Track and Trace systeem, ook door leken te volgen?

Auteur Topic: Track and Trace systeem, ook door leken te volgen?  (gelezen 3290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HV1985

  • Gast
Gepost op: 19 maart 2008, 08:15:24
Ik hoorde gisteren dat het Track and Trace systeem van bijvoorbeeld Ambulance Amsterdam, thuis gevolgd kan worden.

Weet iemand hoe dat kan, en hoe dat mogelijk is??




strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2008, 12:25:38
Bij het systeem van CityGis weet ik dat je in principe thuis of waar dan ook kan inloggen op het systeem. Het is niet werkplek afhankelijk.

maar als het goed is zijn de bewuste beveiligde pagina's inclusief de toegangscodes bij vrijwel niemand, ook organisatiebreed, bekend.

Kortom het kan, maar het gebeurt niet.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bart S

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2008, 20:57:21
Voor zover ik weet kan dat beide niet. De enige manier om het systeem te updaten (bij ons) is door in te loggen in het systeem in de auto zelf, dus niet op afstand. De plaatsbepaling gaat via RAM Mobile Data en ik heb nog nooit gehoord dat dat door de hobbyist thuis meegekeken kan worden. Zou inderdaad wel leuk zijn, dat geef ik toe ;). Maar als iemand je verteld dat het kan, dan kan hij waarschijnlijk ook wel vertellen hoe. Anders hou ik het op een broodje aap...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2008, 22:24:43
Voor zover ik weet kan dat beide niet. De enige manier om het systeem te updaten (bij ons) is door in te loggen in het systeem in de auto zelf, dus niet op afstand. De plaatsbepaling gaat via RAM Mobile Data en ik heb nog nooit gehoord dat dat door de hobbyist thuis meegekeken kan worden. Zou inderdaad wel leuk zijn, dat geef ik toe ;). Maar als iemand je verteld dat het kan, dan kan hij waarschijnlijk ook wel vertellen hoe. Anders hou ik het op een broodje aap...

Ik heb ook wel eens geruchten gehoord dat de RAM te lezen is... alleen was  men bang dat als het algemeen bekend wordt het systeem beveiligd gaat worden...

of het waar is??  ???


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2008, 00:50:24
Ik heb ook wel eens geruchten gehoord dat de RAM te lezen is... alleen was  men bang dat als het algemeen bekend wordt het systeem beveiligd gaat worden...

of het waar is??  ???

Sja.... de positie van de auto gaat op zeker moment door de lucht en wordt dan ergens ontvangen. Hoe het signaal vanaf dan verder gaat weet ik niet. Dat kan ook via de lucht zijn of via landlijnen naar RAM. Je zal in ieder geval de uitzendende auto alleen ontvangen als hij in de buurt is. Ik kan me zo voorstellen dat je als meldkamer een abonnement hebt bij RAM en dat die ervoor zorgen dat de posities (en status) van de auto's ook op je scherm verschijnen. Ik heb dus m'n twijfels of het allemaal zo simpel is.


Marinus W

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2008, 15:21:01
Sja.... de positie van de auto gaat op zeker moment door de lucht en wordt dan ergens ontvangen. Hoe het signaal vanaf dan verder gaat weet ik niet. Dat kan ook via de lucht zijn of via landlijnen naar RAM. Je zal in ieder geval de uitzendende auto alleen ontvangen als hij in de buurt is. Ik kan me zo voorstellen dat je als meldkamer een abonnement hebt bij RAM en dat die ervoor zorgen dat de posities (en status) van de auto's ook op je scherm verschijnen. Ik heb dus m'n twijfels of het allemaal zo simpel is.

Laat ik nou bij RAM Mobile Data hebben gewerkt.....Overigens niet als techneut, maar weet er wel iets van ;).  De data gaat maar voor een heel klein gedeelte door de lucht. Namelijk van het voertuig naar het dichtsbijzijnde zender. Vervolgens gaat het via vaste lijnen naar de zender die het dichtst in de buurt van de meldkamer staat. Het laatste stukje gaat dan weer via de lucht. Nu ben ik er al weer een tijdje weg en het kan ook zo zijn dat dat laatste stukje ook via een vaste verbinding gaat.

Verder is het een pakketgeschakeld netwerk, wat betekent dat de data in "stukjes" wordt gehakt. Het is zeer moeilijk om deze data op te vangen en vervolgens te vertalen in bruikbare data. Ook moet je dan over de juiste software beschikken om de data te kunnen vertalen in posities van de voertuigen. Het is juist één van de kenmerken van het Mobitex netwerk (netwerk van RAM Mobile Data) dat het zeer betrouwbaar is en dat het gebruikt wordt bij bedrijfskritische communicatie.

Nu is het wel zo, naar ik begrepen heb, dat er ook regio's zijn die gebruik maken van het GPRS netwerk bij gegevensoverdracht. Ik weet niet precies hoe het daar zit met de beveiliging, maar neem aan dat dit ook wel goed zit. Wat wel zo is, is dat de beschikbaarheid van het netwerk minder is, omdat er zeer veel gebruikers zijn, namelijk ook alle consumenten (GSM). Hierdoor onstaan er piekmomenten die invloed kunnen hebben op de beschikbaarheid. Iedereen maakt het wel eens mee dat ze willen bellen en dat ze de melding krijgen dat het netwerk bezet is. Van ditzelfde netwerk maakt GPRS ook gebruik.

En zoals Bart al suggereert, heb je bij RAM Mobile Data inderdaad voor zowel de voeruigen als voor de meldkamer een abonnement nodig om data te kunnen versturen en ontvangen.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2008, 15:45:36
Kleine aanvulling (en ter verduidelijking) van mijn eerdere posting: In de tijd dat ik als leidinggevende bij een HAP vervoerder werkte hadden wij daar CityGIS op proef.

Vanuit mijn luie stoel kon ik al onze voertuigen volgen die gebruik maakte van CityGIS en ook met hun communiceren (opdrachten geven, etc.).

In principe had ik mijn logcodes aan iedereen kunnen geven, dus zou je op deze wijze "mee kunnen kijken" of erger, ritten inzenden.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2008, 16:43:22
Kleine aanvulling (en ter verduidelijking) van mijn eerdere posting: In de tijd dat ik als leidinggevende bij een HAP vervoerder werkte hadden wij daar CityGIS op proef.

Vanuit mijn luie stoel kon ik al onze voertuigen volgen die gebruik maakte van CityGIS en ook met hun communiceren (opdrachten geven, etc.).

In principe had ik mijn logcodes aan iedereen kunnen geven, dus zou je op deze wijze "mee kunnen kijken" of erger, ritten inzenden.

Dat deed je blijkbaar via internet. Grappig zeg. De MK kan uiteraard ook kijken waar iedereen uithangt maar doet dat volgens mij niet via Internet. Ik vraag me ook af of elk CityGis systeem zo'n internettoegang heeft.


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2008, 23:58:52
Voor CityGIS is er een centrale en een decentrale server voor zover ik de apparatenkamer uit mijn hoofd ken. De data van de wagens is niet continue en verleuteld, dus niet zo makkelijk op te vangen en te traceren. Verder wordt de positie bepaling op de meldkamer point to point met RAM geregeld, daar valt dan ook niet op in te breken.