Nu lees ik dat alle signaalverlichting eerst wordt gekeurd voor het wordt toegelaten in NL. Is het in deze correct dat nederland soepel is in het toelaten van verschillende kleuren blauw als signaalverlichting?
Ik heb eens gelezen over europees blauw (paarsblauw) en amerikaans blauw (groenblauw) en het feit dat men in bijv Duitsland alleen europees blauw accepteert. Dit zie je ook terug in de signaalverlichting van duitse merken zoals Hella, die alle blauwe verlichting in een meer paarsblauwe variant aanbieden.
Hoe zit dit precies, want ook aan kleuren blauw is er een ware willekeur in Nederland.
groetjes,
Guus
de regelgeving geeft nu aan dat de kleur aan de ECE65 moet voldoen, hier staat heel duidelijk de blauwe kleur omschreven en is maar 1 kleur mogelijk.(binnen grenzen, maar deze zijn zeer nauw)
of dit de europeesche kleur is weet ik niet, lijkt mij wel heel logisch omdat ook duitsland aan de ECE65 moet worden voldaan.
dit is echter goed na te gaan, de leverantcier zal maar wat graag vermelden dat zijn produkt is toegelaten en het toegekende E-nummer vermelden.
nederland zal dus niet soepel zijn, zij zullen altijd om het keuringscertificaat vragen en het E-nummer.
een fabrikant zal zijn produkt ter keuring aan moeten bieden bij een daartoe bevoegde keuringsinstantie die vervolgens voor de fabrikant een toelatingsnummer moet aanvragen bij de lokale overheid.
in nederland mag bijv. de KEMA keuren en zullen zij indien goedgekeurd een toelatingsnummer aanvragen bij de Rijksdienst wegverkeer die in nederland de nummers uitgeeft.
wel is het zo dat als een produkt in een ander land is goedgekeurd en gecertificeert, dit in alle europeesche landen geldig is.
zo keurt in engeland het ''britisch standard institute''(BSI) deze voert net als de kema de z.g.n. EMC-test uit (kleine e), net als de KEMA en bijde laten vervolgens de E-test bij een spaans keurinstituut laten doen.
zowel de KEMA als het BSI (en waarschijnlijk meerdere keuringsinstituten) voeren alleen de EMC-test uit en laten de ECE65-test in spanje doen omdat dat dit spaanse instituut geinvesteerd heeft in een uitgebreide en vooral dure meetopstelling.
de EMC-test geeft de kleine ''e'' indien goedgekeurd welk vereist is om de grote ''E'' na keuring te kunnen verkrijgen.
andere apperatuur in de voertuigen zoals bijv. de sirene/versterker(indien elektronisch) moeten wel allemaal de kleine ''e'' hebben
hoop dat het duidelijk is anders licht ik het graag nog een keer toe.
kort samen gevat:
EMC: gaat over instraling waardoor het produkt gestoord kan worden, uitstraling waardoor andere produkten gestoord kunnen worden, en veiligheid, bijv. te heet brandgevaarlijk of brandwonden door aanraking, scherp waardoor je jezelf kan verwonden en nog een aantal andere aspecten.
ECE65: gaat over lichtkleur, hoeveelheid licht en de flits frequentie, dit geld voorlopig voor blauw en oranje.