Hallo,
Voor zover ik weet is de politie gestart met een mooi initiatief op het gebied van innovatie. M-Do-It. Die hebben ook een interessante website en gebruikersgroep en ideeën die regionaal worden aangedragen kunnen dan ook landelijk mee.
Alleen zullen we er gewoon rekening mee moeten houden dat we in ambtelijke structuren zitten. De eerste taak van de politie blijft nu eenmaal het dienen en ondersteunen van de burger, op een zo goed mogelijke manier. Innovatie kan een middel zijn, bij de verbetering van de dienstverlening.
Alleen "techniek lost alles op" lijkt me soms wat kort door de bocht. Zelf ben ik betrokken bij innovatie bij een veiligheidsregio vanuit de rode kolom, maar probeer ook open te staan voor ideeën uit de andere kolommen en mijn ideeën multidisciplinair te delen in de organisatie.
De reden dat sommige procedures worden gehandhaafd is omdat er nu eenmaal andere standaarden gelden in dit uiterst bijzondere werkklimaat. Uit veiligheidsoverwegingen, of beproefd vanuit de praktijk. Proefprojecten moeten vaak voorzichtig opgestart worden, omdat werkprocessen of nieuwe technieken heel ingrijpend kunnen zijn. Een nieuwe applicatie of systeem betekent namelijk ook: Introduceren bij de medewerkers, opleidingstrajecten verzorgen, technisch en functioneel beheer organiseren en borgen in de organisatie.
Daarnaast zal er respect moeten bestaan voor de onderlinge verschillen (zowel regionaal als landelijk en ook per kolom).
Iets dat werkt voor één bepaalde veiligheidsregio, heeft wellicht voor een andere regio totaal geen zin. Een concept dat werkt voor de brandweer, hoeft niet noodzakelijkerwijs een succesnummer te zijn voor de politie of de ambulancedienst.
En als ik zo naar de verschillende samenwerkingsverbanden kijken op regionaal, landelijk en internationaal niveau,liggen er inderdaad nog een hoop uitdagingen, maar als basis lijkt me dat de Nederlandse instanties helemaal niet zo gek scoren in hun optreden, met name het multidisciplinair optreden verloopt meestal erg goed.