Dodehoekspiegel helpt niet DEN HAAG - De dodehoekspiegel, die in 2003 verplicht werd gesteld voor vrachtwagens, heeft niet geholpen bij het terugdringen van het aantal verkeersdoden.
Dat zei directeur ir. Fred Wegman van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) donderdag.
Nadat het aantal fietsers dat door vrachtwagens werd geschept en kwam te overlijden in 2002 en 2003 spectaculair daalde, nam dat aantal weer toe tot gemiddeld vijftien per jaar.
"We denken nu dat die daling meer te danken was aan de aandacht die er destijds voor het probleem was", aldus Wegman. Het echte probleem waardoor vrachtwagens fietsers over het hoofd zien, zit hem volgens de SWOV aan de voorzijde van de vrachtwagens.
Het kennisinstituut pleit nu dan ook voor verplichte spiegels of camera's aan de voorzijde van trucks. "Dat probleem hebben we destijds niet voldoende erkend."
Trappelen Een woordvoerder van brancheorganisatie TLN zegt dat de sector niet staat te trappelen bij het idee om weer een spiegel aan de uitrusting van de chauffeurs toe te voegen.
"We moeten waken voor een wirwar aan spiegels." De SWOV bepleit eventueel een subsidiepotje voor de spiegels, evenals destijds bij de dodehoekspiegels gebeurde.
Slachtoffers Begin deze eeuw werden verkeersslachtoffers als gevolg van aanrijdingen door vrachtwagens een 'hot item'. Waar in 2001 nog negentien doden vielen bij dit soort ongevallen, daalde dit aantal tot zes in 2002 en zeven in 2003.
In datzelfde jaar werd de dodehoekspiegel verplicht gesteld. Een jaar later stond de teller echter weer op zestien doden. Sindsdien vallen er gemiddeld vijftien doden per jaar. Zowel de SWOV als TLN voelt veel voor meer voorlichting.
Scheiding Voor de lange termijn bepleit de SWOV een totale scheiding van zwaar vrachtverkeer en fietsers. Maar dat vergt erg veel infrastructurele ingrepen en dus tijd, geld en ruimte. Zo zouden grote goederenstromen moeten worden overgeslagen in kleinere wagens die dan de steden bevoorraden.
"Dat gebeurt deels al", zegt de woordvoerder van TLN. "Maar als je dat verder doorvoert, krijg je nog meer verkeer in de steden. Dat is niet wenselijk."
Bron:
www.nu.nl------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Advies: fietser en vrachtwagen scheiden op kruising(Novum) - Fietsers en vrachtwagens moeten van elkaar worden gescheiden op plaatsen waar trucks rechtsaf kunnen slaan.
Er moet een gedragscode komen voor fietsers, en een nieuwe spiegel voor alle vrachtauto's. Dit zijn enkele van de maatregelen waarmee het aantal dodehoekongevallen fors omlaag kan, stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een donderdag verschenen rapport.
Aanleiding voor het onderzoek is het feit dat het aantal dodehoekongevallen niet afneemt, ondanks de introductie van de dodehoekspiegel enkele jaren geleden. Jaarlijks komen gemiddeld vijftien mensen om het leven na een dodehoekongeval, het merendeel fietsers.
De onderzoekers van de SWOV analyseerden een groot aantal ongevallen en ondervroegen vrachtwagenchauffeurs en fietsers. Er zijn drie hoofdoorzaken voor de ongelukken. Chauffeurs hebben te weinig zicht, de spiegels staan slecht afgesteld en fietsers maken niet altijd even verstandig gebruik van hun recht op voorrang.
Een opmerkelijke bevinding is dat twee derde van de aanrijdingen aan de voorzijde van de vrachtauto plaatsvindt en niet aan de zijkant. Omdat de dodehoekspiegel vooral een goed zicht biedt op de zijkant van de vrachtauto, moeten alle vrachtauto's worden uitgerust met een zogeheten voorzichtspiegel of een voorzichtcamera, zegt de SWOV. Vrachtauto's van na 2007 zijn overigens al standaard uitgerust met een dergelijk voorzichtsysteem.
Verder pleit de SWOV ervoor om kruispunten aan te passen, zodat er meer afstand zit tussen de afslaande vrachtauto's en de fietsers. Hierdoor krijgt de chauffeur een beter zicht, omdat de fietsers zich niet meer vlak naast de vrachtauto kunnen opstellen. Ook moeten chauffeurs al tijdens de opleiding worden getraind om standaard een extra check uit te voeren voor het gebruik van de voorzichtspiegel. Voor fietsers moet er een gedragscode komen over de plek waar zij zich wel en niet moeten bevinden ten opzichte van een vrachtauto.
Voor de lange termijn adviseert de SWOV om zwaar vrachtverkeer te weren uit de binnensteden, aangezien negentig procent van de ongelukken binnen de bebouwde kom plaatsvindt. Hiervoor zouden distributiecentra moeten worden verplaatst.
Bron:
www.nieuws.nlIk heb sterke twijfels of die extra spiegel en die gedragscode gaan helpen