GRIP 2 Zeer grote brand Twenteborg ziekenhuis - Almelo 10-03-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Twenteborg ziekenhuis - Almelo 10-03-2008  (gelezen 17588 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #50 Gepost op: 10 maart 2008, 21:46:29
Sorry ;)


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #51 Gepost op: 10 maart 2008, 21:54:45
Maat van me belt op dat de 3231 en de 3151 bij een melding aan de Schoppe staan, hij gaat polshoogte nemen.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #52 Gepost op: 10 maart 2008, 22:02:56
Als dit een rookmelder in het aanzuigkanaal geweest was had deze de LBI direct uitgeschakeld en had er geen rookverspreiding meer plaatsgevonden...  ;)

Ik denk dat dit een rookmelder geweest is op de verdieping...  :) ;)

Ahhhja...bedoel je um zo ;) Ja dat kan misschien zo zijn ja ;)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #53 Gepost op: 10 maart 2008, 22:08:36
Maat van me belt op dat de 3231 en de 3151 bij een melding aan de Schoppe staan, hij gaat polshoogte nemen.

En wat is de link tussen een schoorsteenbrand aan ''de Schoppe'' en dit topic?


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #54 Gepost op: 10 maart 2008, 22:11:01
Niets, ik zie nu dat ik 'm in het verkeerde topic heb gepost, sorry.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 10 maart 2008, 22:23:14
Toch knap dat je vanuit je bureaustoel al een conclusie klaar hebt  :) :)
Heb je niet gelezen dat de rook de verkeerde kant op werd geblazen?
En wie zegt dat de installatie niet uitgschakeld werd?

Uit de 'richtlijn'  "Brandveiligheidsinstallaties" van de NVBR:

Citaat
(...)

Hoofdstuk 13 Luchtbehandelings- en ventilatie-installatie

(...)

5. Sturing

Hiervoor geldt het volgende:

   1. Met uitzondering van een lokaal luchtbehandelingssysteem dient bij alle systemen, in geval van een (brand)melding, de gehele installatie in de hoogste stand te worden ingeschakeld. De schakelingen moeten preferent uitgevoerd worden, dat wil zeggen dat ze voor moeten gaan op alle andere commando's, zodanig dat het luchttransport gewaarborgd blijft.
      Toelichting:
Omdat het in veel gevallen zal voorkomen dat de luchtbehandelingsinstallatie in de nachtelijke uren is uitgeschakeld, kan niet worden uitgesloten dat rookverspreiding door het betreffende gebouw op die tijden wel zal plaatsvinden. Dit kan tot gevolg hebben dat de schade aan het gebouw navenant zal zijn. Het verdient daarom aanbeveling om gedurende deze periode de luchtbehandelingsinstallatie (toe- en afvoer) automatisch bij een brandmelding te starten. Hierbij moet wel de recirculatie uitgezet worden. Een en ander is in dat geval slechts mogelijk als het object is beveiligd met behulp van automatische rookdetectors. Omdat deze detectiesystemen voornamelijk voorkomen in zogeheten verblijfsgebouwen zal automatisch starten van de ventilatie alleen in die gebouwen mogelijk zijn. In alle andere objecten moet de eigenaar/gebruiker overwegen of aanvullende voorzieningen om rookverspreiding tijdens de nachtelijke uren te voorkomen gewenst zijn.

   2. In geval van brand mag de benodigde toevoerlucht niet afkomstig zijn uit een ander rook- of brandcompartiment. In principe dienen toevoer- en afzuigventilatie elkaar binnen een rook- of brandcompartiment in evenwicht te houden, zodat door rook- of brandscheidingen geen lucht wordt verplaatst. De afgezogen lucht moet rechtstreeks naar buiten worden afgevoerd en de toegevoerde lucht moet volledig uit buitenlucht bestaan (100% ventilatie).
      Toelichting:
Naast rook- en brandcompartimenten is bovenstaande onder andere mede van toepassing bij verticale vluchtroutes (trappenhuizen), parkeergarages en recirculatiesystemen. Deze eis geldt niet voor situaties zoals bedoeld in de artikelen 2.105.9, 2.112.8 en 2.118.5 van het Bouwbesluit.

   3. De af- en toevoerroosters moeten zodanig zijn geplaatst dat eventuele afgevoerde rook niet kan worden aangezogen.
      Toelichting:
In geval van een uitslaande brand kan niet worden uitgesloten dat via aanzuigroosters rook van buiten wordt aangezogen en via het luchtbehandelingssysteem door het gebouw wordt verspreid. Dit is uiteraard afhankelijk van de plaats van de aanzuigroosters ten opzichte van de gevels van het gebouw. In die gevallen waarin dit gevaar duidelijk aanwezig is, moet met behulp van bijvoorbeeld een ‘rookschakelaar’ in het aanzuigkanaal het gehele ventilatiesysteem worden uitgeschakeld. Daarnaast kan het in omvangrijke luchtbehandelingssystemen ontoelaatbaar zijn om in geval van rookontwikkeling binnen het systeem, bijvoorbeeld in de luchtbehandelingsunit, deze rook door het gehele complex door middel van toevoerkanalen te verspreiden. Ook in dit geval moet met een rookschakelaar (kanaalmelder) het ventilatiesysteem worden uitgeschakeld. De noodzaak hiervan zal per object moeten worden bezien.

(...)

 ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #56 Gepost op: 10 maart 2008, 22:34:13
Uit de 'richtlijn'  "Brandveiligheidsinstallaties" van de NVBR:

{zie boven}

 ;)


Ok, duidelijk verhaal. Maar ik lees dat de wind de rook naar binnen blies. Wel of niet
via de LBI staat er niet. Dus weet ik (en jij ook niet neem ik aan) wanneer precies
de installatie gestopt is.
Overigens, als de installatie stopt worden er dan ook kleppen gesloten of krijgt
de wind vrij spel via de LBI?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 10 maart 2008, 22:53:45
Ok, duidelijk verhaal. Maar ik lees dat de wind de rook naar binnen blies. Wel of niet
via de LBI staat er niet. Dus weet ik (en jij ook niet neem ik aan) wanneer precies
de installatie gestopt is.
Overigens, als de installatie stopt worden er dan ook kleppen gesloten of krijgt
de wind vrij spel via de LBI?


Als de installatie stopt dan gaan er geen kleppen dicht. Er is dus kans dat door druk verschillen je enigszins rook verspreiding krijgt, naar deze zullen miniem zijn omdat er ook geen rook meer vanaf de brandlokatie wordt afgezogen.

Ik geloof niet dat op de longafdeling er zulke kieren in de gevel zitten dat er rook van buiten komt.

Wat wel zou kunnen is dat de installatie goed gewerkt heeft dus rook afzuigen en naar buiten blazen. Toen het weer naarbinnen kwam zou de installatie automatisch uitgeschakeld zijn. Wat daarna kan gebeuren is dat er in de luchtkanalen geen druk verschillen meer zijn waardoor de rook zich zonder moeite door de kanalen zich naar een ander rookcompartiment kan verplaatsen. Als er kleppen zijn op een rook/brandscheiding dan gaan die dicht op een thermische smeltzekering.
Als dit inderdaad het geval zou zijn geweest dan gaat misschien het bouwen van een gebouw weer duurder worden... misschien moeten er dan ook wel gestuurde kleppen op de brand/rookscheidingen komen... (prijs 4x zo hoog...)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #58 Gepost op: 11 maart 2008, 03:29:39
Als de installatie stopt dan gaan er geen kleppen dicht. Er is dus kans dat door druk verschillen je enigszins rook verspreiding krijgt, naar deze zullen miniem zijn omdat er ook geen rook meer vanaf de brandlokatie wordt afgezogen.

Ik geloof niet dat op de longafdeling er zulke kieren in de gevel zitten dat er rook van buiten komt.

Wat wel zou kunnen is dat de installatie goed gewerkt heeft dus rook afzuigen en naar buiten blazen. Toen het weer naarbinnen kwam zou de installatie automatisch uitgeschakeld zijn. Wat daarna kan gebeuren is dat er in de luchtkanalen geen druk verschillen meer zijn waardoor de rook zich zonder moeite door de kanalen zich naar een ander rookcompartiment kan verplaatsen. Als er kleppen zijn op een rook/brandscheiding dan gaan die dicht op een thermische smeltzekering.
Als dit inderdaad het geval zou zijn geweest dan gaat misschien het bouwen van een gebouw weer duurder worden... misschien moeten er dan ook wel gestuurde kleppen op de brand/rookscheidingen komen... (prijs 4x zo hoog...)


Wederom een duidelijk verhaal, waarvoor dank. En dat van de prijs kan me
eigenlijk niet veel schelen. Zeker in een ziekenhuis niet waar veel immobiele
patienten zijn. Maar daar zullen de rekenmeesters wel anders over denken  >:(


RudieT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #59 Gepost op: 11 maart 2008, 09:57:57
Even over de inzet, veel brandweer gezien op de foto's maar geen één ambulance, is dat omdat het een brand in het ziekenhuis betrof of worden die pas geroepen als er gewonden zijn. (Als er bij ons in de regio een grote brand is komt automatisch 1 ambulance stand-by staan)

Of waren er geen ambulances beschikbaar ik weet dat Almelo in de avond en nachturen maar 1 ambulance heeft. (topic van dit forum)