Video over gyrocopter
Volgens mij ligt de infrastructuur ook iets anders in Nederland dan in USA. Dus niet te vergelijken ! Elke 100.000 inwoners... dat ga je niet redden, ik denk dat je met 6 a 7 punten verspreid over nl een heel eind komt...
Dat hangt af van de politieke prioriteiten en de berekende efficiency-winst die luchtvaartuigen kunnen opleveren voor hulpdiensten. En bij goedkopere toestellen, kunnen er meer gekocht worden. Bijvoorbeeld onbemande politiezeppelins, of autogyro's voor de politie.
Hieronder staat een artikel van het ministerie van Verkeer en waterstaat. Dat artikel noemt een recente proef met een autogyro. Het ministerie overweegt om autogyro's toe te staan voor hulpdiensten, mogelijk vanaf 2012.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/testmetvliegendeautolangsa1.aspx...........................................
Test met ‘vliegende auto’ langs A1Nieuwsbericht | 27-04-2009
Vandaag heeft er in aanwezigheid van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een demonstratie plaatsgevonden met een Carver en een gyrocopter als simulatie van de Personal Air and Land Vehicle (PAL-V) V, die kan rijden en vliegen. Deze Nederlands innovatie PAL-V is naar verwachting in 2012 beschikbaar en zou dan mogelijk selectief en duurzaam ingezet kunnen worden door bijvoorbeeld hulpverleners. De demonstratie vond plaats op verzorgingsplaats Neerduist langs de A1 bij Amersfoort.
Met deze demonstratie is het voorstel van de commissie Noordzij overgenomen om een praktijkproef met de PAL-V uit te voeren. Vorig jaar presenteerde de commissie het rapport “Fundamentele Verkenning Transportbelemmeringen” waarin knelpunten staan geadresseerd en voorstellen zijn gedaan voor oplossingen voor de problematiek van regeldruk in transportsector. De praktijkproef sluit aan bij het beleid van Verkeer en Waterstaat om nieuwe en innovatieve vervoersconcepten te laten ontwikkelen en daarbij behorende regelgeving. Het Ministerie van Economische Zaken heeft voor de proef een subsidie ter beschikking gesteld.
Eurlings in vliegende autoDe demonstratie moet verder inzicht verkrijgen in de kansen en bedreigingen van het veilig gebruik van een nieuw (duurzaam) vervoersconcept op de openbare infrastructuur. De overheid en bedrijfsleven kunnen tevens ervaring opdoen met het verminderen van regelgeving en certificering van nieuwe vervoersconcepten.
Regelgeving en certificeringNa deze praktijkproef start een regelgeving- en certificeringtraject waarin de randvoorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden vastgelegd. Voor deze demonstratie werken het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven samen.
PAL-V
In 2002 is een consortium van ondernemers gestart met de ontwikkeling van de PAL-V. Vorig jaar verstrekte Senter Novem een startkrediet waarna de bouw van het prototype startte. Naar verwachting zal het eerste exemplaar in 2012 beschikbaar zijn. De demonstratie op 27 april is uitgevoerd met een Carver en een gyrocopter die model staan voor de functionaliteiten die in de PAL-V zijn verenigd.
Innovatie overheid en marktInnovatie van de overheid moet leiden tot meer innovaties uit de markt. Ondernemers krijgen betere kansen om innovatieve producten door te ontwikkelen als zij niet al in een vroegtijdig stadium door ingewikkelde regelgeving worden tegengehouden. Deze oplossingsgerichte samenwerking tussen overheid en markt moet leiden tot minder complexe regelgeving en daardoor betere kansen voor innovaties.