Wat de blauwe balken op de VZA-wagens moeten is mij al jaren een raadsel.
Ik denk dat men misbruik maakt van de relatie met het ambulancevervoer
om op die manier een soort van status to.v. de andere weggebruikers af te
dwingen. Zelf heb ik 3.5 jaar partime bij Atax De Vries gewerkt, o.a. met Meertaxi-vervoer.
In die tijd hadden we geen enkel privilege boven de andere automobilisten. Ik ben
ook benieuwd of VZA zich wel privileges toe-eigend (b.v. door het gebruik van
blauwe lampen). Zo ja, dan is er sprake van valse concurrentie t.o.v. andere taxibedrijven.
Ik ben dan ook benieuwd wat politie en Inspectie van Verkeer en Waterstaat vinden
van de blauwe lampen.
Een ander ding wat mij stoort is dat men in alle artikelen VZA lijkt op te hemelen ten
koste van de chauffeurs van Atax. Dit terwijl anderhalf jaar geleden het contract met
Atax nog voor een jaar verlengd is omdat er zo weinig klachten waren (!). Feit is dat
het hier allemaal gaat om geld. De gemeente wil voor een duppie op de eerste rang
zitten. Om de overgang naar VZA te rechtvaardigen wordt Atax en zij chauffeurs
zwart gemaakt. Dit terwijl de 'nieuwe' positieve punten van VZA niet in het contract
met Atax stonden en dus niet als vergelijking kunnen worden gebruikt.
Feit is dat Atax ook aan de nieuwe voorwaarden had kunnen en willen voldoen maar
met de ervaring van 6 jaar Meertaxi hebben ze een realistische prijs geboden. En dan
gaat de wethouder uiteraard naar de goedkopere aanbieder waarbij alle
aanloopproblemen met de mantel der liefde worden bedekt.
Overigens sprong Atax vaak arrogant om met de belangen van de klanten,
vaak tot ergenis van de chauffeurs die het werk moesten uitvoeren. De vele
wegopbrekingen, nieuwe wijken en bussluizen hebben in deze ook hun tol geeist.
Dat is ook meteen de reden dat er weinig chauffeurs van Atax zijn overgestapt
naar VZA. Meer service voor minder geld gaat ten koste van de chauffeurs en
die hebben daarvoor bedankt. Het gebrek aan ervaren chauffeurs is m.i. dan ook
deels de oorzaak van de aanloopproblemen. Maar ja, zowel Atax als VZA hebben de
overgang van personeel om een domme en arrogante manier aangepakt met veel
onnodig leed en verlies aan ervaring als gevolg. Mij zal je dan ook niet meer zien
op een Meertaxi
. Een andere oorzaak van de aanloopproblemen ligt volgens
mij in het tijdstip. Op 16 december, vlak voor de feestdagen en in een periode van
slecht weer overstappen op een nieuw bedrijf is nooit handig.
En let op mijn woorden: Als over een paar jaar een nieuwe aanbestedingsronde wordt
gehouden en een nieuw bedrijf wint op prijs dan wordt VZA afgebrand en het nieuwe
bedrijf de hemel in geprezen. En weer is de klant dan het haasje. En dat is waar het
toch eigenlijk allemaal om gaat.