De brandweer kent de functie van Officier Verbindingen en Informatie (OVI) , een harde piketfunctie met een opkomsttijd van 30 minuten.
...
Deze wordt gewaarschuwd vanaf middelbrand en beslist of zijn/haar aanwezigheid op de AC gewenst is. Bij grote brand en GRIP 1 wordt deze gealarmeerd en rukt uit naar de meldkamer
http://www.minbzk.nl/contents/pages/10773/algemene_doorlichting_rampenbestrijding_twente.pdf-----------------------------------------------------------
http://www.regiotwente.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=738&Itemid=117 Team InformatieEén van de pijlers onder de brandweerorganisatie, de Meldkamer Twente, valt onder de verantwoordelijkheden van dit team. Ook zorgen de medewerkers van dit team voor de verbindingen die op de plaats van een incident nodig zijn én dat ze werken.
Centralisten
De centralisten op de meldkamer in Hengelo werken zij aan zij met de centralisten van de Politie en Ambulance Oost. Sinds januari 2004 zijn de meldkamers van deze diensten in Twente namelijk allemaal op dezelfde locatie werkzaam. De centralisten zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Zij houden zich bezig met de volgende taken:
Aannemen van brandweergerelateerde 112-meldingen;
Verzorgen van adequate alarmering;
Het voeren van de regie bij het begeleiden van eenheden naar het incident;
Het verstrekken van relevante informatie vanuit de centrale databases;
Zorgdragen voor de alarmering en opschaling van de eenheden;
Alarmering van de niet operationele diensten;
Het waarschuwen van de bevolking via het sirenesysteem op de alarmcentrale.
Rukt een brandweerploeg uit, dan wordt er ‘herbezetting’ gealarmeerd en indien nodig gaan zelfs centralisten ter plaatse om vanaf de plaats van het incident de situatie te coördineren. De apparatuur om de sirenes te activeren staat op de alarmcentrale en wordt bij calamiteiten bediend door de centralisten.
Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie?
Snel reageren en communiceren bij calamiteiten;
Communicatie mogelijk maken tussen verschillende partijen;
Gecoördineerde inzet bij calamiteiten;
Het maken en aanpassen van situatieschetsen en deze overzenden naar andere locaties.
Het Team Informatie zorgt ervoor dat de nieuwste technologische apparatuur aanwezig is én werkt. Indien noodzakelijk wordt er bijvoorbeeld bij een incident een container geplaatst die geheel is ingericht met alle communicatiemogelijkheden en audiovisuele faciliteiten. Om communicatie mogelijk te maken tussen de verschillende diensten, worden de spraak- en de dataverbindingen ten behoeve van coördinatie verzorgd.
Drie beheertaken
Technisch operationeel houden van alle apparatuur ten behoeve van alarmering, opschaling, spraak- en dataverbindingen;
Zorgen voor up-to-date informatie in de databases ten behoeve van het GMS (Geďntegreerd Meldkamer Systeem) en andere systemen;
Algemeen onderhoud van de servers ten behoeve van de meldkamersystemen en Veiligheidsnet Twente.