Sja.... de positie van de auto gaat op zeker moment door de lucht en wordt dan ergens ontvangen. Hoe het signaal vanaf dan verder gaat weet ik niet. Dat kan ook via de lucht zijn of via landlijnen naar RAM. Je zal in ieder geval de uitzendende auto alleen ontvangen als hij in de buurt is. Ik kan me zo voorstellen dat je als meldkamer een abonnement hebt bij RAM en dat die ervoor zorgen dat de posities (en status) van de auto's ook op je scherm verschijnen. Ik heb dus m'n twijfels of het allemaal zo simpel is.
Laat ik nou bij RAM Mobile Data hebben gewerkt.....Overigens niet als techneut, maar weet er wel iets van
. De data gaat maar voor een heel klein gedeelte door de lucht. Namelijk van het voertuig naar het dichtsbijzijnde zender. Vervolgens gaat het via vaste lijnen naar de zender die het dichtst in de buurt van de meldkamer staat. Het laatste stukje gaat dan weer via de lucht. Nu ben ik er al weer een tijdje weg en het kan ook zo zijn dat dat laatste stukje ook via een vaste verbinding gaat.
Verder is het een pakketgeschakeld netwerk, wat betekent dat de data in "stukjes" wordt gehakt. Het is zeer moeilijk om deze data op te vangen en vervolgens te vertalen in bruikbare data. Ook moet je dan over de juiste software beschikken om de data te kunnen vertalen in posities van de voertuigen. Het is juist één van de kenmerken van het Mobitex netwerk (netwerk van RAM Mobile Data) dat het zeer betrouwbaar is en dat het gebruikt wordt bij bedrijfskritische communicatie.
Nu is het wel zo, naar ik begrepen heb, dat er ook regio's zijn die gebruik maken van het GPRS netwerk bij gegevensoverdracht. Ik weet niet precies hoe het daar zit met de beveiliging, maar neem aan dat dit ook wel goed zit. Wat wel zo is, is dat de beschikbaarheid van het netwerk minder is, omdat er zeer veel gebruikers zijn, namelijk ook alle consumenten (GSM). Hierdoor onstaan er piekmomenten die invloed kunnen hebben op de beschikbaarheid. Iedereen maakt het wel eens mee dat ze willen bellen en dat ze de melding krijgen dat het netwerk bezet is. Van ditzelfde netwerk maakt GPRS ook gebruik.
En zoals Bart al suggereert, heb je bij RAM Mobile Data inderdaad voor zowel de voeruigen als voor de meldkamer een abonnement nodig om data te kunnen versturen en ontvangen.