Hier nog wat meer info:
http://www.meerradio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2807&Itemid=238Meertaxi voor minder geld Geschreven door Jan
zaterdag 06 oktober 2007
HAARLEMMERMEER – Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) gaat het vervoer voor ouderen en gehandicapten regelen. Daarnaast verzorgt het bedrijf het openbaar vervoer in de kleine kernen.
A-tax De Vries is nu nog de aanbieder van ‘Meertaxi’.
VZA rolde als meest aantrekkelijk bedrijf uit de Europese aanbesteding.
De wethouders Tom Horn (sociale zaken) en Herman Tuning (openbaar vervoer) ondertekenden samen met VZA-directeur, Jan Veenstra, het contract voor de verzorging van ouderen- en gehandicaptenvervoer en openbaar vervoer in de kleine kernen, de ‘Meertaxi’.
Haarlemmermeer kent VZA al van het ambulancevervoer.
De overeenkomst gaat in op 16 december 2007. De meldkamer gaat van Purmerend naar VZA die een nieuw onderkomen in Hoofddorp krijgt.
Het Amsterdams bedrijf schaft zestig nieuwe taxi’s en vijftien busjes aan. De gemeente is goedkoper uit en de klant is beter af. Nu komt taxi pas s'morgens om negen uur aan de deur. Binnenkort kan de klant al om zes uur de deur uit. VZA moet vijf minuten van tevoren bellen.
De reiziger kan aansluitgarantie op het openbaar vervoer aanvragen.
Bij gelegenheden waar het erop aan komt op tijd te zijn, zoals examens, begrafenissen of doktersbezoek kan iemand ‘prioriteitsritten’ aanvragen. Als de tijd echt uit de klauw loopt, kan de klant op kosten van VZA een taxi regelen. De klant kan via automatische incasso betalen.
De gemeente gaat het strippenkaarttarief hanteren. Dit betekent dat reizigers ongeveer dertig procent minder gaan betalen. Hieraan is wel een maximum verbonden, namelijk een reis over vijf zones. Horn kon nog niet aangeven wat een langere reis, bijvoorbeeld naar Amsterdam gaat kosten.
De klachtenregeling, die tot nu bij het vervoerbedrijf is ondergebracht, gaat naar een onafhankelijk klachtenbureau. VZA moet flinke strafkortingen betalen als het bedrijf beneden de maat blijft. Bij goed presteren valt er een flinke bonus te verdienen.
De AM-groep en het Leerwerkbedrijf worden ingeschakeld om chauffeurs, centralisten e.d. te leveren die vanuit een uitkeringssituatie aan de slag willen.
De chauffeurs moeten voorkomend zijn, een rolstoel goed kunnen vastzetten en zich houden aan de maximum snelheid.
Het college wil de winst van de aanbesteding voor een deel aan de klanten teruggeven in de vorm van gunstige tarieven. Horn is erg tevreden over de verbeteringen en het prijsvoordeel voor de klant.