Motivatie overdrukventilator op TS

Auteur Topic: Motivatie overdrukventilator op TS  (gelezen 4053 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Gepost op: 10 maart 2008, 16:30:05
Graag jullie motivatie waarom een eerste lijns uitruk voertuig een overdrukventilator zou moeten hebben........ Ik ben zelf wel overtuigd maar bestuurders moeten vaakduidelijke argumenten hebben willen ze het financieel goedkeuren.


Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2008, 22:31:25
Willen jullie repressief gaan ventileren of uitsluitend ventileren?


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2008, 08:35:22
Wij willen het apparaat op de eerste TS zetten, en inzetten voor (na )ventileren als repressief ventileren.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


sajo

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2008, 10:38:22
Wat dacht je er van, om net als bij ons in het Rotterdamse
De Ventilator op de Ladderwagen te plaatsen ipv de 1ste TS

Hier in het Rijnmond gebied hebben bijna alle ladderwagens de OV standaard op het voertuig.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2008, 13:50:30
Wat dacht je er van, om net als bij ons in het Rotterdamse
De Ventilator op de Ladderwagen te plaatsen ipv de 1ste TS

Hier in het Rijnmond gebied hebben bijna alle ladderwagens de OV standaard op het voertuig.

Hahahahaha, lang leve het platteland. Bij ons komt het redvoertuig vanuit de dichtsbijzijnde stad.
Dus die vlieger gaat bij ons niet op.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


sajo

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2008, 13:55:07
Ja daar heb je een punt. O0
Maar dat kon ik ook niet uit je verhaal opmaken.

Enige nadeel is dat zo'n ding nog best wel wat ruimte inneemt
Dan krijg je de vraag  waar zou die geplaatst moeten worden?
 mijn idee is dan boven op het voertuig
Maar dat een OV nut heeft, is al veel langer bewezen dus dat punt kan je passeren.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2008, 14:04:58
Wij hebben ook twee van die dingen op de hoogwerker staan maar dat is nog geen motivatie om ze ook daadwerkelijk aan te schaffen. Er bestaan goede films over dit onderwerp. Een daarvan is van het voormalige Nibra en ging over repressieve ventilatie. Om goed repressief te ventileren is nogal wat vereist, bijvoorbeeld een goede opleiding.
een paar voordelen zijn o.a. het omlaag gaan van de temperatuur, het verbeterde zicht en een grotere overlevingskans voor eventuele slachtoffers. Heb nog even een link gevonden naar de video   http://webshop.nifv.nl/cms/show/id=481065/vartableviewshowdetail=471263

Gewoon gevonden door even te googelen met de trefwoorden repressieve ventilatie. Dit zou je ook kunnen helpen om andere mensen er van te overtuigen waarom jullie ventilatoren willen gaan aanschaffen 8)

Gr Jaap

BTW als je verkeerd repressief ventileert zijn de gevolgen niet te overzien. Hou daar rekening mee ;)


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #7 Gepost op: 1 april 2008, 13:47:42
Uiteindelijk is dit mijn motivatie geworden:

Meegaan met overige korpsen landelijk en in de regio wat betreft brandweerontwikkelingen, gevaar tijdens repressieve inzet verkleinen, effectiever optreden met ee sneller resultaat, overlevingskans slachtoffers vergroten. Repressieve ventilatie is een nieuw onderdeel van de brandbestrijdingstactiek en betreft de doelgerichte en systematische vervanging van hete lucht en brandgassen in een ruimte door verse lucht. Door repressieve ventilatie toe te passen wordt de binnenaanval veiliger en effectiever, waardoor slachtoffers die zich nog in een brandend gebouw bevinden een grotere overlevingskans hebben. Daarnaast kan repressieve ventilatie een binnenaanval veiliger maken. De veiligheid en effectiviteit van de binnenaanval staan de laatste jaren geregeld ter discussie. En terecht, want er zijn al verscheidene brandweermensen omgekomen tijdens een binnenaanval. Door op de juiste wijze repressieve ventilatie toe te passen, kan een binnenaanval vaak veiliger en effectiever plaatsvinden. In de huidige techniek van brandbestrijding wordt steeds meer gekeken naar veiligheid en schadebeperking. Niet alleen veiligheid tijdens het blussen maar zeker ook in de afrondingsfase. Vaak verslapt in die fase de aandacht voor eigen veiligheid en die van anderen. Het verdrijven van gevaarlijke gassen en rook uit een pand verhoogt de veiligheid flink. Niet alleen kan het pand eerder betreden worden zonder adembescherming maar wat vooral belangrijk is, er is veel eerder zicht in een pand omdat de rook verdwenen is. De 5e en laatste schakel in de veiligheidsketen is daarin ook Nazorg. Nazorg omvat alles wat nodig is om zo snel mogelijk de gevolgen van een incident in orde te brengen en in de “normale”  situaties en verhoudingen terug te keren. Een goede nazorg is onontbeerlijk.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #8 Gepost op: 1 april 2008, 23:22:02
Mooie redenatie. Vergeet niet dat je argumenten als overlevingskans voor slachtoffers etc. ook makkelijk onderuitgehaald kunnen worden. Je kunt namelijk pas de ventilator inzetten als ondersteuning bij een binnenaanval als je naast een inblaas opening ook een uitblaasopening heb gemaakt. Daarvoor moet je weten hoe het gebouw in elkaar zit, waar de brandhaard zit en waar de trappenhuizen, gangen en binnendeuren zitten.
Dus als je een slachtoffer gaat zoeken, en je zet de ventilator in, zonder bovengenoemde zaken te weten denk ik dat je behalve de overlevingskans voor het slachtoffer reduceert, de brand juist aanwakkert of in elk geval voor branduitbreiding zorgt.
Denk dat wij nog lang niet zover zijn dat we een ventilator voor jouw doel in kunnen zetten.
Naar mijn mening is het beste argument jouw laatste reden. De Nazorg. Met de ventilator kun je sneller en beter de situatie weer terug brengen in een veilig situatie.
Dus onmisbaar instrument ja, op de TS ja,( zeker als je een RV van verder weg moet komen) maar als ondersteuning bij een binnenaanval of redding. NEE !
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2008, 10:19:31
Dat klopt helemaal, geen speld tussen te krijgen.
Mocht je toch besluiten om het argument repressieve ventilatie te gaan gebruiken bedenk dat je een stuk opleiding moet gaan doen. Voor deze opleiidng betaal je op dit moment de hoofdprijs. Ik geef toe, niet handig, maar de commercie springt in ons Nederlandje altijd handig in op nieuwe trends. Ik denk dat het daardoor misschien wel door een hoop korpsen in ons land nog niet wordt toegepast ::)