(onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone

Auteur Topic: (onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone  (gelezen 54166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533


Foto: Mosquito ultra-light helicopter.

De Mosquito is geen autogyro, maar een eenpersoons ultralight helicopter, die ook met drijvers kan worden geleverd om te kunnen landen op water. Een zelfbouwpakket voor de Mosquito kost vanaf ongeveer 30.000 dollar, maar je kunt ze voor een meerprijs ook gemonteerd kopen. De maximumsnelheid is volgens de fabrikant ruim 160 km per uur voor het snelste type.

Via de links hieronder vindt je informatie en video's over de Mosquito-typen.

Fabrikant
http://www.innovator.mosquito.net.nz/mbbs2


Modellen
http://www.rotorfx.com/mosquito_experimental_ultralight_helicopters_for_sale/mosquito_experimental_ultralight_helicopters_for_sale.htm


Montage
http://www.rotorfx.com/rotorcraft_manufacturing_services/rotorcraft_manufacturing_services.htm


Prijzen
http://www.innovator.mosquito.net.nz/mbbs2/boxx/modules/mosquitohelicopters/contact-dealers-xe.asp?dealerID=7
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533


Foto: Mosquito ultralight helicopter
Ik stem links.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik denk niet dat eenpersoons heli;s iets voor de politie is. Je moet dan al een hell of een piloot zijn wil je kunnen waarnemen, vliegen en navigeren...

Dan nog zijn heli's met een beperkte topsnelheid niet geschikt voor achtervolgingen. De laatste achtervolging die ik mee gemaakt heb was achter een audi RS4. Wij reden al dik 200.... en werden gepasseerd met dik 250 plus... t ging zo snel dat we het kenteken niet eens konden lezen... Dat ga je dan met een heli die  160 km/u gaat ook niet redden...

Daarom, doe mij maar een vermeerdering van de bemande politie heli's met een redelijk hoge topsnelheid... gezien je met 200 met een heli makkelijker in de buurt blijft...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Ik denk niet dat eenpersoons heli;s iets voor de politie is. Je moet dan al een hell of een piloot zijn wil je kunnen waarnemen, vliegen en navigeren...

Dan nog zijn heli's met een beperkte topsnelheid niet geschikt voor achtervolgingen. De laatste achtervolging die ik mee gemaakt heb was achter een audi RS4. Wij reden al dik 200.... en werden gepasseerd met dik 250 plus... t ging zo snel dat we het kenteken niet eens konden lezen... Dat ga je dan met een heli die  160 km/u gaat ook niet redden...

Er bestaat elektronica die een videocamera automatisch op een doel blijft richten, ook als dat doel beweegt ten opzichte van de camera. Een soort 'target lock' dus.

Bovendien kan de videocamera van een heli radiografisch worden bestuurd door een agent in een politiebureau of politieauto. Die kan ook direct de videobeelden bekijken. De piloot wordt dan enorm ontlast.

En als er veel goedkope helikopters worden gekocht door de Nederlandse politie, kan elke heli zich beperken tot een klein werkgebied, zodat de piloot de omgeving van zijn eigen werkgebied zeer goed kan kennen.

Een Eurocopter EC-135 kan inderdaad veel meer en kan veel sneller dan een Mosquito ultralight helikopter. Maar een EC-135 kost een paar miljoen, afhankelijk van de electronica en verdere uitrusting. En een EC-135 gebruikt natuurlijk ook veel meer brandstof dan een ultralight heli. Dus mogelijk kun je in plaats van een EC-135 wel honderd Mosquito's laten vliegen, welliswaar afgezien van de kosten voor training, personeel, stalling en onderhoud. En dit is een heel ruwe schatting, omdat ik de precieze kosten niet ken.

Bij een achtervolging kunnen meerdere Mosquito's die in verschillende gemeenten zijn gestationeerd, misschien samenwerken door te proberen om een achtervolging van elkaar over te nemen via een soort estafette-systeem. En niet alle achtervolgingen belanden op de snelweg.

Bovendien kunnen Mosquito's ook samenwerken met extra snelle politieauto's en zonodig een EC-135 te hulp vragen bij een achtervolging, hoewel die mogelijk van ver moet komen. En ook een sportvliegtuigje van de politie kan in principe een plaats hebben in die samenwerking.

Aan de andere kant geeft het extra kosten voor training, reparatie en onderhoud, als er meer verschillende typen luchtvaartuigen zijn, vanwege de kleinere schaal.

Geen enkel middel is ideaal, maar het doel is om een optimale combinatie van hulpmiddelen te kiezen met een betrekkelijk beperkt budget.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Een politiekorps in Californië zet een onbemand vliegtuigje in van zes kilo als experiment. Zo'n vliegtuigje kan infrarood-beelden verzenden via een radioverbinding. Hieronder vindt je het artikel daarover uit september 2007. In de volgende link vind je dat artikel plus een foto.

...........
http://www.govtech.com/gt/articles/149713

Sep 27, 2007, By Jim McKay, Justice and Public Safety Editor
The Sacramento, Calif., Police Department announced its Urban Unmanned Aerial (UAV) Vehicle Program and showed off its unique homegrown version of the Unmanned Aerial Vehicle at the Versadex Conference in downtown Sacramento.

The mini airplane on display was one of two aircraft in the development stage designed to enhance the department's existing airborne technology program. The current program consists of two helicopters with video downlink communications that stream video to mobile data terminals in police patrol cars and to mobile command vehicles.

The UAV will give the department an affordable - not to mention quieter -- alternative to the hovering helicopter during incidents, said Police Chief Albert Najera, who said the department gets many complaints about the noise of the helicopters. "The noise factor is huge. This is almost silent, you can't hear it," he said. "Not many police departments can afford a helicopter, but most will be able to afford this."

Najera said the UAVs will give the department an option during floods when the helicopters are used to shine infrared light on the levees to detect leaks. The UAVs will be able to do the same thing, freeing up the helicopters to handle critical calls.

"I wish I had a dollar for every time I've heard over the radio 'Is an air unit available?'" said the developer of the aircraft, Mark Bateson, senior solution architect of public safety IT for the department.

The 5-foot-long aircraft weighs about 12 pounds and can carry multiple video cameras. It is hand-launched and can circle autonomously for 45 minutes at about 30 mph.

It has "stare capability," which means it can train the video on a subject for its entire flight. "With a right click, I can give it latitude and a longitude and point the camera," Bateson said.  

The aircraft is battery operated, flies autonomously for the most part and even calculates the direction and speed of the wind while in flight. Bateson said the next step is to pursue Federal Aviation Administration (FAA) certification and authorization. "It is our intention to work in a cooperative teaming arrangement with the FAA to make this work and follow the book, so to speak, to make this a success."

Photo: Courtesy of Sacramento Police Dept.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Ook het recente artikel hieronder gaat over de inzet van onbemande luchtvaartuigen door de politie.

www.asd-network.nl/press_detail/19330/MoD_Police_Try_Out_UAV.htm


(February 5, 2009) -- In recent years Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) have been used in a number of high profile military deployments in Afghanistan and Iraq. Now the technology has been adapted for domestic use and is attracting the interest of a number of Police Forces and other civilian agencies.

Merseyside Police and British Transport Police have already introduced UAVs into service and many others, including the MOD Police (MDP), are actively researching their use.

Representatives of one of the manufacturers of such vehicles were invited to MDP HQ in Wethersfield, Essex, recently to provide a practical demonstration of the equipment's capabilities.

This was attended by MDP's Director of Operational Support, Assistant Chief Constable John Bligh, officers from MDP Operational Support Unit (South) [OSU(S)], which has been leading on the project, representatives of the Metropolitan Police Service and Essex Police, and a number of other interested parties.

The UAVs on display could be packed into a suitcase, take minutes to assemble and launch and can accommodate various payloads using quick-release fixings.

Batteries are used to power small electric motors which, in turn, drive a number of propellers. The platform is controlled like a model aeroplane and uses a digital radio control unit.

It can fly using GPS (Global Positioning Sysyem) or an optical system, which can be viewed through a laptop and/or flight goggles. It also has autonomous flight and navigation capabilities, allowing it to self-position and self-stabilise should it be blown off course.

The platform can carry a variety of payloads including a daylight colour video camera, a dawn low light camera, a high definition still camera, an infrared camera, and various other kinds of detection equipment for the monitoring of contaminated areas.

The OSU(S) team, which has been assessing the equipment from a police perspective, has suggested a number of possible uses within MDP, including the monitoring of crowds during public order operations, monitoring on-going spontaneous incidents, target reconnaissance and property surveys.

A report is being prepared for consideration by the Agency Management Board, explaining the procurement options, including comparative costs and the likely deployment of such equipment, if acquired. A final decision on procurement is expected next year.
Ik stem links.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
zie ook:

Achtergrondinfo op de site van de NVBR:

De toegevoegde waarde van onbemand vliegende waarnemingssystemen

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/innovaties/2010/techniek/toegevoegde-waarde/

Brandweer en politie hebben tijdens incidenten en evenementen sterk behoefte aan een real-time overzicht van alles wat er gebeurt. Informatie die bij voorkeur gedeeld moet kunnen worden met andere veiligheidspartners. Bij de bestrijding van grote branden, de opsporing van personen en de handhaving van de wet kan het soms handig zijn als er mogelijkheden zijn om vanuit de lucht zaken waar te nemen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Stationeer verspreid over Nederland 25 kleine 1-persoons amfibievliegtuigjes. Laat die eventueel permanent rondvliegen. Zulke vliegtuigjes zijn veel goedkoper in aanschaf, onderhoud en brandstof dan de huidige Nederlandse Eurocopter EC-135 politiehelikopters.

Amfibievliegtuigjes kunnen opstijgen en landen op water en  op land. Dus in het geval dat een noodlanding nodig is, kan worden geland op bijvoorbeeld een kanaal of meer. Ook kan daarmee desnoods langer worden doorgevlogen zonder te tanken, ook al is dan geen vliegveld meer bereikbaar.

Vliegtuigjes kunnen voor opsporing en achtervolging worden uitgerust met een infrarood video-camera, waarvan de beelden real live kunnen worden bekeken door de meldkamer. Op basis van die beelden kan een specialist in de meldkamer een opsporing en achtervolging leiden via de politieradio. Daardoor hoeft er slechts één piloot in het vliegtuigje te zitten.

Een vliegtuigje heeft een minimumsnelheid, maar kan bij een langzame achtervolging zonodig zigzaggen of in cirkels vliegen.

De huidige politiehelikopters kunnen gebruikt worden als aanvulling op deze politievliegtuigjes.
Ik stem links.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Tsja Frank, ik heb het al eerder gevraagd, maar wat wil je nu bereiken met al die proefballontjes ?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Laat ik dan Frank zijn proefballonnetje even doorprikken, zonder te vragen wat hij ermee wil bereiken:
Een leuk idee maar het strandt op een paar punten:

- Het starten en landen op water, en op land, dient op een als luchtvaartterrein aangewezen gebied plaats te vinden, als dat vanuit een stationering  vormgegeven wordt.
Een willekeurig kanaal of weiland is geen als luchtvaartterrein aangewezen gebied en mag dus bij voorbaat niet als een "vaste locatie" gekozen worden. Er is in Nederland geen stuk water wat als permanent luchtvaartgebied aangeduid is, behoudens tijdelijke ontheffingen en middels NOTAM uitgegeven activatie.

- De bestaande vliegvelden in Nederland zouden dan een uitvalsbasis moeten worden voor deze 1 persoons-amfibievliegtuigjes. Dit betekent dat voor alle bestaande vliegvelden, behoudens Schiphol en Rotterdam, dan een nieuwe locatie ingericht moet worden voor dit toestel en ondersteunende taken (techniek, administratie etc.) De kosten van deze infrastructuur en ondersteuning op meerdere locaties lijkt mij niet goedkoper dan de inzet van de helicopters op dit moment.

- Er dient dan rekening gehouden te worden met de openingstijden van de desbetreffende vliegvelden, beschikbaarheid van het vliegveld (Ameland, Texel, Hoogeveen, Hilversum en Seppe hebben gras-banen en daardoor qua beschikbaarheid weers-afhankelijk) en voor starten en landen op water zal er een langdurige procedure moeten worden gestart om een stuk water als landingsterrein aangeduid te krijgen. Vergeet niet de Milleu Effect Rapportages en Veiligheidsonderzoeken die het aanvliegen en uitvliegen van zo'n eventuele locatie met zich meebrengen. Katsjing, nog meer geld.

- Een éénmans bezetting in de cockpit betekent automatisch verminderde aandachtsspreiding voor de secundaire taken. De primaire taak is vliegen, daarnaast ook nog de diverse taken uitvoeren betekent automatisch verminderde aandacht voor de cockpit en de situational awareness (want, er zal VFR gevlogen worden, visuele navigatie dus "eyes out of the cockpit flying"). Hiermee komt de veiligheid van de vluchtuitvoering in gevaar, tenzij het een toestel is die op autopiloot vast te zetten is (dus extra prijzig qua aanschaf vanwege de autopilot apparatuur)

- Langer doorvliegen om erop te gokken dat je op het water kunt landen als je zonder brandstof komt te zitten is de meest ridicule reden die ik ooit gehoord heb om te beargumenteren dat je een amfibievliegtuig zou moeten aanschaffen, met alle respect  0098 Niet één piloot zal langer doorvliegen dan zijn minimum fuel om zijn bestemming te halen of het meest nabije vliegveld wat geschikt is om te landen. Er zal nooit een toestel of helicopter langer in de lucht blijven vanwege een achtervolging of inzet dan zijn brandstof het toelaat. Dat is trouwens ook per luchtvaartwet verboden, good airmanship en de rules of the air verplichten dat er voldoende brandstof meegenomen wordt voor de duur van de vlucht plus reservebrandstof.

- De inzetbaarheid van een helicopter voor wat betreft taakuitvoering en adhoc inzetten overstijgt de inzet van een (amfibie-)vliegtuig vele malen. Een helicopter is ideaal voor observatie, de langzame voorwaartse snelheid en indien nodig zelfs hover-at-position mogelijkheid tegenover het nadeel dat je met een vliegtuigje ten eerste grotere bochtcirkels maakt om een lokale observatie te doen (dus beperk je die taakstelling eigenlijk al alleen tot achtervolgingen) en daarnaast, om op die snelheid terug te komen, is de topsnelheid van een EC135 in de hogere regionen voor zelfs vastvleugeligen en neemt dus in dat opzicht de helicopter ook een sprong voorwaarts in nuttige inzet.

Leuk bedacht maar niet haalbaar.