Volgens mij heb ik via de NRR vernomen (of het was via een ambu pleeg) dat wanneer een leek 112 belt bij een reanimatie, die tegenwoordig (of wellicht vanaf 2011) geïnstrueerd wordt enkel borstcompressies te geven. Lijkt me niet heel verwonderlijk, want dat is niet zo moeilijk uit te leggen, beademen is een stuk complexer - of kan in ieder geval een stuk complexer zijn. Niettemin hoop ik dat er snel iemand aan komt waaien die wel een reanimatiecursus heeft gehad en de beademing kan voortzetten, want hoe je het ook verkoopt, zonder zuurstof ga je dood en dat indrukken van die borstkas lijkt me leuk maar biedt, heel simpel gezien, onvoldoende ventilatie.
Ik vind sowieso dat we het in Nederland slecht doen wat eerste hulp betreft. Volgens mij zijn wij echt een uitzondering in Europa in dat we helemaal niets aan eerste hulp kennis eisen bij, bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs. Ik denk niet dat het verkeerd zou zijn om het gewoon in alle voortgezet onderwijs te doen, een normale EHBO cursus. Daar zit alles in wat een doorsnee mens nodig heeft, inclusief reanimatie en hoe je een beetje leuk een verbandje kunt aanleggen.
blaas je bij mond op mond beademing niet alleen maar een beetje lucht uit de dode ruimte de longen in waarna de 'verse' lucht weer wegstroomt? Alleen door zeer krachtig in te blazen zou je genoeg turbulentie veroorzaken om de lucht te 'wisselen', en iedereen weet wat er gebeurt bij hard inblazen... Is het beetje verse lucht dat daadwerkelijk de longen bereikt niet te verwaarlozen t.o.v. alleen masseren?
Ik denk dat beademen er over een paar jaar wel uit gaat...
Een gewone ademhaling is vrij oppervlakkig, ik denk dat de meeste reanimatie-beademingen dieper zijn dan normaal (door stress). Bovendien, zoals ik al eerder aangaf, kan ik me niet echt voorstellen dat alleen het geven van borstcompressies ventilatie veroorzaakt die verder gaat dan de 'dode ruimte'. Bij beademing pers je de lucht tenminste echt diep de longen in.