Het meest thuis voelen is een moeilijke vraag ...
Ik ken enkele mensen die bij het Vlaamse kruis zijn omdat ik er laatst toevallig zelf gebruik van heb moeten maken, maar ik ben bang dat het Vlaams Kruis niet los te zien is van een bepaalde politieke ideologie die ik eigenlijk niet aanhang. In België is zoals jullie misschien weten nogal een grote Vlaams nationalistische groep en Vlaams Belang stemmers die standpunten hebben die ik onveroorloofbaar vind. Enkele van die mensen zitten bij het Vlaamse kruis.
Dat klinkt misschien vreemd maar toch kan ik het daar niet mee eens zijn en ik zie me niet hulpverlenen met mensen die het bv de hele tijd hebben over hoe erg allochtonen profiteren van onze welvaartstaat etcetera (want meestal is dat dè reden dat mensen VB stemmen).
Een ander nadeel is dat een cursus volgen dertig euro kost, terwijl je nadien vrijwilligerswerk doet. Maar ze staan erop heel erg competente en praktijkgerichte hulpverleners af te leveren die worden bijgestuurd waar nodig dmv positieve kritiek.
Positief is dat ze op de meeste grote evenementen bij ons in de buurt hulp lijken te verlenen.
Bij het Rode kruis is als ik het goed heb begrepen een cursus volgen volledig gratis. Politiek gezien heeft het waarschijnlijk een andere ideologie (ik veronderstel eerder 'link'). Het is ook internationaal, dit is deels interessant maar deels schrikt het me af: ik zie me namelijk sowieso niet in het buitenland werken. Dat is niet verplicht, maar ik ben bang dat je niet voor vol aanzien wordt als je dat nooit hebt gedaan en dat je door het grote overkoepelende karakter en het dito aantal manschappen een minder hecht groepsgevoel krijgt en eerder het gevoel hebt wieltje nummer zoveel te zijn in een schakel. (Wat op zich geen ramp is.)
De fondsenwerving die ze doen (stickers verkopen aan huis en aan winkels) vind ik ook niets voor mij en ik geloof dat ze verwachten dat je er als vrijwilliger aan meedoet.
Ik ken niemand die er lid van is, en weet ook niet welke evenementen ze doen.