Naar aanleiding van een vergadering die ik vorige week heb gehad met meerdere collaga-ondermeners wil ik hier iets neerzetten voor discussie.
Eén van de agenda punten was vrijwilligersbeleid. Steeds meer werkgevers hebben medewerkers in dienst die ook vrijwillig werkzaam zijn bij een brandweer, sigma, reddingsbrigade e.d.
De meeste ondernemers, die dat overleg, zagen de meerwaarde ervan in om hun medewerkers te laten gaan bij een alarmering. Maar de duscussie ging erom dat steeds vaker medewerkers worden weggeroepen voor niet-spoedeisende- hulpverlening.
Enkele voorbeelden waren brandweer - wegdek reinigen e.d, reddingsbrigade/knrm - voertuig lostrekken en ga zo maar door...
Als dit een enkele keer gebeurt zagen de ondernemers en geen probleem in ,maar het blijkt steeds vaker voor te komen.
Hierdoor zijn de ondernemers snel geneigd om nieuwe medewerkers met vrijwilligerswerk als hobby niet aan te nemen of te verbieden.
Ik vond dit geen goede optie..... Ik ben zelf ook ondernemer en vrijwilliger bij een RB. Ik heb ook veel werknemers bij een brandweer, reddingsbrigade e.d. en bij A1/prio1/A2/prio2 mogen ze echt weg.
Maarja ook ik heb moeite als een medewerker weg zal moeten voor een sleepje of wegdek reiningen....
Hoe kunnen wij als ondernemers hiermee omgaan?