werkgever versus vrijwilligers

Auteur Topic: werkgever versus vrijwilligers  (gelezen 1813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Gepost op: 13 maart 2008, 11:37:25
Naar aanleiding van een vergadering die ik vorige week heb gehad met meerdere collaga-ondermeners wil ik hier iets neerzetten voor discussie.

Eén van de agenda punten was vrijwilligersbeleid. Steeds meer werkgevers hebben medewerkers in dienst die ook vrijwillig werkzaam zijn bij een brandweer, sigma, reddingsbrigade e.d.

De meeste ondernemers, die dat overleg, zagen de meerwaarde ervan in om hun medewerkers te laten gaan bij een alarmering. Maar de duscussie ging erom dat steeds vaker medewerkers worden weggeroepen voor niet-spoedeisende- hulpverlening.

Enkele voorbeelden waren brandweer - wegdek reinigen e.d, reddingsbrigade/knrm - voertuig lostrekken en ga zo maar door...

Als dit een enkele keer gebeurt zagen de ondernemers en geen probleem in ,maar het blijkt steeds vaker voor te komen.
Hierdoor zijn de ondernemers snel geneigd om nieuwe medewerkers met vrijwilligerswerk als hobby niet aan te nemen of te verbieden.

Ik vond dit geen goede optie..... Ik ben zelf ook ondernemer en vrijwilliger bij een RB. Ik heb ook veel werknemers bij een brandweer, reddingsbrigade e.d. en bij A1/prio1/A2/prio2 mogen ze echt weg.

Maarja ook ik heb moeite als een medewerker weg zal moeten voor een sleepje of wegdek reiningen....

Hoe kunnen wij als ondernemers hiermee omgaan?

DD

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2008, 12:01:55
Je zou ook nog kunnen discussiëren over het oproepen van vrijwilligers voor een prio 2. Ik schreef net onder een andere rubriek dat ik jarenlang compagniescommandant ben geweest bij de Nationale Reserve. Op een gegeven moment riep men ons op om na een flinke storm militaire bijstand te leveren bij het ruimen van glas in het Westland. Dat leek mij meer iets voor een schoonmaakbedrijf. Veel van mijn reservisten werken bij de HTM en de RET en bij een volledige opkomst zou een deel van het openbaar vervoer plat komen te liggen. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, net zomin dat een bedrijf schade oploopt, omdat gekwalificeerd personeel is weggeroepen om olie van het wegdek te schrobben...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

Pieter Lodder

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2008, 14:39:45
Je raakt een gevoelig punt binnen de brandweer.
We hebben de mond vol van werkgeversbetrokkenheid maar er zijn maar weinig korpsen die daar echt inhoud aan geven.

Je kunt dit vraagstuk bekijken vanaf twee kanten:
Brandweer/hulpverlenende instantie: wat is mijn takenpakket?
Werkgever: waarvoor mogen mijn mensen zo weg rennen en waarvoor niet?

Ik denk dat je je als werkgever niet snel moet gaan mengen in de vraag of een uitruk wel of niet noodzakelijk was. Soms kan een wegdekreiniging toch heel belangrijk zijn (uitwissen akelige beelden na een bloedig ongeval). Volgens mij ligt de taak vooral bij de brandweer: waar laten we ons wel en niet voor lenen....

Als je als werkgever het aantal uitrukken door eigen personeel wil beperken, zou je aan deze vrijwilligers kunnen vragen zelf per alarmering de inschatting te maken of het een zinvolle uitruk is of niet. Daarnaast zou je de discussie met de brandweer/hulpverleningsorganisatie kunnen opstarten. Als het je uiteindelijk te veel wordt, kun je als laatste redmiddel grijpen naar een verbod voor je medewerkers. Realiseer dan wel dat bij een brand in je eigen tent, er ook geen brandweer komt als er niemand van zijn hoofdwerkgever mag uitrukken...

Pieter
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2008, 15:21:19
Je kan hier als vrijwilliger of als groep vrijwilligers natuurlijk ook zelf voorwaarden aan stellen: ik kom alleen voor duidelijk omschreven taken, voor extra's kun je me vragen (bv mobiel bellen of het woord VERZOEK in het P2000 bericht), maar kijk ik eerst naar mijn werkzaamheden op dat moment, overleg met de werkgever én laat dan weten of ik kom.

In het convenant van onze brigade met de brandweer is afgesproken dat we opgepiept worden en uitrukken voor oppervlaktereddingen, deze komen gemiddeld 5x per jaar voor in dit gebied. Voor ondersteuning bij andere hulpverlening kan er gebeld worden en kijken we of er genoeg mensen beschikbaar zijn. Er zitten een paar fanatiekelingen bij met bv eigen zaak, dus denk dat er dan ook wel uitgerukt wordt, maar we hebben ons niet verplicht daar toe.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

DD

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2008, 15:41:58
Het lijkt mij niet dat je elke alarmering nog eens door de opgeroepene moet laten beoordelen. Deze moet ervan uit kunnen gaan dat hij alleen gealarmeerd wordt bij een noodsituatie. De alarmcentrale moet dus voor prio 2 en 3 oproepen een andere mogelijkheid openstaan, bijvoorbeeld het inschakelen van een bedrijf of gemeentelijke dienst. Ook kunnen verschillende brandweerkorpsen met elkaar en met hun vrijwilligers afspraken maken over een piket voor prio 2 en 3 taken. Het is van groot belang dat geen misbruik wordt gemaakt van de welwillendheid van werkgevers en vrijwilligers, omdat daardoor steeds minder mensen beschikbaar komen voor echte noodsituaties.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding