AED of manueel shocken op labo vloer

Auteur Topic: AED of manueel shocken op labo vloer  (gelezen 2608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Gepost op: 24 december 2010, 21:20:19
Tijdens het geven van een opleiding bedrijfshulpverlener met module AED binnen een electronicabedrijf kreeg ik de vraag of het schadelijk is te shocken op een labo vloer. Deze zogenaamde ESD vloeren zijn geleidend en anti statisch. Ik kan hier nergens iets over terugvinden iemand van jullie die ook deze vraag al eens heeft gehad of zich er in verdiept heeft? Dan spreek ik vooral over de veiligheid van de hulpverleners en eventueel in mindere mate de mogelijke schade aan de servers en andere materialen.


Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2010, 21:38:33
Je kunt hier gewoon de AED gebruiken.
1. Antistatische vloeren geleiden de stroom weliswaar, maar hebben een hele hoge weerstand
2. Ook al zou de vloer beter geleiden dan zou het nog geen probleem zijn, de stroom gaat immers van paddle naar paddle en zal dus nooit door de hulpverlener lopen, zeker niet als die de patiënt loslaat op het moment dat de schok toegediend wordt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2010, 21:54:50

2. Ook al zou de vloer beter geleiden dan zou het nog geen probleem zijn, de stroom gaat immers van paddle naar paddle en zal dus nooit door de hulpverlener lopen, zeker niet als die de patiënt loslaat op het moment dat de schok toegediend wordt.

De lading gaat inderdaad van paddle tot paddle of pad naar pad maar je volledige patiënt geleid toch de stroom? Zo heb ik een tijdje terug een assistent arts stevig zien huppelen toen hij met zijn edele delen net op de moment dat we shockten tegen de schepbrancard ging hangen  3hj Zijn ok broekje issoleerde niet echt super had ik de indruk :p
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2010, 21:58:44
Er zal stroom door het lichaam van de hulpverlener gaan wanneer er sprake is van een spanningsverschil tussen twee plaatsen op het lichaam van die hulpverlener. (De bekende wet van Ohm)
wanneer je als hulpverlener op een geleidende vloer staat en je raakt de patient verder niet aan is er dus ook niets aan de hand.
Raak je de patient wel aan dan kan je iets voelen, maar om te spreken dat dan de veiligheid van de hulpverlener in gevaar is gaat me te ver, daar is de stroom niet groot genoeg voor.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2010, 22:21:16
OK, bedankt voor de uitleg...ik ben namelijk een totale electrische kluns  3hj
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2010, 20:11:11
Uitleg klinkt logisch.. nog nooit over nagedacht... thanks!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2010, 21:00:37
Graag gedaan, eerlijk gezegd begrijp ik de vraagstelling in het topic niet helemaal  juhf bkll
AED of manueel shocken ?
Ik zie het verschil in risico nog niet tussen handmatig of (semi)automatisch schokken, misschien kan Tim zijn vraagstelling  op dit gebied nog even toelichten ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2010, 21:18:20
Misschien bedoelt Tim met een AED of met een afzonderlijk apparaat met paddles (=manueel)?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 30 december 2010, 21:19:30
Misschien bedoelt Tim met een AED of met een afzonderlijk apparaat met paddles (=manueel)?

Tja alleen Tim zal het weten, maar als hij dat bedoeld zie ik het verschil nog niet, vandaar de vraag
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2011, 12:22:53
Graag gedaan, eerlijk gezegd begrijp ik de vraagstelling in het topic niet helemaal  juhf bkll
AED of manueel shocken ?
Ik zie het verschil in risico nog niet tussen handmatig of (semi)automatisch schokken, misschien kan Tim zijn vraagstelling  op dit gebied nog even toelichten ?

Op zich maakt het niet uit want het resultaat is hetzelfde, ik bedoelde dus inderdaad met ofwel AED pads of met externe paddles.
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be