ik weet niet of een arts/vpk het werk van een opsporingsambtenaar kan, en mag doen.
Zonodig kan de wet in principe veranderd worden op dat punt.
De meldkamer kan direct meekijken met de videobeelden via een radioverbinding. De meldkamer kan daarbij de politieagenten op de grond slagvaardig en deskundig aansturen via de radio.
De verpleegkundige in de heli hoeft dan alleen de videocamera te bedienen. Hij/zij moet wel een heel goede stratenkennis hebben. Dus liefst iemand die is opgegroeid in de stad waar zijn helicopter werkt. Het is handig als dat ook geldt voor de piloot. Bovendien kunnen er in de heli digitale plattegronden worden gebruikt op verschillende schaal op beeldschermen, gecombineerd met satellietfoto's.
Maar ook de meldkamer kan via een radioverbinding de videocamera bedienen, net als bij een onbemand vliegtuigje.
Ik vind dat elke stad van minstens honderdduizend inwoners een gecombineerde trauma/politieheli zou moeten hebben. Daarbij kan ook de omliggende regio worden bediend.
de traumaheli heeft opzich al best wat spullen bij zich. ik weet niet precies wat de max. laadvermogen van de heli is, en hoeveel lading er nu in zit, maar daar zou volgens jou nog een camera systeem, met bijbehorende zend en ontvangst apparatuur bij moeten. eventueel zelfs een 'nightsun' die je ook niet zomaar kan installeren want het hele electrische systeem moet aangepast worden waardoor de heli zwaarder wordt. al met al vraag ik mij af of de heli dan nog binnen zijn max. laadvermogen kan blijven.
De elektrische installatie aanpassen lijkt me geen probleem voor een deskundige. En de krachtige heli-motor levert genoeg power om wat extra elektrische apparatuur te voeden.
Een traumaheli moet sowieso extra gewicht aankunnen voor een heel zware patiënt. Als overbelasting of onbalans van de heli een probleem zou vormen bij een combinatie van traumaheli en politiheli, dan zijn daar allerlei mogelijke creatieve oplossingen voor te verzinnen. En combinaties van oplossingen. Bijvoorbeeld:
- geen patiënten vervoeren bij harde wind
- wat minder brandstof tegelijk tanken en meerdere tankmogelijkheden in het werkgebied
- geen patiënten vervoeren met extreem overgewicht
- wat minder medische uitrusting meevoeren in de heli
- uitrusting en kleding in lichtgewicht-uitvoering
- een iets zwaardere motor
- een piloot en verpleegkundige met een laag lichaamsgewicht, bijvoorbeeld kleine Aziaten of kleine vrouwen.
- een iets groter type heli
- dranken en watervoorraad voor wassen en drinken achterlaten als een zware patiënt wordt vervoerd
- deel van de brandstof snel aftappen via een kraatje onder de heli en achterlaten in een jerrycan als een zware patient moet worden vervoerd
- zware reddingsmaterialen tijdelijk achterlaten in waterdichte containers als een zware patiënt wordt vervoerd. Bijvoorbeeld gereedschap, demontabele lier, lijnen en plastic zeilen.
Enz...
De extra krachtge schijnwerper is trouwens ook voor een traumaheli heel nuttig voor het zoeken van een veilige landingsplaats.
je kunt zelf wel inschatten wat er gebeurt als een heli of een onbemand vliegtuigje neerstort. die onbemande vliegtuigjes waar je het over hebt zijn geen modelvliegtuigjes van een paar kilootjes, ze zijn toch wel minimaal 40-80 kg soms wel enkele honderden kilootjes zwaar, en vaak ook brandstof aanboord of accu's met gevaarlijke stoffen. voor de wet 'luchtvaarttuigen'.
De politie kan in principe ook modelvliegtuigjes gebruiken van een paar kilo. Of onbemande vliegtuigjes kunnen alleen worden toegestaan buiten de bebouwde kom, of alleen bij goed weer, enz. Of alleen met besturing op afstand door twee personen, of alleen met radiobesturing vanuit een voertuig dicht in de buurt, of met een geautomatiseerde landing als het radiosignaal wegvalt. Zo zijn er nog veel meer veiligheidsmaatregelen te verzinnen op het gebied van kwaliteit, noodmaatregelen, onderhoud, bediening, omstandigheden en werkgebied.
Een onbemande zeppelin met helium kan trouwens niet snel neerstorten, omdat de luchtdruk daarin heel laag is. Dus als er een paar gaatjes in komen, zal hij nog niet snel neerstorten. Een zeppelin is gevoelig voor harde wind, maar kan dan aan een koord worden vastgelegd, bijvoorbeeld boven een stadscentrum op 200 meter hoogte.