‘Vrachtwagenchauffeur is schuldig’Door MATHIJS STEINBERGER
vrijdag 19 september 2008 - AD.nlWOERDEN - Wie treft blaam bij het ernstige ongeluk op de beruchgte kruising Oranjestraat/Wilhelminaweg nabij de molen waarbij een fietser onder een vrachtwagen terechtkwam? Dat was de vraag die gisteren voor de Utrechtse rechtbank centraal stond.
Op 27 februari dit jaar raakte een Woerdense fietser ernstig gewond nadat de 56-jarige chauffeur V.H. uit Culemborg vanuit de Oranjestraat rechtsaf de Wilhelminaweg wilde inslaan en daarbij de fietser niet zag. Een borstkascompressie en meerdere breuken in been en voet waren het gevolg.
Uit de verkeersongevallenanalyse die na het ongeluk is gemaakt, blijkt dat de vrachtwagen met lage snelheid reed. De verdachte benadrukte dat hij met het naderen van de kruising drie of vier keer naar links en rechts had gekeken. ,,Ik heb echt niets in de spiegels gezien. In de bocht hoorde ik wat, mag zag niets, waarop ik doorreed. Daarna hoorde ik geschreeuw en ben direct gestopt.’’
Naar aanleiding van het ongeluk heeft de gemeente Woerden de kruising op enkele kleine punten aangepast. Het kruispunt staat als gevaarlijk in de stad bekend, omdat automobilisten die vanaf de Kruittorenweg komen, zich veelal niet aan de maximunsnelheid houden.
Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt de Culemborger door onoplettendheid een ongeluk met zwaar lichamelijk letsel te hebben veroorzaakt. De officier van justitie gaf toe dat er sprake was van een dode hoek, maar vond dat de chauffeur de fietser toch op enig tijdstip had moeten zien. De twee kwamen uit dezelfde richting. Ze vond dat hier een straf op moet staan om aandacht te blijven vragen voor de verkeersveiligheid en eiste een boete van 1500 euro en een voorwaardelijke intrekking van het rijbewijs gedurende drie maanden.
V.H’s advocaat verwees de verkeersongevallenanalyse naar de prullenbak. Hij stelde dat de getuigenverklaringen er slecht in zijn verwerkt. Niet de chauffeur, maar de fietser is schuldig aan de botsing, aldus de raadsman. De fietser zou slingerend tussen de vrachtwagen en de auto ervoor de Wilhelminaweg willen oversteken, zonder daarbij om zich heen te kijken.
Uitspraak over twee weken.