Seponeren

Auteur Topic: Seponeren  (gelezen 2840 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Gepost op: 20 maart 2008, 14:50:52
Hee,

Ik had een vraagje als een zaak geseponeerd is mag de politie/justitie spullen 'vast houden'?

groetjes Kevin-112


EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2008, 16:52:02
Hee,

Ik had een vraagje als een zaak geseponeerd is mag de politie/justitie spullen 'vast houden'?

groetjes Kevin-112

Dat ligt er maar helemaal aan wat voor spullen dat dat zijn.
Afhankelijk daarvan kan men de spullen 'vasthouden'.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2008, 12:02:52
Hee,

Ik had een vraagje als een zaak geseponeerd is mag de politie/justitie spullen 'vast houden'?

groetjes Kevin-112

Ik neem aan dat jij spullen bedoeld die inbeslag zijn genomen??

mvg
Mike


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2008, 12:04:14
ja dat bedoel ik  ;)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


sajo

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2008, 13:46:36
Ja , de Politie mag "spullen" achterhouden ook al is je zaak geseponeerd maar dat beslist een OvJ

Deze spullen vallen dan waarschijnlijk onder de noemer illegaal, verboden bij de wet
Spullen waarvoor een vergunning nodig is
En ga zo maar door.

Seponeren betekent letterlijk terzijde leggen, laten liggen.

Als de officier van justitie de zaak seponeert dan betekent dat ze de zaak laten liggen en er niks mee gedaan wordt.

De jongere wordt niet vervolgd en hoeft niet naar de rechter.
De officier van justitie kan tot seponeren beslissen als het gaat om een heel licht strafbaar feit en als de eventuele schade aan het slachtoffer al is vergoed of hierover al een regeling is getroffen.

De jongere krijgt wel een waarschuwing mee. Er zal wel een gesprek volgen met de jongere en de ouders waarin duidelijk wordt wat er gaat gebeuren als er nog eens een strafbaar feit wordt gepleegd door de jongere.

Wanneer de officier van justitie seponeert met een waarschuwing dan wordt het proces- verbaal als niet geldig verklaard en wordt daar niks mee gedaan. De zaak wordt wel geregistreerd. Als de jongere weer een strafbaar feit begaat dan kan de politie zien dat het niet de eerste keer is.Als de jongere één keer een waarschuwing heeft gehad, krijgt het geen tweede keer een waarschuwing.

Maar goed, vertel eens ....waar het in jouw case om gaat, maakt het misschien allemaal iets duidelijker.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2008, 19:40:58
Nou ik ben aangehouden door de politie, voor mogelijke brandstichting.
Ze hebben onderzoek gedaan daar is niets uit gekomen, dus heeft OvJ uit zutphen besloten de zaak te seponeren

Daarvoor hebben ze jas trui en schoenen en PC 'inbeslag' genomen.

Ik heb nu alles terug behalve mijn pc dat vind ik wel k*t want nu kan ik m'n site niet meer bijwerken.....
want alle software staat op die pc...  ;) vorige weer maandag heb ik gehoord dat zaak geseponeerd is...
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2008, 19:53:40
Als het goed is heb je een bewijs van ontvangst inbeslagname ontvangen toen je spullen inbeslag werden genomen. Hier staat op uitgelegd hoe en bij wie je in beroep kan gaan tegen de inbeslagname van je spullen. Het klopt dat een officier van justitie een beslissing hier over moet nemen. Ik zal als ik jou was even goed je bewijs van ontvangst doorlezen en dan in de pen klimmen ;)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2008, 20:03:02
Hmm dan ga ik die even zoeken,
maar de behandelend rechercheur zei tegen me vader hoor ik net, Als je er nu een 'klacht' indient duurt het alleen maar langer voor je je PC terug krijgt...
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2008, 15:25:56
Hmm dan ga ik die even zoeken,
maar de behandelend rechercheur zei tegen me vader hoor ik net, Als je er nu een 'klacht' indient duurt het alleen maar langer voor je je PC terug krijgt...

Je moet ook een verzoek doen om terug gave en geen klacht indienen.