Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken

Auteur Topic: Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken  (gelezen 14676 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2011, 08:51:59
Graag ben er hier ook wel benieuwd naar
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2011, 22:45:02
Citaat
Een onofficiële conclusie die ik absoluut kon trekken was dat mensen die langere tijd in het veld hadden gelegen meer kans hebben op onderkoelingsverschijnselen.

En hier had je een studie gezondheidswetenschappen voor nodig?  0098 0098

Sorry, niet vervelend bedoeld, maar ik kon het niet laten. Over het algemeen is het inderdaad zo dat hoe langer mensen buiten blijven, des te kouder ze worden........
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2011, 23:30:19
En hier had je een studie gezondheidswetenschappen voor nodig?  0098 0098

Sorry, niet vervelend bedoeld, maar ik kon het niet laten. Over het algemeen is het inderdaad zo dat hoe langer mensen buiten blijven, des te kouder ze worden........

Ach, het is niet zo dat dit soort open deuren intrappen uniek is... Zo maar enkele voorbeelden:

-Results indicated that participation in Beer Pong can lead to rapid consumption of alcohol and an associated rise in BAC. (BAC=Blood Alcohol Concentration)

-Toilet reading is a common and benign habit. It is involved with a longer time spent in the toilet. It seems to be more for fun and not necessarily to solve or due to medical problems.

0098

Sorry Golly, ook ik dacht hetzelfde. Alhoewel ik zeker wel geïnteresseerd ben in je resultaten en vooral ook welke praktische redenen je dwongen met name intramuraal te onderzoeken. Hoe zou dit dan wel onderzocht kunnen worden?

CM

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2011, 12:26:38
Ach, het is niet zo dat dit soort open deuren intrappen uniek is... Zo maar enkele voorbeelden:

-Results indicated that participation in Beer Pong can lead to rapid consumption of alcohol and an associated rise in BAC. (BAC=Blood Alcohol Concentration)

-Toilet reading is a common and benign habit. It is involved with a longer time spent in the toilet. It seems to be more for fun and not necessarily to solve or due to medical problems.

0098

Sorry Golly, ook ik dacht hetzelfde. Alhoewel ik zeker wel geïnteresseerd ben in je resultaten en vooral ook welke praktische redenen je dwongen met name intramuraal te onderzoeken. Hoe zou dit dan wel onderzocht kunnen worden?

Dat zulke studies plaatsvinden, a la...maar wie verstrekt het budget???

Oh, van de tweede link....daar ben ik ook schuldig aan.... het is mijn enige moment van rust hier in Villa Kakelbont 0098
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2011, 15:05:35
Nou Mannen, erg aardig hoor e050

Dat het een open deur is is ook wel waar, maar het gebeurt toch, dus moet je de aandacht erop blijven vestigen he :D

Eigenlijk was het voor mijn ziekenhuis wel de algemene conclusie van de studie als ik heel eerlijk ben, we weten het wel, maar we handelen er niet naar, en alleen het uitvoeren van de studie had al een positief effect op de handelingen ter preventie en behandeling van hypothermie. Uiteindelijk heeft het ziekenhuis delen van mijn aanbevelingen, die eigenlijk inderdaad open deuren waren meegenomen in de plannen voor de nieuwe traumakamers.

Vesalius vraagt waarom intrahospitaal? Nou hebben wij in deze regio niet zo heel veel traumata die aan de inclusiecriteria van mijn studie, zijnde T1 of heli betrokkenheid, voldoen en dan is een onderzoek "op de auto" erg moeilijk, geen GGD die je maanden gaat meenemen voor die ene case. Bovendien was het een solo-onderzoek, ik was de enige, die  24/7, paraat was voor het onderzoek. Ook was er overigens geen budget, noem het liefdeswerk ;)

Hierbij heb ik een literatuurstudie gedaan waarbij ik naar de behandelopties voor hypothermie heb gekeken.

Ik zou met liefde in de toekomst naar de prehospitale setting kijken, immers is hier de meeste preventie te behalen denk ik persoonlijk, niet alleen met de kortere tijd in de buitenlucht, maar ook bij vroege opmerking en behandeling van hypothermie. Ik denk dat dit echter moeilijk zal zijn omdat de aantallen van de zeer gevoelige patienten gewoonweg niet zo hoog zijn. Ik denk echter wel dat er uit de literatuur die er ligt en de uitkomsten van een onderzoek als de mijne geconcludeerd moet worden dat het probleem in de prehospitale setting voorkomen moet worden wanneer patienten eenmaal onderkoeld zijn koelen ze ook door op de SEH, als dit gebeurt ook wel in niet-hypotherme patienten, maar die komen over het algemeen niet in de gevarenzone.

Preventie is hier dus het devies, warme dekens, warme infusievloeistoffen met korte lijntjes om warmteverlies te voorkomen en veel aandacht voor de temperatuur als een vitale functie.

Hieronder de summary van mijn thesis, wanneer je de volledige versie wilt lezen hoor ik het graag.

Summary
Objective: A Review of the treatment and prevention of hypothermia in severely injured trauma patients.
Methods: An observational study during the emergency care process and emergency surgery. All parameters with relation to thermoregulation and the haemodynamic state of the patient were collected, and actions with regard to thermoregulation were noted.
Results: One of the 6 patients included in this study was not hypothermic, but even this patient showed a decline in core temperature after admission, and especially during surgery.
All but one of the hypothermic patients also experienced coagulopathy. All but one hypothermic patient experiences some degree of acidosis, and some also experienced some form of rebound alkalosis. The lethal triad was present in all but one patient. Several points of improvement were found.
Conclusions: The (pre)hospital care for trauma patients must take hypothermia and its dangers into account, if patients are exposed to an adverse environment. This is the first step in preventing and minimising hypothermia. Primary measures to prevent and treat hypothermia, such as blankets and heated air blankets must be taken as soon as possible, even if hypothermia has not been diagnosed. The degree of coverage must also be as high as possible, for the blankets to have any effect. All infusion fluids must be warmed before being given, because this creates a burden on the thermoregulatory processes, especially blood products which are stored in a refrigerator. A temperature of 42°C is recommended. Every surgical intervention taken when the patient is hypothermic must be as brief as possible (damage control surgery), as the extra surface area increases the heat loss, especially operations in the core, where evaporative heat loss is a large problem.
The combination of hypothermia, coagulopathy and acidosis in the lethal triad must be recognised and be the basis of the treatment of these three signs, as this may reduce the lethality of the combination, thus increasing survival chances of the patient
Local recommendations as a result of the study:
More attention needs to be paid to hypothermia and the core temperature as a vital sign in general, as hypothermia is an important factor in the chances of survival after any traumatic injury. Fluid warming apparatus and Bairhuggers® need to be self sufficient in power during transport, in order to provide continuity of care. Other methods of rewarming need to be explored for their suitability in the MUMC+ situation.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

CM

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2011, 21:09:46
Nou Golly,

Ik ben sowieso geïnteresseerd in de hele bups.. heb je een online link o.i.d?

De fatale driehoek hypothermie-acidose-coagulopathie claimt waarschijnlijk meer levens dan tot nu toe werd aangenomen. Ik denk ook dat je gelijk hebt over preventie in de pre-hospitale setting. Een onderzoek is lastig maar niet onmogelijk. Steeds meer diensten stappen over op de digitale ritformulier. Hierdoor is de verslaglegging in principe veel nauwkeuriger, waardoor (retrospectief) onderzoek wordt vergemakkelijkt. Sowieso moeten wij veel vaker "tempen" maar dat wordt niet gezien als een echte prioriteit in een trauma situatie. Bovendien zou je een rectale temp moeten meten voor een zuivere waarde, iets wat op straat al helemaal lastig is.

Hmmm... ik ga erover nadenken...

WM

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

CM

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2011, 12:43:41
Bedankt!

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2011, 15:17:20
En, En...?

wat denken jullie nu? e050

CM

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2011, 23:49:13
Geef me nog even de kans om het goed door te nemen...ik heb morgen examen en heb andere dingen aan mijn hoofd :-X