Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 605542 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #1120 Gepost op: 9 augustus 2013, 11:05:02
Het meest waarschijnlijke (maar nogmaals, ik hou niet van speculeren en ik weet de details niet) is dat ze ipv het woord "retract" abusievelijk het woord "extenden" hebben gebruikt.
Na take-off de flaps niet kunnen intrekken is wel waarneembaar, zodra de flaps zijn ingetrokken zet je ze niet meer uit tijdens de vlucht.
Op het filmpje van atcbox.com is te zien dat de flaps (voor zover mijn kennis reikt) nog in de take-off stand staan, dit gaf ArjanSPL ook al aan.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1121 Gepost op: 9 augustus 2013, 11:17:16
Ja precies wat ik ook dacht, eenmaal ingeklapt worden ze niet meer gebruikt tot aan landing/daling. Maar het blijft idd speculeren, thanks!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #1122 Gepost op: 9 augustus 2013, 11:29:12
Airbus kennende zal het in beide gevallen een foutmelding geven dat er iets niet goed zit. Ook als de flaps ingeklapt zijn en ze willen niet meer uit terwijl je ze niet nodig hebt. Die Airbussen zitten echt vol met computers. Maar ook dat is enige speculatie. :)


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1123 Gepost op: 9 augustus 2013, 12:09:48
Een luchtvaartuig dat een zeer dringend bericht heeft over te brengen betreffende de veiligheid van een luchtvaartuig, vaartuig of voertuig dan wel over de veiligheid van één of meer personen aan boord of in zicht, geeft de volgende spoedseinen, gezamenlijk of afzonderlijk:

-de gesproken woorden PAN PAN bij gebruik van radiotelefonie;
-een spoedbericht dat de bedoeling van het woord PAN PAN doorgeeft bij gebruik van een gegevensverbinding.


Aldus de Regeling seinen luchtvaart van de overheid:) Met dit soort situatie is het de vraag of de veiligheid van het luchtvaartuig volgens de piloten echt in het geding is. Gisteravond ook een Pan Pan voorbij horen komen vanwege een medische noodsituatie aan boord van een Transavia. Gelukkig werd voor het slachtoffer al snel de snelste route naar de grond toegekend.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1124 Gepost op: 9 augustus 2013, 15:37:08
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1190159 date=1376039102
Het meest waarschijnlijke (maar nogmaals, ik hou niet van speculeren en ik weet de details niet) is dat ze ipv het woord "retract" abusievelijk het woord "extenden" hebben gebruikt.
Na take-off de flaps niet kunnen intrekken is wel waarneembaar, zodra de flaps zijn ingetrokken zet je ze niet meer uit tijdens de vlucht.
Op het filmpje van atcbox.com is te zien dat de flaps (voor zover mijn kennis reikt) nog in de take-off stand staan, dit gaf ArjanSPL ook al aan.
Caprice, ze hebben het er over dat de flaps niet uitgaan dus mogelijk met een hogere snelheid landen. Dat klinkt mij dat bij het intrekken de flaps vast gelopen zijn en dus niet uit- of inklappen. Vind trouwens wel de opmerking van de piloten vreemd dat zij de definitie van een Pan Pan niet weten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gast

  • Gast
Reactie #1125 Gepost op: 9 augustus 2013, 15:43:22
Ik weet niet welke flapsetting bij take-off gebruikt is, 10 of 15% en of dit stand 1 of stand 2 is van de flap-lever in een A330.
Daarom is het gissen naar hoe ze het precies bedoelden, "not able to extend" maar dus eigenlijk "not able to retract", en inderdaad als ze vastzitten dan kun je ook niet meer "extenden".


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1126 Gepost op: 9 augustus 2013, 19:45:34
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1190221 date=1376055428
Caprice, ze hebben het er over dat de flaps niet uitgaan dus mogelijk met een hogere snelheid landen. Dat klinkt mij dat bij het intrekken de flaps vast gelopen zijn en dus niet uit- of inklappen. Vind trouwens wel de opmerking van de piloten vreemd dat zij de definitie van een Pan Pan niet weten.

Er is geen glasharde checklist voor iedere mogelijke gebeurtenis die pan pan, mayday of securité voorschrijft. De piloten weten echt wel wat pan pan is, maar konden niet inschatten of de specifieke situatie pan pan verantwoordde. Bij twijfel over veiligheid kies je de veilige kant: doen dus.

edit: dit is geschreven vanuit een MARCOM achtergrond, maar het lijkt me (zeer) sterk dat (de hiervan afgeleide) luchtvaartcommunicatieregels erg afwijken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #1127 Gepost op: 10 augustus 2013, 12:37:01
p2kflex
09:26:58 10-08-13GROUP-1PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL ONGEVAL LUCHTVAART (VOORALARM KLEIN) [ 597 341 BRW1AFO ]
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)
If you can dream it, you can do it.


HLM743

  • Hoofdbrandwacht.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 126
Reactie #1128 Gepost op: 15 augustus 2013, 15:06:54
p2kflex
14:59:19 15-08-13GROUP-1PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL ONGEVAL LUCHTVAART (VOORALARM KLEIN) [ 597 341 BRW1AFO ]
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
VOS0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)


ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Reactie #1129 Gepost op: 15 augustus 2013, 15:37:19
p2kflex
14:59:19 15-08-13GROUP-1PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL ONGEVAL LUCHTVAART (VOORALARM KLEIN) [ 597 341 BRW1AFO ]
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
VOS0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0127800BRW Veiligheidsregio Kennemerland (VOS Infocode)
Vooralarm Klein afgegeven omdat er een steekvlam gezien zou zijn in een van de motoren van een KLM747.
Groep sloten TPl geweest 5 minuten later weer einde vooralarm klein.