OVI Regio Twente

Auteur Topic: OVI Regio Twente  (gelezen 5182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Gepost op: 18 februari 2008, 16:39:39
de OVI, offcier van Informatie? wat doet deze precies? wanneer komt deze ter plaatse? en hebben meerdere regio's zo'n persoon?




Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2008, 18:12:21
De OVI (eentje er van ken je wel, ene GK) gaat naar de alarmcentrale als er een incident is waar hij voor wordt opgeroepen. Dit kan bijvoorbeeld een zeer grote brand zijn en deze persoon regelt alles wat er bij komt kijken, zoals de communicatie tussen verschillende hulpdiensten. Eigenlijk is hij een soort informatiemanager. Helemaal precies weet ik 't ook niet, moet je z'n zoon JK maar eens vragen.
Hij heeft als auto de 9115, zo'n mooie Passat.

Kijk ook eens op de volgende links:
http://www.minbzk.nl/contents/pages/43631/2005082503nieuwsbrief_ioovtbvinternet.pdf
http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86881/stroomuitval.pdf


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2008, 19:24:17
De brandweer kent de functie van Officier Verbindingen en Informatie (OVI) , een harde piketfunctie met een opkomsttijd van 30 minuten.
...
Deze wordt gewaarschuwd vanaf middelbrand en beslist of zijn/haar aanwezigheid op de AC gewenst is. Bij grote brand en GRIP 1 wordt deze gealarmeerd en rukt uit naar de meldkamer

http://www.minbzk.nl/contents/pages/10773/algemene_doorlichting_rampenbestrijding_twente.pdf


-----------------------------------------------------------

http://www.regiotwente.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=738&Itemid=117

Team Informatie

Eén van de pijlers onder de brandweerorganisatie, de Meldkamer Twente, valt onder de verantwoordelijkheden van dit team. Ook zorgen de medewerkers van dit team voor de verbindingen die op de plaats van een incident nodig zijn én dat ze werken.

Centralisten
De centralisten op de meldkamer in Hengelo werken zij aan zij met de centralisten van de Politie en Ambulance Oost. Sinds januari 2004 zijn de meldkamers van deze diensten in Twente namelijk allemaal op dezelfde locatie werkzaam. De centralisten zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Zij houden zich bezig met de volgende taken:

Aannemen van brandweergerelateerde 112-meldingen;
Verzorgen van adequate alarmering;
Het voeren van de regie bij het begeleiden van eenheden naar het incident;
Het verstrekken van relevante informatie vanuit de centrale databases;
Zorgdragen voor de alarmering en opschaling van de eenheden;
Alarmering van de niet operationele diensten;
Het waarschuwen van de bevolking via het sirenesysteem op de alarmcentrale.

Rukt een brandweerploeg uit, dan wordt er ‘herbezetting’ gealarmeerd en indien nodig gaan zelfs centralisten ter plaatse om vanaf de plaats van het incident de situatie te coördineren. De apparatuur om de sirenes te activeren staat op de alarmcentrale en wordt bij calamiteiten bediend door de centralisten.

Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie?

Snel reageren en communiceren bij calamiteiten;
Communicatie mogelijk maken tussen verschillende partijen;
Gecoördineerde inzet bij calamiteiten;
Het maken en aanpassen van situatieschetsen en deze overzenden naar andere locaties.

Het Team Informatie zorgt ervoor dat de nieuwste technologische apparatuur aanwezig is én werkt. Indien noodzakelijk wordt er bijvoorbeeld bij een incident een container geplaatst die geheel is ingericht met alle communicatiemogelijkheden en audiovisuele faciliteiten. Om communicatie mogelijk te maken tussen de verschillende diensten, worden de spraak- en de dataverbindingen ten behoeve van coördinatie verzorgd.

Drie beheertaken  

Technisch operationeel houden van alle apparatuur ten behoeve van alarmering, opschaling, spraak- en dataverbindingen;
Zorgen voor up-to-date informatie in de databases ten behoeve van het GMS (Geďntegreerd  Meldkamer Systeem) en andere systemen;
Algemeen onderhoud van de servers ten behoeve van de meldkamersystemen en Veiligheidsnet Twente.
Samen sterk in de hulpverlening!


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2008, 14:16:43
Ergens op internet staat een flimpje over de meldkamer Twente, hierin kun je ook zien wie en wat de OVI is.
Kan alleen zo geen link vinden... filmpje staat wel op mijn pc.


PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2008, 12:08:41
als je filmpje op pc hebt staan!! zou je die dan ff op you tube kunnen zetten??????? :)
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2008, 09:46:28
wat heeft die met de OVI te maken?..


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2008, 10:05:43
Zie de post boven die van mij...


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2008, 22:51:35
maar ik zie in dat filmpje niet iets over de OVI/meldkamer?


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 13 april 2008, 14:25:33
Zie de post boven die van mij...

Daar heeft ie volgens mij ook weinig mee te maken... ik zal eens kijken of ik binnenkort even tijd kan maken om het filmpje op youtube oid te plaatsen.