Blik op de weg, vrijdags, 20.25 uur

Auteur Topic: Blik op de weg, vrijdags, 20.25 uur  (gelezen 115229 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #570 Gepost op: 26 maart 2012, 11:12:16
En plots Rode kruizen is een storing?

Dat denk ik wel. Geen weldenkend mens zal een portaal onaangekondigd in de volle breedte ineens op rood zetten, maar eerst een snelheidsbepreking invoeren. Een portaal 90, de volgende 70, daarna 50 en dan pas rode kruisen. En bij een afzetting beveel ik minimaal één blauw blauw voertuig aan. Als je dat niet doet, laat dan meteen maar alle hulpdiensten naar de kruisjes oprukken voor een enorme ravage, meerdere slachtoffers, waaronder ook beknelde en diverse auto's in brand. Tenzij de mensen denken dat het een storing is natuurlijk en gewoon doorrazen.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #571 Gepost op: 26 maart 2012, 11:12:31
De promo voor de aankomende aflevering (donderdag 29 maart, 22.20 op Ned1) staat al weer op YouTube.

Promo Blik 7 (289)
Geüpload door Blikopdeweg100 op 23 mrt 2012
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #572 Gepost op: 26 maart 2012, 11:21:29
De promo voor de aankomende aflevering (donderdag 29 maart, 22.20 op Ned1) staat al weer op YouTube.

Promo Blik 7 (289)
Geüpload door Blikopdeweg100 op 23 mrt 2012

Ik kan niet wachten. Goed he, "hij moet eerst maar even tot bezinning komen denk ik...." Even uitstellen naar het juiste moment kan escalatie veelal voorkomen.
Ik denk wel vaker, die gasten hebben op een zeer positieve manier invloed op hoe men over de politie denkt.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #573 Gepost op: 26 maart 2012, 12:07:22
Dat denk ik wel. Geen weldenkend mens zal een portaal onaangekondigd in de volle breedte ineens op rood zetten, maar eerst een snelheidsbepreking invoeren. Een portaal 90, de volgende 70, daarna 50 en dan pas rode kruisen. En bij een afzetting beveel ik minimaal één blauw blauw voertuig aan. Als je dat niet doet, laat dan meteen maar alle hulpdiensten naar de kruisjes oprukken voor een enorme ravage, meerdere slachtoffers, waaronder ook beknelde en diverse auto's in brand. Tenzij de mensen denken dat het een storing is natuurlijk en gewoon doorrazen.

Bij een incident op een van de rijstroken kan er ook zonder dat er al hulpverleners aanwezig zijn afgekruist worden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #574 Gepost op: 26 maart 2012, 12:07:52
Dat denk ik wel. Geen weldenkend mens zal een portaal onaangekondigd in de volle breedte ineens op rood zetten, maar eerst een snelheidsbepreking invoeren. Een portaal 90, de volgende 70, daarna 50 en dan pas rode kruisen.

Tenzij er net na die bocht 3 auto's op elkaar geklapt zijn die overdwars staan en daar verkeer met 120 km/u op in komt rijden...

Citaat
En bij een afzetting beveel ik minimaal één blauw blauw voertuig aan. Als je dat niet doet, laat dan meteen maar alle hulpdiensten naar de kruisjes oprukken voor een enorme ravage, meerdere slachtoffers, waaronder ook beknelde en diverse auto's in brand. Tenzij de mensen denken dat het een storing is natuurlijk en gewoon doorrazen.

Bijna elke keer als ik TP kom dan heeft RWS alvast een baan, of meerdere, afgekruist. Simpelweg omdat het ook een minuut of 5, misschien 10 duurt voordat ik er kan zijn. En laat je tot die tijd alles maar inrijden op die aanrijding?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #575 Gepost op: 26 maart 2012, 12:31:45
Bij een incident op een van de rijstroken kan er ook zonder dat er al hulpverleners aanwezig zijn afgekruist worden.

Ik ben het wel met Henk eens, dat je niet van 120 ineens snelweg breed rode kruizen mag verwachten. Er zal eerst snelheid verlaagt moeten worden en baan voor baan afkruizen, voordag je een volledig blok inzet. Blauw-blauw is zeer wenselijk, maar de pijlen/kruizen zouden op zich voldoende effect moeten hebben.
Als het lukt en je hebt het vermoeden dat er een storing op een portaal zit, is bellen wel zo beleefd, om eventuele problemen te voorkomen. :)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #576 Gepost op: 26 maart 2012, 15:52:46
Om toch nog even een duit in het kruizen zakje te steken. Mensen kijken tegenwoordig niet meer verder dan hun neus lang is en komen daardoor in de problemen. Over de hele breedte rode kruizen dat kan heel goed, denk aan verkeersstop of gewoon het creëren van een file of een afgesloten tunnel. Staan er boven de snelweg een rood kruis ja dan kijk ik ook verder of ik andere portalen zie maar geloof mij dat ik zorg dat ik er wel voor gaat zorgen dat ik niet door een rood kruis heen rijd.

Even een voorbeeld. Afgelopen zondag ik rijd bij everdingen van de A2 de A27 op en zie als ik de bocht uit kom al knipperend 70 over 4 banen. Het portaal verderop zag ik al dat de rechter strook werd afgekruist dus ik naar de middelste stook opgeschoven (voor diegene die de weg daar niet kennen, op die aansluiting worden de 2 middelste banen samengevoegd). Toen ik net op de middelste strook reed zag ik ook de aanzet van het afsluiten van die strook dus ik met pijn en moeite (dank aan de overige weggebruikers) naar rijstrook 1 gegaan. Ik zag in de verte ook al de rode kruizen hangen. Echter toen ik net bij het eerste bord waar de rode kruis op stond aan het passeren was kwam er opeens een 50 op de strook te hangen en direct vlogen de mensen ook recht langs mee heen. Had ik dan ook direct naar recht moeten gaan? Misschien had dat gekund maar ik had eerder gezien dat er alleen maar rood hing dus ik blijf rustig op rijstrook 1.

Moraal van het verhaal, volg de aanwijzingen gewoon op ook al kan je het niet zien waarom het is (die kruizen hingen al 1 1/2 tot 2 km voor het ongeval) en als er over de hele snelweg rood hangt gewoon op een normale manier stoppen. Het is al eerder aangehaald en uitgetekend door ik geloof moppersmurf, 1 bord betekend nog geen einde/opheffing of wat dan ook want 1 bord kan inderdaad een storing hebben. Een heel portaal in storing komt niet zo snel voor.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #577 Gepost op: 26 maart 2012, 19:29:48
Volgens mij mogen de mods enige reactie's hier verplaatsen naar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57238.0

Verder hoef ik denk ik niet uit te leggen wat ik vind van rood kruis rijders.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #578 Gepost op: 26 maart 2012, 19:37:29
Om toch nog even een duit in het kruizen zakje te steken. Mensen kijken tegenwoordig niet meer verder dan hun neus lang is en komen daardoor in de problemen. Over de hele breedte rode kruizen dat kan heel goed, denk aan verkeersstop of gewoon het creëren van een file of een afgesloten tunnel. Staan er boven de snelweg een rood kruis ja dan kijk ik ook verder of ik andere portalen zie maar geloof mij dat ik zorg dat ik er wel voor gaat zorgen dat ik niet door een rood kruis heen rijd.

Even een voorbeeld. Afgelopen zondag ik rijd bij everdingen van de A2 de A27 op en zie als ik de bocht uit kom al knipperend 70 over 4 banen. Het portaal verderop zag ik al dat de rechter strook werd afgekruist dus ik naar de middelste stook opgeschoven (voor diegene die de weg daar niet kennen, op die aansluiting worden de 2 middelste banen samengevoegd). Toen ik net op de middelste strook reed zag ik ook de aanzet van het afsluiten van die strook dus ik met pijn en moeite (dank aan de overige weggebruikers) naar rijstrook 1 gegaan. Ik zag in de verte ook al de rode kruizen hangen. Echter toen ik net bij het eerste bord waar de rode kruis op stond aan het passeren was kwam er opeens een 50 op de strook te hangen en direct vlogen de mensen ook recht langs mee heen. Had ik dan ook direct naar recht moeten gaan? Misschien had dat gekund maar ik had eerder gezien dat er alleen maar rood hing dus ik blijf rustig op rijstrook 1.

Moraal van het verhaal, volg de aanwijzingen gewoon op ook al kan je het niet zien waarom het is (die kruizen hingen al 1 1/2 tot 2 km voor het ongeval) en als er over de hele snelweg rood hangt gewoon op een normale manier stoppen. Het is al eerder aangehaald en uitgetekend door ik geloof moppersmurf, 1 bord betekend nog geen einde/opheffing of wat dan ook want 1 bord kan inderdaad een storing hebben. Een heel portaal in storing komt niet zo snel voor.

Je schets heel goed en mooi, knap en goed hoe het zou moeten. Heel anders als de situatie die ik beschreef, direkt na een bocht ineens drie rode kruisen, zonder nadere aankondiging. Als jij daarprincipieel boven op je rem was gaan staan om brave burger te blijven was het te hopen dat je het overleefd had.

Ik schets alleen dat het techniek blijft en techniek faalt (leg die vraag maar eens voor aan de NS en prorail). Daarbij komt nog bij dat alles bediend wordt dan wel ontworpen is door mensen.

Ander voorbeeld. Een oversteekplaats bij "ons gemeentehuis" in Huizen heeft een zeer merkwaardige cyclus.

Deze knippert oranje, tenzij iemand op het kopje drukt. Dan springt het verkeerslicht van oranje op rood. (knipperend oranje - rood - groen - knippernd oranje)

Kom je aanrijden en toont het verkeerslicht oranje moet je als brave burger dus eigenlijk remmen. Want er zijn twee mogelijkheden, 1 het oranje licht gaat uit. 2 het oranje licht gaat over in rood.

Als je bij het naderen door rijdt tijdens het oranje licht bestaat een vrij grote kans dat je niet meer kan remmen als het oranje direct gevolgd wordt door rood. (Mogelijkheid 2). Door oranje rijden dat gevolgd wordt door rood is een overtreding. Je weet dus nooit wat er volgt na het oranje.

Men kiest er voor om groen over te slaan om tijdbesparing te bewerkstelligen.* Daarmee meemt men de normalisering die optreedt van het bewust door oranje te rijden op de koop toe.

Als ik een paar stoplichten verderop bekeurd wordt voor het rijden door oranje (u had makkelijk kunnen stoppen) vind ik de agent wat minder geloofwaardig. Immers is hier sprake van inconcequentie.

Verboden, maar niet altijd. Inzicht, voorspelbaarheid, duidelijkheid, normalisatie, concequentie, allemaal faktoren die wellicht efficienter zijn dan een bonnenboekje.

* Een ander stoplicht (gemeenlandslaan) heeft een andere cyclus: knipperend oranje - knopje- groen - oranje - rood - groen - knipperend oranje.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #579 Gepost op: 26 maart 2012, 20:02:47
Je zal nooit bekeurd worden voor het rijden door oranje, dit is namelijk geen stop signaal maar een waarschuwingssignaal. Bij een normaal werkend driekleurig verkeerslicht is het oranje licht bedoelt als attendering dat het verkeerslicht op rood gaat en dat je moet stoppen als het kan omdat er andere lichten op groen gaan. Als het 3 kleurig verkeerslicht "uit" staat dan gaat het oranje licht knipperen, dit wil dus zeggen dat je het kruispunt over mag maar wel moet uitkijken omdat er overige weggebruikers aan kunnen komen. Zelf zorg ik altijd dat als ik op zo'n kruispunt kom dat ik de snelheid eruit haal en soms zelfs bijna stop om het kruispunt te overzien. En ik denk dat jij het licht bedoelt op de Graaf Wichman (als ik het fout heb hoor ik het wel) maar daar zie ik aan beide zijden toch genoeg mogelijkheden om even rustig aan de doen, kijken is er overige verkeer en dan kan je door rijden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v