Politie niet verder met camera's op helm

Auteur Topic: Politie niet verder met camera's op helm  (gelezen 6344 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #10 Gepost op: 27 april 2009, 20:44:34
Inderdaad ... ik verwacht binnen afzienbare tijd een inoverend voorstel.
Misschien dat dit bij kleine dienders getest zou moeten worden omdat ze tegen grote dienders niet durven ... of iets in die richting  ;)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2009, 13:17:32
Video over experiment met camerahelm bij de Nederlandse politie:
http://www.dag.nl/binnenland/camerahelm-politie-haarlem-video-183603

Nieuws-item op tv over een video-camera op de politiehelm. De Engelse politie heeft goede ervaringen met de camerahelm. Ze noemen het video-systeem ook wel de 'Bobby cam'.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2007/week35/wo_0730_bobbycam.avi_plain.xml

Dit is het originele Engelse filmpje over de camerahelm:
http://www.youtube.com/watch?v=eKjZIm9nNgs
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #12 Gepost op: 28 april 2009, 14:30:26
Bereden ME kan videobeelden doorzenden naar commando-wagen
Videobeelden van een camerahelm kunnen direct woren doorgezonden via een radioverbinding. Zo kunnen videobeelden gemaaakt door bijvoorbeeld ME-ers te paard direct worden bekeken in de ME-commandowagen. Die beelden geven een overzicht van een hoog standpunt. En een ME-er te paard kan snel heen en weer bewegen tussen verschillende risicoplaatsen en zonodig in galop rond een menigte heen gaan via een rustige route. Daardoor krijgt de commandowagen een beter beeld van de ontwikkelingen en kan daardoor doelmatiger de ME-acties leiden.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #13 Gepost op: 28 april 2009, 14:31:11
Camerahond
Ook politiehonden kunnen mogelijk worden uitgerust met een infrarood-videocamera op hun kop die rechtstreeks beelden doorzend via een radioverbinding. Daarmee kunnen plaatsen worden doorzocht met minder risico voor politieagenten, bij voorbeeld als er mogelijk een verdachte bij betrokken is met een vuurwapen. Bijvoorbeeld in een fabriek of donker park.
Ik stem links.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #14 Gepost op: 28 april 2009, 20:08:54
Dus dan zit de gewapende verdachte te wachten.... dan komt de hond, die filmt hem..... en dan geeft ie zich over? Denk dat ie eerder gewoon op de hond zal schieten en vervolgens moet het AT alsnog naar binnen. Zonder camerabeelden.
greetz,  Enrique


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 28 april 2009, 20:17:07
Een camera....

Op een hond...

DB zegt maar 1 ding: de mogelijkheden van steady shot zijn echt niet onuitputtelijk. ;D


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 28 april 2009, 20:34:48
Nou Frank heel even wakker worden.
Camera op een diensthond,dat had de politie Rotterdam-Rijnmond 12 jaar geleden al.
Camera op een paard, twee jaar geleden al in gebruik bij de politie Amsterdam-Amstelland tijdens Ajax-010

Dus je voorstel kan zo de vuilnisbak in.

Was nog even vergeten te vermelden dat een lid van een politiehonden vereniging(KNPV) in Rtm de eerste hondencam had gebouwd. Is toen ook op tv Rijnmond te zien gewest.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2009, 14:47:46
Hallo,

Voor zover ik weet is de politie gestart met een mooi initiatief op het gebied van innovatie. M-Do-It. Die hebben ook een interessante website en gebruikersgroep en ideeën die regionaal worden aangedragen kunnen dan ook landelijk mee.

Alleen zullen we er gewoon rekening mee moeten houden dat we in ambtelijke structuren zitten. De eerste taak van de politie blijft nu eenmaal het dienen en ondersteunen van de burger, op een zo goed mogelijke manier. Innovatie kan een middel zijn, bij de verbetering van de dienstverlening.

Alleen "techniek lost alles op" lijkt me soms wat kort door de bocht.  Zelf ben ik betrokken bij innovatie bij een veiligheidsregio vanuit de rode kolom, maar probeer ook open te staan voor ideeën uit de andere kolommen en mijn ideeën multidisciplinair te delen in de organisatie.

De reden dat sommige procedures worden gehandhaafd is omdat er nu eenmaal andere standaarden gelden in dit uiterst bijzondere werkklimaat. Uit veiligheidsoverwegingen, of beproefd vanuit de praktijk. Proefprojecten moeten vaak voorzichtig opgestart worden, omdat werkprocessen of nieuwe technieken heel ingrijpend kunnen zijn. Een nieuwe applicatie of systeem betekent namelijk ook: Introduceren bij de medewerkers, opleidingstrajecten verzorgen, technisch en functioneel beheer organiseren en borgen in de organisatie.

Daarnaast zal er respect moeten bestaan voor de onderlinge verschillen (zowel regionaal als landelijk en ook per kolom).
Iets dat werkt voor één bepaalde veiligheidsregio, heeft wellicht voor een andere regio totaal geen zin. Een concept dat werkt voor de brandweer, hoeft niet noodzakelijkerwijs een succesnummer te zijn voor de politie of de ambulancedienst.

En als ik zo naar de verschillende samenwerkingsverbanden kijken op regionaal, landelijk en internationaal niveau,liggen er inderdaad nog een hoop uitdagingen, maar als basis lijkt me dat de Nederlandse instanties helemaal niet zo gek scoren in hun optreden, met name het multidisciplinair optreden verloopt meestal erg goed.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #18 Gepost op: 1 december 2009, 19:44:23
Korps schaft eigen helmcamera's aan

Het politiekorps IJsselland heeft na een eigen proef helmcamera's aangeschaft om in te zetten tijdens grote ordeverstoringen. Het korps loopt hiermee vooruit op een landelijke proef bij vijf korpsen.

De helm is bevestigd op de helm van een agent. Volgens het korps IJsselland bleek tijdens een 1,5 jaar durende proef dat mensen veel terughoudender reageren als ze een camera op zich gericht zien. ,,Bij grote ordeverstoringen is vaak moeilijk te traceren wie wat precies heeft gedaan. Met de scherpe beelden van deze camera's kun je dat achteraf wel vaststellen'', aldus een zegsvrouw dinsdag. Dat bleek onder meer uit experimenten tijdens uitgaansavonden in Zwolle en Deventer.



http://www.rtvoost.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 2 december 2011, 13:00:41
Politie niet verder met camera's op helm

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11046289/__Geen_camera_s_op_politiehelm__.html
vr 02 dec 2011, 12:33

DEN HAAG -  De politie gaat voorlopig niet verder met de inzet van kleine camera's op de helmen van politieagenten. Een proef heeft uitgewezen dat de camera's het geweld tegen agenten niet hebben verminderd en dat de beelden meestal niet worden gebruikt voor opsporing en vervolging.

Dat heeft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven. De Raad van Korpschefs heeft op basis van de proef besloten de zogenoemde bodycams nu niet landelijk in te voeren. De proef is inmiddels beëindigd.
Wel gaat de politie vaker mobiele camera's inzetten. Die kunnen nu slechts voor de duur van een groot evenement of bij een ordeverstoring worden opgehangen. Dat komt vaak neer op niet langer dan een paar dagen.

Opstelten schrijft een wetsvoorstel voor 'tijdelijk en flexibel cameratoezicht'. Dat regelt dat gemeenten in een aangewezen gebied zonder lange procedures camera's op een nieuw plein of een andere straathoek kunnen plaatsen.