Waar staat dat van 50:2?
Er is nog geen guideline 2009..
Ik kwam 50:2 tegen in een discussie stuk van ERC tegen.. Dit was slechts een van de varianten, die onderzocht werden..
Dat durf ik te betwijfelen. Wanneer er goed gemasseerd wordt hebben we het over een zeer fors volume wat voortdurend in beweging wordt gebracht.
Daar zit uiteraard voor een groot deel dode ruimte bij, maar wellicht wel iets meer dan dode ruimte. Wanneer de het volume de dode ruimte iets overschrijd bij een 'ademfrequentie' van 100/min bereik je nog steeds een heel aardige ventilatie
De 'turbulentie' waar Delta het over schrijft heeft waarschijnlijk bij masseren nog meer effect dan bij beademen.
De borstkast komt lang niet altijd automatisch weer omhoog, na het comprimeren.. Ik heb dat zelf een twee keer in de praktijk mogen meemaken..
Dus je bent 30 keer de borst kast nog verder aan het indrukken..
Er zit geen springveer in de borstkast van het slachtoffer, zoals bij sommige reanimatiepoppen.
De overlevings
kans en de kans op zonder restverschijnselen uit een reanimatiepoging te komen worden aanmerkelijk kleiner als er niet word beademd. Echter niets doen levert nog minder resultaat, en als men de drempel kan verlagen voor
niet getrainde eerste hulpverleners is dat goed. Echter promoot dan ook het gebruik van beademingsmaskers.
Hellaas zie ik nog reanimatielessen gegeven worden, waarin in het geheel geen aandacht wordt geschonken aan barreire middelen... Dat is pas drempel verlagend. Net als "
het slachtoffer kan niet slechter worden, want doder dan dood kan niet..".
De drempel verlagend werken, zit volgens mij meer winst om nog nadrukkelijker te kijken naar didactische zaken.