Octopus: Systeem voor beschikbaarheid ambu's

Auteur Topic: Octopus: Systeem voor beschikbaarheid ambu's  (gelezen 3877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 31 maart 2008, 17:34:35
Systeem voor beschikbaarheid ambu's

31/03/08 | http://www.hvzeeland.nl/nieuws.php?id=7557
tekst: Roland de Jong
 
MIDDELBURG - De meldkamer van de Regionale Ambulancevoor- ziening Zeeland (RAVZ) heeft vanaf deze week de beschikking over een nieuw systeem waarin de beschikbaarheid van alle ambulan- ces in Nederland zichtbaar te maken is.

Alle Nederlandse meldkamers zijn aangesloten op dit zogeheten Octopus-systeem, dat er voor moet zorgen dat de geneeskundige hulpverlening bij grote calamiteiten sneller en beter gaat verlopen.

Bij grote calamiteiten moeten centralisten onder grote tijdsdruk veel zaken regelen. Soms is ambulancebijstand nodig uit aangrenzende regio's. Om deze bijstand aan te kunnen vragen en te kunnen regelen moesten de centralisten voorheen rechtstreeks contact opnemen met de meldkamers van andere regio's.

Capaciteit
Met het landelijk dekkend systeem Octopus hebben zij echter de mogelijkheid om zelf te kijken wat de capaciteit is bij andere regio's. Met een paar muisklikken kunnen regio’s gealarmeerd worden. Het systeem zoekt dan automatisch naar de dichtstbijzijnde ambulancepost waar de hulpregio’s hun ambulances naar toe kunnen sturen.

Naast dit zogeheten 'ambulancebijstandsprogramma' is er in het systeem ook een onderdeel waarmee gewondenspreiding geregeld kan worden. Met deze module kunnen slachtoffers efficiënt over de verschillende ziekenhuizen in (en buiten) de regio worden verspreid. Door het gebruik te maken van het systeem kunnen centralisten gemakkelijk en snel zien hoeveel gewonden er per uur naar welk ziekenhuis kunnen worden gestuurd.

In de toekomst komen er wellicht nog meer functionaliteiten in Octopus. Via het systeem zou bijvoorbeeld informatie over de slachtoffers kunnen worden verspreid aan ziekenhuizen. Ook zouden slachtoffers via het systeem kunnen worden gevolgd in hun behandeling. Mocht het gebruik in zijn algemeenheid bevallen, dan bestaat zelfs de mogelijkheid dat het systeem ook voor de normale, dagelijkse ritten gebruikt gaat worden.

-----------------------------------------
Project Octopus - Nieuwsbrief 1 april 2006


Samen sterk in de hulpverlening!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2008, 20:42:15
Het zou idd vanaf 1 april beschikbaar zijn voor alle MKA's in Nederland. Maar begint aardig op een 1 april grap te lijken.

RR (of is het 1 april 20**)
Elke hulpverlening start met communicatie.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2013, 12:00:17
Beëindiging Octopus, nieuwe toepassing voor ambulancebijstand
Ambulancebijstand in Octopus wordt binnenkort  beëindigd. Per 1 april komt een nieuwe toepassing voor ambulancebijstand in Pariter beschikbaar. GHOR Nederland, eigenaar van Octopus, en Ambulancezorg Nederland (AZN) werken in onderlinge afstemming aan een vloeiende overgang van de oude naar de nieuwe situatie. Het nieuwe systeem voor bijstand is eenvoudiger dan Octopus en sluit beter aan op de systemen waar de centralisten  mee werken. In vergelijking met Octopus is ook de scholing eenvoudiger. Met het nieuwe bijstand kan snel en eenvoudig ‘burenhulp’ worden aangevraagd. Binnen enkele jaren zal deze functie wellicht worden geboden door het nieuwe multidisciplinaire meldkamersysteem (NMS).  Bovendien zal de vraag naar interregionale bijstand afnemen bij verdere schaalvergroting van regio’s.

Pariter is een ICT-project van AZN dat gericht is op samenwerking met behulp van digitale gegevensuitwisseling met partners in de acute zorg en binnen de eigen sector. Het voorziet onder meer in toepassingen voor bijstand en slachtoffervolgen van ambulancezorg. Uitgangspunt is dat systemen voor opschaling voortborduren op reguliere systemen onder het motto: ‘opschaling is meer van hetzelfde.’
Octopus is een landelijk systeem voor het aanvragen en volgen van ambulancebijstand en gewondenspreiding tijdens calamiteiten. Het gaat daarbij om het aanvragen en volgen van ambulancebijstand uit andere regio’s.
http://www.ghor.nl/kr_rgf/


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2013, 21:37:58
Gisteren een test gedaan met Pariter. Helaas voldoet het absoluut niet aan de gevraagde wens van een MKA centralist. Als Pariter Octopus moet gaan vervangen in juni moet er zeer veel werk verzet gaan worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2013, 15:18:56
In het artikel wordt gesproken over bijstand, maar is dit nu ook bedoeld/geschikt voor de incidentele regiogrensoverschrijdende inzetten? (dus als een ambu van de buren dichterbij is, zeg maar)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2013, 22:22:54
In het artikel wordt gesproken over bijstand, maar is dit nu ook bedoeld/geschikt voor de incidentele regiogrensoverschrijdende inzetten? (dus als een ambu van de buren dichterbij is, zeg maar)

Maarten,

waar Octopus gebruik maakt van de dynamische locatie bepaling van de locator van een ambulance, gekoppeld met de status van die eenheid, moet de MKA centralist in Pariter een regio selecteren voor bijstand. Al heeft die geen enkele eenheid in de buurt. Voorts zit het gewondenspreidingsplan er niet in. Dus waar juist Octopus meerwaarde had is nu niet beschikbaar. Heel jammer.
Elke hulpverlening start met communicatie.