Het inzetten van onbemande vliegtuigjes is, voor Nederlandse begrippen, een overkill aan apparatuur. Nederland is, om de problematiek en eventuele benodigheid van luchtondersteuning te beperken tot de randstad, groot cq klein genoeg om vanaf Schiphol en Rotterdam binnen afzienbare tijd een heli in de lucht te hebben en TP te kunnen zijn.
Daarnaast is het luchtruim in de randstad, in de nabijheid van 2 grote vliegvelden, en boven bewoond gebied, uitermate ongeschikt om met unmanned aircraft lowlevel te gaan vliegen. Niet alleen vanwege botsingsgevaar met ander laagvliegend VFR verkeer maar ook de snelheden waarmee een UAV opereert. De laagste snelheid van eeno UAV komt nog niet eens in de buurt van de envelope-speed van een helictoper.
Lowlevel surveillance zoals de Bolkow nu doet is met unmanned aircraft een absoluut ongeschikte methode, juist bij UAV's (zoals bijvoorbeeld de Raptor dit doet) ligt de kracht van de inzet in een langdurige vlucht op een hoge cruise-altitude om zo met sterke lenzen toch een zo breed en wijd mogelijk gebied te kunnen observeren.
Op dit moment is dat in ons kleine maar enorm drukke stukje luchtruim absoluut ondenkbaar. Er is geen enkele optie denkbaar waarbij gedurende meerdere uren een UAV wijde cirkels zou kunnen maken op de voor een UAV normale cruise-altitude boven Nederland, behalve dan boven Noord-Brabant waar zo goed als geen airways lopen.
Daarnaast, in een Bolkow (of straks Eurocopter) heb je bij lowlevel surveillance en ondersteuning 2 tot 3 paar ogen die naar buiten kunnen kijken, en elkaars situational awareness (waarneming in de lucht en op de grond) kunnen versterken, met een unmanned aircraft heb je slechts één camera die maar naar één situatie kan kijken. Nooit zit er iemand alleen in de heli, dus voldoende tijd en ruimte voor coordinatie in de cockpit, de vlieger vliegt, de observer of 2e piloot ondersteunt de grond. (kleine n.b., de politieheli's mogen zonder problemen in alle gebieden vliegen, militair, Schiphol CTR, ze hebben overal ontheffing voor, zelfs in schietgebieden maar je moet je afvragen of je daar überhaupt wel WILT vliegen....)
Vanuit Schiphol naar Maastricht met een heli, ter ondersteuning, duurt inderdaad een tijdje maar dit voedt te weinig bodem tot een keuze voor unmanned aircraft.
Meer helicopters verspreid over Nederland, op zich een logisch voortvloeisel uit bovenstaande conclusie en voorgaande replies. De vergelijking met de UK, qua hoeveelheden helicopters per inwoners, gaat echter niet op voor wat betreft Nederland, in London alleen wonen 7.3 miljoen mensen, iets minder dan de helft van Nederland. Het land zelf is 3x zo groot als Nederland bijzonder grote uitgestrekte gebieden zonder bewoning, bergachtige regios etc. In Nederland heb je de Veluwe, en dan houdt het wel op qua uitgestrekte lege gebieden.
Voor wat betreft de inzet van meer heli's 's nachts, de vraag is of wel het nodig is en dan nog zijn erin dit regeltjesland wel weer een paar mooie valkuilen voor bedacht. Bedenk maar eens hoe lang het heeft geduurd voordat er überhaupt één van de vier traumahelicopters 's nachts MOCHT vliegen! Niet omdat het niet KON, maar omdat het niet MOCHT.
Met een gedegen ondersteuning, qua training in bijv. nightflying met night-vision-goggles, zouden alleen de vigerende regels een beletsel vormen om vaker In The Air Tonight (leuk liedje van Phil Collins) te zijn.
En dezelfde vraag bestaat voor overdag meer heli's, is het wel nodig? Waarom een andere dienst (medisch) belasten met taken waarvoor het toestel en de bemanning niet is uitgerust, en de dienst zélf (politie) voor deze taken meer dan adequaat is opgeleid, apparatuur voor heeft (nu en straks) en voldoende inzetbaar is daar waar nodig.
Mijns inziens hoeft de politie niet meer dan nu van luchtvaartuigen gebruik maken, en zeker niet van onbemande vliegtuigjes.