Als je de strijd voor een paar honder euro al een kort lontje vind... hoe moet je dan de 30% loonsverhoging van de ministers zien?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3563138/__Korte_lontjes__bij_politie__.html?p=18,1za 15 mrt 2008, 13:13 | 205 reacties
Ter Horst bezorgd over 'korte lontjes' bij politie
ROTTERDAM - De manier waarop de onderhandelingen over de politiecao zijn verlopen, zijn volgens minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken symptomatisch voor de maatschappelijke „verruwing”. Ze zegt dat in een zaterdag gepubliceerd interview met NRC Handelsblad.
„De politie is toch een heel loyale organisatie, waar gezagstrouw en burgerschap in de genen zit,
of zou moeten zitten. Als dan ook daar korte lontjes blijken te zijn en allerlei woede de kop opsteekt, ook tegen mij persoonlijk, dan heb ik daar echt zorgen om”, stelt Ter Horst. Ze vindt de boosheid onterecht. „Ik zeg het met weinig plezier, maar ik ben echt heel erg teleurgesteld.”
De vakbonden liggen al sinds december met de minister in de clinch over een nieuwe cao. Deze week mislukte het overleg definitief. De aangekondigde acties werden daarop afgeblazen, omdat de bonden ervan uitgaan dat Ter Horst haar bod niet meer zal verhogen.
De grote politiebond ACP heeft geen behoefte om inhoudelijk te reageren op de uitlatingen van de bewindsvrouw. „We nemen kennis van de reactie van de minister. We staan nu voor ledenraadplegingen, waarvan we denken dat die belangrijk zijn. Daar willen we alle tijd en energie in steken”, zei ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. De opmerkingen van Ter Horst zijn volgens hem „haar eigen mening en komen voor haar eigen verantwoordelijkheid”.
De andere grote bond, de NPB, voelt zich niet aangesproken door Ter Horst. „Tussen ons en de minister of anderen van haar ministerie is geen onvertogen woord gevallen”, stelde voorzitter Hans van Duijn. Op sommige internetfora van de bonden kwamen wel onbeschaafde reacties van individuele agenten binnen, maar de NPB heeft zulke berichten er volgens Van Duijn altijd weer afgehaald.
De ACP en de NPB leggen het voorstel van de minister de komende tijd voor aan hun leden. De NPB adviseert de achterban het niet te accepteren, de ACP geeft geen advies mee. Van de Kamp verwacht de uitslag in de eerste week van april. De NPB denkt over een kleine twee weken uitsluitsel te kunnen geven.
Ter Horst uit in het interview ook haar zorgen over de verruwing van het debat in de Tweede Kamer. Partijen als de PVV spelen daarbij op de persoon, wat het debat „onzuiver” maakt.
Ook buiten de Kamer is volgens Ter Horst sprake van taalverruwing en schelden mensen elkaar voor het minste of geringste de huid vol. „Ik wil oproepen om de beschaving die in Nederland toch altijd diep geworteld is geweest overeind te houden, anders wordt het een soort wildwest. Humor, relativeringsvermogen, het lijkt wel weg”, aldus de PvdA-minister.