Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum. Ik begin met een lang verhaal. Ik hoop dat dat mag, maar ik ken jullie gebruiken hier nog niet. Ik heb beslist geen commerciële belangen bij dit onderwerp. Dit bericht is ook zeker niet bedoeld als commerciële reclame. Ik verwijs daarom ook naar verschillende merken, om te illustreren wat ik precies bedoel.
Dit is mijn voorstel: De Nederlandse politie zou veel meer gebruik moeten maken van bemande politiehelikopters, onbemande politiezeppelins, kleine onbemande helikopters en kleine onbemande vliegtuigjes.
Want veel achtervolgingen mislukken en leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties. En vaak arriveert de politie net te laat bij een incident om de daders op te pakken. Bovendien zijn er bij gebruik van veel politieluchtvaartuigen veel minder politieagenten nodig, waardoor die een hoger salaris kunnen krijgen. Bovendien zal het gebrek aan politieagenten in de toekomst groter worden door demografische ontgroening en vergrijzing.
Experts op het gebied van modelhelikopters en modelvliegtuigjes zouden de politie kunnen adviseren over het gebruik daarvan. Maar de politie moet ook onbemande vliegtuigjes inzetten, die groter zijn dan de gebruikelijke hobby-modelvliegtuigjes.
Het lijkt me goed als de politie ook onbemande helicopters zou gebruiken van twee meter lang voor achtervolgingen. Diezelfde toestellen kunnen worden gebruikt door de luchtmacht voor verkenningen en voor het afschieten van kleine raketten in oorlogssituaties. Daardoor kunnen ze worden betaald uit het budget voor de luchtmacht. Dat zou de politie dus veel geld besparen.
Een bemande politiehelikopter in de lucht op 5 km afstand kan met een snelheid van 300 km per uur in slechts één minuut ter plaatse zijn om de verdachte te volgen en al zijn overtredingen te filmen.
Ook kan een helikopter 's nachts als er heel weinig verkeer is van grotere hoogte snel een vluchtend voertuig opsporen.
Onbemande politiehelikopters of politiezeppelins en politievliegtuigjes kunnen een warmtegevoelige camera meedragen, die live videobeelden uitzendt via radiogolven. Daarmee kunnen verdachten worden opgespoord die zich 's nachts verstoppen in een park. Ook die camera moet op afstand bestuurbaar zijn.
Als er alleen gebruik wordt gemaakt van heel kleine piloten kunnen bemande eenpersoonshelikopters klein en dus goedkoper zijn. De piloten kunnen dan bijvoorbeeld kleine, slanke Aziaten zijn. Dergelijke mogelijkheden moeten worden uitgeprobeerd, liefst in samenwerking met andere landen.
De Nederlandse politie gaat mogelijk experimenteren met autogyro's. Dat is een soort vliegende scooter. Zie weblink:
http://www.parool.nl/parool/nl/1/Home/article/detail/20684/2008/06/30/Vliegende-auto-geen-toekomstmuziek.dhtmlLINKS
1. Onbemande politie-luchtvaartuigen oftewel 'police drones':
http://www.google.com/search?um=1&hl=en&q=%22police%20drone%22%202008&ndsp=18&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw2. Onbemande helikopters
http://images.google.com/images?hl=en&um=1&sa=1&q=%22dragon+warrior%22+unmanned+helicopter&btnG=Search+Images&aq=f&oq=3. Onbemande luchtvaartuigen
http://images.google.nl/images?gbv=2&hl=nl&safe=off&client=firefox-a&sa=1&q=%22unmanned+aerial+vehicle%22&btnG=Afbeeldingen+zoeken&aq=f&oq=VIDEO
Video levensgevaarlijke politie-achtervolging:
www.youtube.com/watch?v=48jZl3ID9yY............
Helikopters en zeppelins zullen in de toekomst denk ik vaak worden gebruikt door de politie. Een onbemande zeppelin met videocamera kun je ook op een vaste plaats hangen aan een lijn op 200 meter hoogte, als het te hard waait om rond te vliegen.
Bijvoorbeeld boven een woonwijk waar veel criminaliteit plaatsvindt, of boven een uitgaanscentrum, kermis, druk strand, demonstratie-optocht of voetbalstadion.
............
Onbemande luchtvaartuigen zijn vrij goedkoop en kunnen de politie helpen om heel snel ter plaatse te zijn en daders met succes te achtervolgen. Ze heten ook wel ‘drones’. Hier zie je de technische specificaties van een paar onbemande luchtvaartuigen, oftewel Unmanned Aerial Vehicles (UAV's).
MLB BAT ONBEMAND VLIEGTUIG
Gewicht: 108 kilo.
Kan 2,3 kilo instrumenten dragen.
Vleugelwijdte: 205 cm.
Maximale vluchtduur: 5-8 uur.
Max. snelheid: 64 tot 96 km/u.
Maximum vlieghoogte: 3,3 kilometer.
Tweetaktmotor: 26 cc.
Max. radiobereik: 16 km.
Max. brandstofbereik: 288 km.
R-MAX ONBEMANDE HELIKOPTER
Weegt 92 kilo.
Kan 29 kilo instrumenten dragen.
Rotor-diameter: 4 meter.
Lengte: 4 meter.
Vluchtduur: 1 uur.
Max. snelheid: 16-19 km/u.
Tweetaktmotor: 246 cc.
In het leger zijn ook grotere onbemande helikopters en vliegtuigen in gebruik. Die zijn ook geschikt voor het achtervolgen van snelle auto’s buiten de bebouwde kom.
Zie deze video: “Fire Scout” over een onbemande legerhelikopter:
http://www.youtube.com/results?search_query=%22Fire+Scout%22&search_type=De link hieronder geeft een onderzoeksverslag met foto’s naar toepassing van bovengenoemde kleine onbemande toestellen. Dit onderzoek beoordeelde deze toestellen gunstig voor overheidsgebruik:
“Small, unmanned aerial vehicles (UAVs) are increasingly affordable, easy to transport and launch, and can be equipped with cameras”
Edward D. McCormack, 2008, The Use of Small Unmanned Aircraft by the Washington State Department of Transportation, Washington State Transportation Center (TRAC), University of Washington
ONDERZOEKSVERSLAG DRONES
http://www.wsdot.wa.gov/research/reports/fullreports/703.1.pdfVideo's van onbemand vliegtuig Scan Eagle
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=%22scan+eagle%22&aq=fIn onderstaande technische specificaties kun je de genoemde maximale snelheid omrekenen van m/s naar km/u. 10 meter per seconde is 36 km per uur.
1.
http://www.insitu.com/scaneagle2.
http://www.insitu.com/integrator