Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders

Auteur Topic: Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders  (gelezen 15686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #40 Gepost op: 16 april 2008, 17:48:37
Ik heb deze artikelen niet gesorteerd, dit komt van UpToDate, een van de hoogst aangeschreven richtlijnen-sites ter wereld :)

Anyway, over een paar jaar gaat de beademing er uit, heed my words...
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #41 Gepost op: 16 april 2008, 17:55:44
Ik vermoed het ook, maar dan voor de eerste paar (2..4) minuten en alleen bij een plotselinge 'collaps'

We gaan het zien, ik zal nu reeds de eerste 1..2 minuten denk ik niet meer beademen bij een plotselinge circulatiestilstand zonder bijkomende omstandigheden.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


schipper

  • EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #42 Gepost op: 24 november 2010, 13:12:56
Hallo allemaal,

Gisterenavond, ben ik ter gehore gekomen dat vanaf volgend jaar de beademing er voor de leken voledig af gaat!
Dus alleen nog borstcompressies bij een reanimatie.
Dit is volgens een ambu.vp de nieuwe richtlijnen van 2011!
Als jullie denken dat het anders is, hoor ik het graag!


Schipper
ehbo, wandelletsel, AED, portofoongebruik, LOTUS


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #43 Gepost op: 24 november 2010, 13:29:37
Schipper, voor wie bedoel je dat dit gaat gebeuren, en waar???
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #44 Gepost op: 25 november 2010, 02:05:20
Volgens mij heb ik via de NRR vernomen (of het was via een ambu pleeg) dat wanneer een leek 112 belt bij een reanimatie, die tegenwoordig (of wellicht vanaf 2011) geïnstrueerd wordt enkel borstcompressies te geven. Lijkt me niet heel verwonderlijk, want dat is niet zo moeilijk uit te leggen, beademen is een stuk complexer - of kan in ieder geval een stuk complexer zijn. Niettemin hoop ik dat er snel iemand aan komt waaien die wel een reanimatiecursus heeft gehad en de beademing kan voortzetten, want hoe je het ook verkoopt, zonder zuurstof ga je dood en dat indrukken van die borstkas lijkt me leuk maar biedt, heel simpel gezien, onvoldoende ventilatie.

Ik vind sowieso dat we het in Nederland slecht doen wat eerste hulp betreft. Volgens mij zijn wij echt een uitzondering in Europa in dat we helemaal niets aan eerste hulp kennis eisen bij, bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs. Ik denk niet dat het verkeerd zou zijn om het gewoon in alle voortgezet onderwijs te doen, een normale EHBO cursus. Daar zit alles in wat een doorsnee mens nodig heeft, inclusief reanimatie en hoe je een beetje leuk een verbandje kunt aanleggen.
blaas je bij mond op mond beademing niet alleen maar een beetje lucht uit de dode ruimte de longen in waarna de 'verse' lucht weer wegstroomt? Alleen door zeer krachtig in te blazen zou je genoeg turbulentie veroorzaken om de lucht te 'wisselen', en iedereen weet wat er gebeurt bij hard inblazen... Is het beetje verse lucht dat daadwerkelijk de longen bereikt niet te verwaarlozen t.o.v. alleen masseren?

Ik denk dat beademen er over een paar jaar wel uit gaat...
Een gewone ademhaling is vrij oppervlakkig, ik denk dat de meeste reanimatie-beademingen dieper zijn dan normaal (door stress). Bovendien, zoals ik al eerder aangaf, kan ik me niet echt voorstellen dat alleen het geven van borstcompressies ventilatie veroorzaakt die verder gaat dan de 'dode ruimte'. Bij beademing pers je de lucht tenminste echt diep de longen in.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #45 Gepost op: 25 november 2010, 09:35:38
Ik vind sowieso dat we het in Nederland slecht doen wat eerste hulp betreft. Volgens mij zijn wij echt een uitzondering in Europa in dat we helemaal niets aan eerste hulp kennis eisen bij, bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs. Ik denk niet dat het verkeerd zou zijn

Voor het gedeelte Reanimatie is Professor Dr. T. Gorgels Cardioloog Academisch Ziekenhuis Maastricht (Maastricht University Medical Centre) een Burgerinitiatief begonnen om het reanimatie onderwijs onderdeel uit te laten maken van de verpichte lesstof op de middelbare scholen op de agenda te kunnen plaatsen van de tweede kamer.
Om het Burgerinitiatief te laten slagen zijn 40.000 handtekeningen nodig op dit moment staat de teller op slechts 3.000  :'(

Graag wil ik hier een oproep plaatsen om op de website www.reanimatie-estafette.nl je handtekening te plaatsen om dit Burgerinitiatief te steunen.
Het zou een grote stap vooruit zijn als meer mensen kunnen reanimeren.

Groetjes,

Ruud


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #46 Gepost op: 25 november 2010, 09:39:51
Jaa Zeker doen!!!!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #47 Gepost op: 25 november 2010, 12:47:58
De nieuwe richtlijnen zijn nog geen maand oud en nu word er al weer gespeculeerd over de richtlijnen van volgend jaar :-\

Mensen er word al jaren geroepen door iedereen die er iets van denkt te weten dat de beademing er uit gaat maar het is nog steeds niet aan de orde.
Hou alsjeblieft op met speculeren en wacht met iets roepen tot je het echt vanuit de nrr of erc hoort.

Bianca die morgen voor instructeur reanimatie en aed op cursus gaat.




Hallo allemaal,

Gisterenavond, ben ik ter gehore gekomen dat vanaf volgend jaar de beademing er voor de leken voledig af gaat!
Dus alleen nog borstcompressies bij een reanimatie.
Dit is volgens een ambu.vp de nieuwe richtlijnen van 2011!
Als jullie denken dat het anders is, hoor ik het graag!


Schipper


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #48 Gepost op: 25 november 2010, 18:42:44

De nieuwe richtlijnen zijn nog geen maand oud en nu word er al weer gespeculeerd over de richtlijnen van volgend jaar :-\


de nieuwe richtlijnen zijn er nog niet eens!! ;"

in Nederland werken we nog steeds volgens de richtlijnen van de NRR. Deze worden pas in januari bekend gemaakt...

ILCOR en ERC hebben dan wel wat geroepen, maar het is afwachten hoe de NRR daar mee omgaat.

we zullen gewoon moeten afwachten.

en nee, ze worden niet elk jaar veranderd. indien nodig, eens per 5 jaar... dus zullen we desnoods weer 5 jaar moeten wachten... :P


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 25 november 2010, 18:57:41
Wat is er mis met speculeren ?
leuk toch, daar is een forum ook nog eens erg handig bij, het is in ieder geval een onderwerp wat leeft.
geen idee waarom je daar niet over zou mogen speculeren/discusieren/dagdromen, ik lees op dit forum af en toe wel onderwerpen die ik eerder naar de prullebak zou willen verwijzen :-)

Ik mag overigens hopen dat we geen 3,4 of 5 jaar hoeven te wachten wanneer bewezen zou worden dat niet beademen beter voor de patiënt is voordat de regels aangepast worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources