Ik durf je niet te vertellen hoe de regelgeving is omtrent het verlenen van ontheffingen voor het landen, cq. opstijgen van een niet als vliegveld toegewezen locatie. Dat soort ontheffingen worden door gemeentes afgegeven, niet door de verkeersleiding of IL.. nogiets nogiets...
Wat ik wel weet is dat bijv. bij rondvluchten met helicopters, bij dorpsfeesten bijv., dient een minimale branddekking aanwezig te zijn door middel van brandblussers van een bepaalde capaciteit, of een aanwezige TS. Voor een éénmalige landing, en take-off, zullen ongetwijfeld andere regels gelden, misschien is er dan wel helemaal niets nodig. Die regels zijn ook mij niet bekend.
Daarnaast is, ter info, de Luchtverkeersleiding (LVNL) niet verantwoordelijk voor heel Nederland, sterker nog, het grootste deel van Nederland valt onder de verantwoording (voor wat betreft het de lucht aangaat) van de militaire luchtverkeersleiding DutchMil, in Nieuw Milligen. Maar VFR verkeer valt niet onder verkeersLEIDING maar verkeersINFORMATIE verstrekking.
In dit geval ligt Hoek van Holland net buiten de CTR van Rotterdam. Het gebied buiten de CTR van Rotterdam is Klasse G (uncontrolled VFR) waarin VFR vrij mag rondvliegen en NIET verplicht is om bij Flight Information Center (kortweg FIC) roepnaam "Amsterdam Information" op te roepen. Omdat er geland wordt buiten een als luchtvaartterrein toegewezen locatie is er wel een verplichting om een vliegplan in te dienen. In dit vliegplan zal vermeld moeten worden op welke locatie de landing en het vertrek zal plaatsvinden. Echter heeft het FIC geen enkele verplichting om op basis van dit soort vliegplannen andere instanties hierover in te lichten, dat valt nou eenmaal niet onder de verantwoordelijkheid van de LVNL.
Een piloot die oproept bij "Amsterdam Information" krijgt geen verkeersleiding, maar wel verkeersinformatie over ander bekend verkeer, of het weer bijv. Daarnaast vindt er vanaf het moment van oproepen vluchtbewaking plaatst, er wordt bijgehouden hoe laat iemand op heeft geroepen, hoe laat iemand is overgeschakeld op een andere frequentie of (in dit geval als er opgeroepen zou zijn geweest) hoe laat iemand geland is op een bepaalde locatie. Op basis hiervan houden we een "Alerting service" bij, mocht er binnen een vastgesteld aantal minuten geen contact meer zijn dan gaat het FIC de initiële zoekacties opstarten. Maar, heeft een piloot NIET bij het FIC opgeroepen dan is er dus ook geen vluchtbewaking.
Zeker daarom ligt de verantwoording bij de piloot, of het vliegbedrijf, om bij starts en landingen buiten luchtvaartterreinen de belanghebbende instanties in te lichten.
Een helicopter die geland is en daarna weer opstijgt zou mijns inziens ook geen reden moeten zijn tot een enorme uitruk aan HV-voertuigen als er niet wordt gemeld dat er "explosies gehoord zijn, vlammen en rook zichtbaar zijn en brokstukken verspreid liggen". Een heli die landt en daarna weer opstijgt, dan werkt alles nog naar behoren zou ik denken.