maar bij de wereld om ons heen. Dat de maatschappij straks de richting gaat bepalen, omdat öns vak" zoals we het kennen, onmogelijk blijkt te zijn, of worden om op die manier te blijven uitoefenen.
Tsjah, en dan??