Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 591998 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1110 Gepost op: 7 augustus 2013, 21:40:00
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1189733 date=1375892935
Was er enige tijd geleden ook niet zo iets met een kist die problemen had die op twitter vele malen erger gemaakt werden dan ze waren.....


Dat is 8 van 10 keer het geval.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1111 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:11:32
Citaat van: ArjanSPL link=msg=1189664 date=1375882318
Toestel komt inderdaad hier heen en gaat landen op de 06.

Keuze is denk ik omdat "wij" meer banen hebben welke als alternatief kunnen dienen en de luchthaven operationeel kan blijven.

Toestel is rondt 16:00 hier

Nee, Schiphol is een HUB voor Delta. Hebben hier dus niet alleen snel een reserve kist maar ze hebben op Schiphol bovendien eigen personeel (monteurs) rondlopen wat in zo'n geval weer een kostenbesparing is. Weet iemand iets meer details van het defect? Ik ga er vanuit dat de flaps niet meer ingeschoven konden worden? Is dat pan pan waardig? Of is het zo dat het vliegtuig niet zsm moest landen, maar dat de oversteek simpelweg niet meer te halen valt met uitgeschoven flaps (snelheid, brandstofverbruik, slijtage).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
Reactie #1112 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:19:55
En toch heeft ArjanSPL wel degelijk een punt, qua de hoeveelheid beschikbare banen. Inderdaad is Schiphol een Delta Hub, met alle mogelijke (technische en administratieve) ondersteuning.
In geval van het niet kunnen verlaten van een landingsbaan is er een grotere verstoring van de operaties op London Heathrow en Paris de Gaulle dan bij een bezette baan op Schiphol.
De keuze ligt in ieder geval altijd bij de crew (in samenspraak met hun eigen flight ops), niet bij ATC.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #1113 Gepost op: 8 augustus 2013, 15:08:35
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1189932 date=1375964395
En toch heeft ArjanSPL wel degelijk een punt, qua de hoeveelheid beschikbare banen. Inderdaad is Schiphol een Delta Hub, met alle mogelijke (technische en administratieve) ondersteuning.
In geval van het niet kunnen verlaten van een landingsbaan is er een grotere verstoring van de operaties op London Heathrow en Paris de Gaulle dan bij een bezette baan op Schiphol.
De keuze ligt in ieder geval altijd bij de crew (in samenspraak met hun eigen flight ops), niet bij ATC.

Denk dat in die hoek van engeland genoeg vliegvelden zijn al dan niet civiel die een dergelijk toestel kunnen laten landen zonder dat dit verstoring van de grotere civiele vliegvelden tot gevolg heeft. Ik denk dat er in het holding pattern brandstof is verbruikt en pogingen zijn gedaan ism helpdesk delta/Airbus de flaps te laten werken er was ook niet echt gevaar schat ik zo anders hadden ze hem nooit meer de noordzee overgestuurd.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1114 Gepost op: 8 augustus 2013, 15:11:25
Dat denk ik ook, Schiphol heeft inderdaad meerdere banen maar of het de meest logische keuze is qua tijd/afstand en dichtheid? Dan hadden ze dichterbij wellicht een beter alternatief gevonden. Misschien dat het feit dat EHAM een HUB is van Delta wel de doorslag gegeven, al durf ik niet aan jou te twijfelen Caprice  ;)
Weet jij meer over het technisch mankement? Flaps die op full bleven hangen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
Reactie #1115 Gepost op: 8 augustus 2013, 15:11:46
Citaat van: superfly link=msg=1189942 date=1375967315
Denk dat in die hoek van engeland genoeg vliegvelden zijn al dan niet civiel die een dergelijk toestel kunnen laten landen zonder dat dit verstoring van de grotere civiele vliegvelden tot gevolg heeft. Ik denk dat er in het holding pattern brandstof is verbruikt en pogingen zijn gedaan ism helpdesk delta/Airbus de flaps te laten werken er was ook niet echt gevaar schat ik zo anders hadden ze hem nooit meer de noordzee overgestuurd.
Niet teveel denken en schatten, aan speculaties en gokken hebben we niks.
Zoals gezegd is Schiphol één van de Delta Hub's, en "genoeg vliegvelden al dan niet civiel in die hoek van Engeland" zijn dat niet.
Ik ben momenteel roostervrij en weet verder niets over het mankement. Zou het flap-uitslag geweest zijn kun je denken aan speed-restricties, hoogte-restricties, brandstof-verbruik die een overtocht naar de US onmogelijk maken. Het oversteken van de Noordzee heeft daar niets mee te maken.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #1116 Gepost op: 8 augustus 2013, 15:14:51
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1189945 date=1375967506
Niet teveel denken en schatten, aan speculaties en gokken hebben we niks.
Zoals gezegd is Schiphol één van de Delta Hub's, en "genoeg vliegvelden al dan niet civiel in die hoek van Engeland" zijn dat niet.
Ik ben momenteel roostervrij en weet verder niets over het mankement. Zou het flap-uitslag geweest zijn kun je denken aan speed-restricties, hoogte-restricties, brandstof-verbruik die een overtocht naar de US onmogelijk maken. Het oversteken van de Noordzee heeft daar niets mee te maken.

Ben ik mee eens, je moet ook niet meer kosten maken dan noodzakelijk, maar wel safety fitst


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1117 Gepost op: 8 augustus 2013, 16:01:47
Citaat van: silque link=msg=1189928 date=1375963892
Is dat pan pan waardig?

In dit geval konden de piloten er zelf ook niet echt uitkomen in wat voor een situatie ze nou terecht in waren gekomen.  :)

https://audioboo.fm/boos/1540364-delta-99-pan-pan
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Gast

  • Gast
Reactie #1118 Gepost op: 8 augustus 2013, 16:39:47
Flaps die niet wilde "extenden", dus neerklappen. Deducerende betekent dat voor mij dat de flaps dus geheel UP waren en er een normale vleugel-configuratie was, die een overtocht naar de USA in principe mogelijk had kunnen maken. Maar flaps die een eigen leven leiden (niet meer omhoog willen = onbetrouwbare bediening) zullen ongetwijfeld, samen met company prodecedures, reden genoeg zijn om evengoed het toestel zo snel mogelijk te laten landen op een geschikte luchthaven.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1119 Gepost op: 9 augustus 2013, 10:10:21
Vind ik toch apart, de flaps worden voor takeoff namelijk al neergeklapt en op een bepaalde hoogte/snelheid weer ingetrokken. Hoe ze er dan tijdens de vlucht achterkomen dat ze niet meer willen zakken ben ik wel benieuwd naar. In principe worden die tijdens de vlucht vrijwel nooit neergeklapt namelijk.

Overigens leuk stukje om te horen: 'Nobody in our flightdeck knows the definition of a Pan Pan, so maybe it's not even a Pan Pan'  0098 Volgensmij is dit ook niet echt een pan pan, wel wat voorzorgsmaatregelen vwb de hogere landingssnelheid.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.