Ik heb even de reacties hier schuin gelezen en ongeînformeerd en leek zijnde wil ik toch eventjes mijn mening kwijt
.
Ik denk dat het hier niét in de eerste plaats gaat om een mogelijk klein of nutteloos effect van het beademen op zich. Dat zuurstof noodzakelijk is om leven in stand te houden weten we immers allemaal.
Maar wèl om het feit dat het niét positief is om de compressies te onderbreken omdat net zij voor een circulatie zorgen en dus voor een levensnoodzakelijke bloeddruk die je in no time weer verloren bent als je die beademingen (die mogelijk voor een leek nog wat meer tijd in beslag nemen, al zijn het nanoseconden) geeft.
Indien je niet beademt, heb je volgens mij wel het probleem dat je op een bepaald moment lucht begint rond te pompen die zo goed als volledig zuurstofarm is omdat alle zuurstof hier reeds is uitgehaald door het lichaam van je so. Dat lijkt me ook geen gezonde toestand voor het so. Want zuurstof is onontbeerlijk, zeker voor hiervoor gevoelige organen als de hersenen en het hart. Als je geen zuurstof geeft heb je dus denk ik wel een grotere kans op hersenschade, wat me ook een allesbehalve wenselijke outcome lijkt!
Maar het is kiezen of delen zeker?
Ik zou in ieder geval kiezen voor beiden zonder dat je het ene negatieve consequenties heeft op het andere, als dat even kan.