Henk, ik heb de opmerking al eens vaker gemaakt op dit forum. Het is niet aan de individuele automobilist om te oordelen of een rood kruis boven een rijbaan terecht is of niet.
Het enige wat de automobilist hoeft te doen is handelen naar het wegbeeld. Rood kruis, meestal voorafgegaan door een pijl, betekend, rijstrook vrijmaken !
Soms kan dat dus niet, ik ga niet op een drukke vrijdagmiddag als enige boven op mijn rem staan omdat de hele A10 ineens afgekruist is. Het was in/na een bocht en echt, iedereen reed door en even verderop was er ook niets meer aan de hand, ervoor ook niet, gewoon een storing.
En regels zijn regels? Als je kan moet je voor oranje stoppen. Er is een verkeerslicht dat als je de A27 afkomt richting Almere en de afslag naar Huizen zo snel op oranje springt als je optrekt na groen dat je dus eigenlijk weer zou moeten stoppen.
Je kunt geen brave automobilist kweken met bekeuringen alleen. Je moet zelf ook het fenomeen serieus nemen. Naarmate je dat minder doet als overheid, zal de automobilist volgen.
Nog een voorbeeld: hoe vaak zie je niet dat wegwerkers een loopje nemen met de bebording. Wel 70 km, maar vergeten een einde snelheidsbeperking aan te brengen. blauwe borden met wit en rode pijl verkeerd, hele borden vergeten weg te halen, staan soms dagen nog in de berm.
Ik heb een bloedhekel aan automobilsten die door een rood kruis rijden en nog even iedereen inhalen en pas bij de versperring invoegen. En een nog groter hekel aan mensen die op een afgekruiste rijbaan blijven rijden en de vouwen uit een wegwerker zijn broek rijden. Maar je moet bij zoiets nooit alleen kijken naar de automobilist en als enige oplossing bonnen schrijven, dan denk je te simpel. De oorzaak zou ook gedeeltelijk bij de overheid kunnen liggen: Als een rood kruis alleen dan ingezet zou worden als middel om de veiligheid te waarborgenen niet om een vergissing (A1 naar A10 richting zeeburgertunnel) in het ontwerp goed te maken zou iedereen de kruisen nog serieuzer nemen.