Even aansluitend bij het draad onderwerp vond ik dit artikel "Het gezag van beveiligers" terug in blad Beveiligingsnieuws.
Twee citaaten die mij aanspreken:
Onze beveiligers worden gewoon slecht behandeld. Beveiligers verdienen respect voor wat ze doen. Als ik dit schrijf moet ik denken aan wat ik vaak hoor, ‘Respect! Ze kunnen niks en mogen niks!’ Een bekend misverstand. Beveiligers hebben het gezag dat ze bijvoorbeeld ontlenen aan de toegangsvoorschriften van een discotheek. Een beveiliger mag jou gerust de toegang weigeren of als je toch binnen bent weer naar buiten knikkeren. Een ander voorbeeld is het gezag dat ze ontlenen aan de strenge regels die gelden op een vliegveld, hierdoor mogen beveiligers jou fouilleren. Veel burgers zijn naar mijn mening nog niet zo goed vertrouwd met de particuliere beveiliger. Beveiligers zijn dan wel alom aanwezig maar over wat hun functie is, daar bestaat bij het grote publiek toch nog veel onduidelijkheid.
Als men de verantwoordelijkheid voor publieke veiligheid bij iemand anders neerlegt dan hoort daar ook een rekening bij. Willen we op beveiligers kunnen vertrouwen, willen we op ze kunnen bouwen dan moeten we hun gezag erkennen. Aan de overheid en de branche om dit gezag helder te communiceren
http://www.beveiligingnieuws.nl/nieuws/11895/Column_Het_gezag_van_beveiligers.htmlIk denk dat er een wisselwerking is tussen beiden, gezag en meer bevoedheden. En het gezag, respect mag wat mij betreft ook iets hoger uurloon getoond worden.
Dit hele verhaal is ook toepasselijk op de VKR's, want die zie ik vanuit mijzelf als een specifieke beveiliger.