Uitslaande brand legt eeuwenoude boerderij deels in de asAARLANDERVEEN - Eén van de oudste en bekendste boerderijen van Aarlanderveen, de kruisboerderij aan het Noordeinde, is bij een grote uitslaande brand zondagochtend vroeg grotendeels verloren gegaan.
De bewoners konden op tijd het pand verlaten.
De brand begon even na middernacht. ,,Ik lag te slapen, mijn man wilde net naar bed gaan,’’ vertelt bewoonster Hannie Mooijman. ,,Hij rook brand en zag vervolgens de vlammen in het dak. Hij riep dat ik eruit moest komen, dat het gevaarlijk was. Hij is nog met de brandblusser naar boven gelopen, maar de vlammen sloegen al uit het dak.’’
Mooijman besefte niet gelijk wat er aan de hand was. ,,Ik was in shock. Maar ik ben wel gaan schreeuwen naar de honden van de buren en ik heb heel hard gebonkt op de muren. Ze zijn uiteindelijk wakker geworden van het geblaf.’’ Niets van haar spullen heeft ze kunnen redden. ,,We hadden ook vier schilderijen en een schaal van de kunstenaar Armando, dat is een godsvermogen.’’
Mooijman en haar man betrokken ruim twintig jaar geleden de voormalige stal, het andere woonhuis staat haaks hierop. Hier is tevens een managementcentrum gevestigd waar onder meer mennentrainingen worden gegeven en paarden en koetsen worden verhuurd. Hier lagen bij het uitbreken van de brand twee mensen te slapen. ,,We hadden ons net gisteren bij de gemeente op dit adres ingeschreven,’’ aldus de buurman. ,,De spullen waren net allemaal verhuisd.’’ De (schoon)ouders van het stel, die hier ook wonen en het bedrijf runnen, waren met vakantie. De vier aanwezige paarden zijn op tijd in veiligheid gebracht. De beide woningen waren net volledig verbouwd.
De bovenverdieping van Mooijman moet als verloren worden beschouwd, over de begane grond kan de brandweer bij daglicht pas iets zeggen. ,,Door de rieten daken was het buitengewoon lastig om de brand onder controle te krijgen.’’ Zo sloegen de vlammen toch over naar het tweede woonhuis. ,,We hebben alles geprobeerd om deze woning zoveel mogelijk te sparen,’’ aldus brandweercommandant Zuidijk. ,,Zo is er een stuk uit het rieten dak gesneden om de brand te beperken.’’
De beperkte aanwezigheid van water heeft de brandweer nog wel parten gespeeld. ,,Voor zulke branden hebben we veel meer nodig dan hier voorhanden is. De sloten zijn te ondiep. Daarom hebben we grootschalig watertransport ingezet en daarmee hebben we nu voldoende, maar dat kost wel enige tijd,’’ aldus Zuidijk.
Zowel de brandweer van Aarlanderveen als Alphen en Nieuwkoop werden ingezet. Naar de oorzaak van de brand wordt een onderzoek ingesteld.
Bron: www.ad.nlFoto: www.nufoto.nl / Bas Roeleveld