Multidisciplinairvraagje voor bevelvoerders/ OGS/ politie en ac-centralisten....

Auteur Topic: Multidisciplinairvraagje voor bevelvoerders/ OGS/ politie en ac-centralisten....  (gelezen 1937 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Oef....

Ziehier maar eens het juiste subforum voor te vinden.

Vrienden en vriendinnen van het HV-forum, buig u eens over de volgende reply wat op een ander forum m.b.t. brand bij een schutter thuis de ronde doet.

(citaat)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als het dan brand komt de volgende vraag om de hoek als de brandweer voor de deur staat:

Wil je dat de brand snel wordt geblust en houd je de aanwezigheid van explosieve stoffen voor je, of vertel je wat er aan de hand is met het grote risico dat het ff gaat duren voordat ze naar binnen gaan.

Natuurlijk kies ik voor het laatste maar ik ben toch benieuwd wat dat voor gevolgen zou hebben voor de inzet.

Als het systeem goed werkt is de brandweer overigens direct na de melding door de politie geïnformeerd over de mogelijke aanwezigheid van munitie in het betreffende pand.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(einde citaat)

Vraag 1: Beschikt de brandweer over gegevens uit het Verona systeem?  ( Da's het systeem waarin alle verlofhouders Wet wapens en munitie staan, jagers, sportschutters, verzamelaars, etc.)

Vraag 2: Zal een politiecentralist bij de melding woningbrand het adres automatisch door lichten of misschien gebeurt dit automatisch om te zien of er een sportschutter woont met een verlof tot het voor hebben van wapens en munitie?

Vraag 3: Mocht deze informatie voor de politiecentralist wel snel voorhanden zijn, volgt er dan idd. een doorkoppeling van deze gegevens naar de brandweercentralist?

Vraag 4: Wat is de reactie van u als bevelvoerder op de mededeling: Mijn huis staat in brand, ik heb in mijn kluis 5000 patronen 9mm, 2500 patronen .22 LR. 2000 slaghoedjes liggen en op de plank staat een pot nitrokruit van iets minder dan een halve kilo en een pot met een half kilotje zwartkruit? In hoeverre beinvloedt dit de inzet in vergelijking met een woningbrand zonder deze spannende ingredienten?

Vraag 5: In hoeverre wordt er aandacht besteed in de opleiding van bevelvoerders en Officier Gevaarlijke stoffen m.b.t. dit vraagstuk?

Vraag 6: Informatie achterhouden is natuurlijk een nono.... In hoeverre is dit strafbaar?

Ik hoor heel graag van jullie allen!

Was getekend:

DB.




DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Interessant, ik ken ook een paar sportschutters en wil het zelf ook nog gaan doen :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Nou, dan zal ik als multidisciplinairtje met "een beetje" meldkamerinzicht er maar eens een poging gaan wagen.


Vraag 1: Beschikt de brandweer over gegevens uit het Verona systeem?  ( Da's het systeem waarin alle verlofhouders Wet wapens en munitie staan, jagers, sportschutters, verzamelaars, etc.)

Nee, de RAC beschikt niet over deze informatie.

Vraag 2: Zal een politiecentralist bij de melding woningbrand het adres automatisch door lichten of misschien gebeurt dit automatisch om te zien of er een sportschutter woont met een verlof tot het voor hebben van wapens en munitie?

Er zijn diverse mogelijkheden, afhankelijk van de melding. Meestal zijn er voor dit soort bijzondere adressen afspraken, en informatievoorzieningen, gemaakt die direct naar voren komen. Is dat niet het geval, dan zal er aanleiding moeten zijn om dit op te gaan zoeken.


Vraag 3: Mocht deze informatie voor de politiecentralist wel snel voorhanden zijn, volgt er dan idd. een doorkoppeling van deze gegevens naar de brandweercentralist?

Ja. Direct.

Vraag 4: Wat is de reactie van u als bevelvoerder op de mededeling: Mijn huis staat in brand, ik heb in mijn kluis 5000 patronen 9mm, 2500 patronen .22 LR. 2000 slaghoedjes liggen en op de plank staat een pot nitrokruit van iets minder dan een halve kilo en een pot met een half kilotje zwartkruit? In hoeverre beinvloedt dit de inzet in vergelijking met een woningbrand zonder deze spannende ingredienten?

De reactie van de bevelvoerder zal evenals de meldkamer zijn: Dan moeten we de buurt gaan ontruimen, het redden gaat immers voor. Ten tweede zal de eigen veiligheid een grote rol gaan spelen.
ALs deze spannende ingredienten niet aanwezig zijn zal er afhankelijk van de soort brand gewoon met de brandbestrijding begonnen worden.

Vraag 5: In hoeverre wordt er aandacht besteed in de opleiding van bevelvoerders en Officier Gevaarlijke stoffen m.b.t. dit vraagstuk?

Explosieven en munitie worden aangestipt maar niet zeer uitvoerig besproken.


Vraag 6: Informatie achterhouden is natuurlijk een nono.... In hoeverre is dit strafbaar?

Als jij als bewoner van een pand weet dat er munitie en explosieven in je pand liggen en je houdt je mond....ik wil niet eens gaan tellen hoeveel wetten je dan overtreed. Volgen mij ben je zelfs in je vergunning verplicht om te waarschuwen. Vallen er dan ook nog gewonden / doden bij de hulpverleners... >:(


In het kort: Je huis zal afbranden :(, maar bewoners en buurtbewoners zullen in veiligeheid gebracht worden :).