Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders

Auteur Topic: Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders  (gelezen 15975 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 2 april 2008, 21:44:11
De conclusie van het onderzoek is tweeledig:
- je beter 1 ding goed doen, dan 2 dingen maar half.
- het blijft beter als je twee dingen goed kunt doen.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #11 Gepost op: 2 april 2008, 22:22:06
Ik blijf het toch vreemd vinden. Ik ben cardiologie verpleegkundige in een groot Academisch ziekenhuis en kom dus zeer regelmatig OHR's tegen (Alle rea's in de regio gaan naar ons). De OHR's waar alleen compressies zijn toegepast en geen beademing, komen er eigenlijk altijd uit als kasplantjes, als ze de OHR al überhaubt overleven (een incidentele uitzondering daargelaten, waar men (goed) hersteld). Tuurlijk heb je het dan overleefd, maar wat is dan je kwaliteit van leven om als kasplantje verder te moeten? De statistieken lijken mij dus enigszins een vertekend beeld te geven....

Feit is wel dat je de compressies idialiter gesproken niet wilt onderbreken voor beademen. Dit omdat je dan net een goede druk hebt opgebouwd in de circulatie en je deze druk dan weer verliest en er dus per saldo weinig rondcirculerend volume is (met alle negatieve gevolgen van dien). Daarom zie je in het ziekenhuis ook altijd dat men continue door gaat met compressies en dus niet pauseert voor beademingen (zodra men op de kap zit)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2008, 10:21:30
Daarom zie je in het ziekenhuis ook altijd dat men continue door gaat met compressies en dus niet pauseert voor beademingen (zodra men op de kap zit)

Gaan jullie inderdaad asynchroon beademen op de kap ?
Ik ken het uiteraard wel bij een geintubeerde patient omdat daar de ademweg beschermd is en zo tevens maag insuflatie wordt voorkomen, maar daar is bij het beademen op de kap geen sprake van, in feite is dat niet anders als mond op mond beademing.
Wanneer je in dat geval beademd en tegelijkertijd borstcompressies geeft kunnen de beademingsdrukken behoorlijk oplopen en daarmee de kans op maaginsuflatie, of gebruiken jullie een soort overdrukventiel bij het beademen, zo ja, op welke waarde wordt dit ingesteld ?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de manier waarop jullie dat opgelost hebben

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2008, 10:47:42
Toen ik jaren geleden tijdens mijn SEH-stage een reanimatie in het ziekenhuis meemaakte moest ik de compressies doen. Een arts-assistent ging de kap-beademing doen. Na 15 compressies (moest toen nog) stopte ik netjes voor de 2 beademingen, maar de arts zei dat ik door moest gaan. Ik begreep dat toen niet, maar later bleek dat dit inderdaad het protocol was. Ze proberen die beademingen tussen de compressies door te doen (voor zover dat lukt).


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2008, 18:59:12
Gaan jullie inderdaad asynchroon beademen op de kap ?
Ik ken het uiteraard wel bij een geintubeerde patient omdat daar de ademweg beschermd is en zo tevens maag insuflatie wordt voorkomen, maar daar is bij het beademen op de kap geen sprake van, in feite is dat niet anders als mond op mond beademing.
Wanneer je in dat geval beademd en tegelijkertijd borstcompressies geeft kunnen de beademingsdrukken behoorlijk oplopen en daarmee de kans op maaginsuflatie, of gebruiken jullie een soort overdrukventiel bij het beademen, zo ja, op welke waarde wordt dit ingesteld ?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de manier waarop jullie dat opgelost hebben

Jacques
Beste Jacques,
Er wordt geen gebruik gemaakt van een overdukventiel. De anesthesist/anesthesieverpleegkundige probeert tussen de compressies door te beademen. Alhoewel dat eigenlijk nooit lukt en het dus feitelijk asynchroon beademen is.


Sunflower

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2008, 12:17:11
Ik heb even de reacties hier schuin gelezen en ongeînformeerd en leek zijnde wil ik toch eventjes mijn mening kwijt  :-[.

Ik denk dat het hier niét in de eerste plaats gaat om een mogelijk klein of nutteloos effect van het beademen op zich. Dat zuurstof noodzakelijk is om leven in stand te houden weten we immers allemaal.
Maar wèl om het feit dat het niét positief is om de compressies te onderbreken omdat net zij voor een circulatie zorgen en dus voor een levensnoodzakelijke bloeddruk die je in no time weer verloren bent als je die beademingen (die mogelijk voor een leek nog wat meer tijd in beslag nemen, al zijn het nanoseconden) geeft.
Indien je niet beademt, heb je volgens mij wel het probleem dat je op een bepaald moment lucht begint rond te pompen die zo goed als volledig zuurstofarm is omdat alle zuurstof hier reeds is uitgehaald door het lichaam van je so. Dat lijkt me ook geen gezonde toestand voor het so. Want zuurstof is onontbeerlijk, zeker voor hiervoor gevoelige organen als de hersenen en het hart. Als je geen zuurstof geeft heb je dus denk ik wel een grotere kans op hersenschade, wat me ook een allesbehalve wenselijke outcome lijkt!
Maar het is kiezen of delen zeker?  :-\ Ik zou in ieder geval kiezen voor beiden zonder dat je het ene negatieve consequenties heeft op het andere, als dat even kan.  ;)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2008, 12:54:37
Ik kan me wel vinden in het idee dat enkel masseren voldoende zou moeten zijn. Door de compressies ontstaat ook ventilatie, en dat gaat over een heel aardig volume aan lucht wat iedere keer in en uit gepompt wordt. Verder verbruikt het slachtoffer op tijdens de reanimatie uiteraard erg weinig zuurstof dus zal de saturatie ook niet snel dalen.

Uiteraard zal het beter zijn om een geintubeerde patient te hebben die 100% zuurstof krijgt, maar zolang reanimatie beperkt blijft tot BLS kan ik me goed voorstellen dat beademen weinig tot geen meerwaarde heeft.

De enige manier om het zeker te weten is in een expirementele setting volgens BLS te reanimeren met constante meting van perfusie en saturatie. vrijwilligers?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 7 april 2008, 17:52:38
De doelstelling van het artikel is ook al vast gelegd in de huidige richtlijnen..  

De drempel om te starten met hulpverlening nog lager te maken..

Voor de meest hoge kans op overleven is beademing echt nodig. Met uitsluitend borstcompressie ben je namelijk alleen lucht in de dode ruimte aan het verplaatsen, en dat word steeds armer aan zuurstof..


Sunflower

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 7 april 2008, 21:31:30

Voor de meest hoge kans op overleven is beademing echt nodig. Met uitsluitend borstcompressie ben je namelijk alleen lucht in de dode ruimte aan het verplaatsen, en dat word steeds armer aan zuurstof..


Exact wat ik ook denk.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2008, 00:22:46
en toch als je het onderzoek leest toont het aan dat mond-op-mond geen toegevoegde waarde zou hebben, mij lijkt dat er snel een grotere vervolgstudie zou moeten komen, want als het inderdaad klopt dan kunnen er meer mensen gered worden.  Mensen willen vaak niet mond-op-mond geven, beademen te hard met aspiratie (en een vieze smaak in de mond) tot gevolg en verliezen veel tijd met goede beademingen.
Dus als het klopt lijkt het mij een pré

zie voor de tekst van het onderzoek SOSKANTO
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140673607604516/abstract
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan