Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders

Auteur Topic: Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders  (gelezen 15975 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 2 april 2008, 21:44:11
De conclusie van het onderzoek is tweeledig:
- je beter 1 ding goed doen, dan 2 dingen maar half.
- het blijft beter als je twee dingen goed kunt doen.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #11 Gepost op: 2 april 2008, 22:22:06
Ik blijf het toch vreemd vinden. Ik ben cardiologie verpleegkundige in een groot Academisch ziekenhuis en kom dus zeer regelmatig OHR's tegen (Alle rea's in de regio gaan naar ons). De OHR's waar alleen compressies zijn toegepast en geen beademing, komen er eigenlijk altijd uit als kasplantjes, als ze de OHR al überhaubt overleven (een incidentele uitzondering daargelaten, waar men (goed) hersteld). Tuurlijk heb je het dan overleefd, maar wat is dan je kwaliteit van leven om als kasplantje verder te moeten? De statistieken lijken mij dus enigszins een vertekend beeld te geven....

Feit is wel dat je de compressies idialiter gesproken niet wilt onderbreken voor beademen. Dit omdat je dan net een goede druk hebt opgebouwd in de circulatie en je deze druk dan weer verliest en er dus per saldo weinig rondcirculerend volume is (met alle negatieve gevolgen van dien). Daarom zie je in het ziekenhuis ook altijd dat men continue door gaat met compressies en dus niet pauseert voor beademingen (zodra men op de kap zit)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2008, 10:21:30
Daarom zie je in het ziekenhuis ook altijd dat men continue door gaat met compressies en dus niet pauseert voor beademingen (zodra men op de kap zit)

Gaan jullie inderdaad asynchroon beademen op de kap ?