Dat is inderdaad aardig samengevat
Hypothermie (=ondertemperatuur) hangt samen met een verhoogde mortaliteit (sterfte) en morbiditeit (letsel/ziekte). Dit zou met name verklaard kunnen worden door de effecten van hypothermie op:
-Hartritme, door de lagere temperatuur is er een verhoogde kans op hartritmestoornissen met de bijbehorende instabiele bloedsomloop.
-Bloedstolling, door de lagere temperatuur werken de bloedplaatjes minder goed en ook de zgn. stollingsfactoren (=stoffen in je bloed die de bloedstolling regelen) functioneren minder goed bij een lagere temperatuur.
Ik heb nog niet heel uitgebreid gezocht, maar over het voorkomen van hypothermie bij presentatie op de SEH en gedurende de opvang op de SEH is genoeg geschreven met nagenoeg allemaal de conclusie dat hypothermie bij trauma-patiënten schadelijk is en niet zoals bij bv. reanimatie-patiënten positief kan werken op de overleving. Onderzoek naar de pre-hospitale setting kan ik nu zo snel niet heel veel over vinden. Mocht ik dit weekend tijd over hebben zal ik wat uitgebreider zoeken.
Wat betreft behandeling/preventie is preventie naar mijn idee pre-hospitaal makkelijker te implementeren dan behandeling van reeds onderkoelde slachtoffers. Bij actieve behandeling van ernstig onderkoelde slachtoffers moet er op gelet worden dat de warmte niet teveel van buitenaf wordt "toegediend". Het lichaam beschermt zich namelijk tegen de nadelige effecten van de lage temperatuur door perifeer (aan de buitenzijde --> huid, armen, benen) de vaten dicht te knijpen en op deze manier de warmte centraal (hart, hersenen) vast te houden. Ga je nu perifeer opwarmen worden de vaten opengezet terwijl de buitenkant nog steeds kouder is dan centraal, hierdoor kan de kerntemperatuur ondanks, of juist dankzij de opwarming plotseling verder dalen met alle gevolgen van dien.
Wil je iemand nu toch opwarmen dan zal je ten eerste verder verlies moeten voorkomen door iemand goed te isoleren (inpakken in reddingsfolie, ledematen apart van het lichaam; geen koude vloeistoffen toedienen) en vervolgens proberen centraal warmte toe te dienen via bv. verwarmde infusen, warme vloeistof in de buikholte te laten lopen (peritoneale lavage), middels dialyse het bloed opwarmen (het bloed wordt afgetapt in bv de lies, naar een dialyse-apparaat (nierspoel-apparaat) geleid waar het wordt opgewarmd en weer wordt teruggegeven). Mocht het hart ermee ophouden en een centrum beschikt over de mogelijkheid dan kan zelfs overgegaan worden op een hart-longmachine waarmee het bloed ook opgewarmd kan worden. Uitgezonderd de verwarmde infuusvloeistof allemaal niet echt behandelingen geschikt voor de pre-hospitale setting.
Kort samengevat is het dus een hele interessante vraag wanneer je nu obv de lichaamstemperatuur beter over kan gaan op bv. rapid extrication? Ga er zeker nog verder naar kijken
Wie er interesse in heeft kan ik wel wat pdf'jes opsturen met artikelen m.b.t. hypothermie en opwarmen. Meld maar via PM