Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 605584 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #1160 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:46:34
Hahaha, ik heb een goede ;D

Ok. Denk dat de de stewards aan boord ook wel het nodige kunnen aan EHBO en om de tijd die nodig is om tot aan de gate te raken te kunnen overbruggen, maar wie bepaalt wat nodig is? Ambulancedienst van op basis van symptomen die vanuit het toestel worden doorgegeven? En wie communiceert deze dingen door aan de hulpverleningsdiensten? Luchtverkeersleiding?

Sorry als ik veel vragen stel, maar ben nou eenmaal beetje nieuwsgierig 98uiye
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Gast

  • Gast
Reactie #1161 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:56:07
De melding van de piloot wordt door de betreffende verkeersleider doorgegeven aan de Supervisor. Indien de melding gedaan is op de Radar-frequentie, informeert de Supervisor de AAS, en de Supervisor van Approach, ,die op zijn beurt de Toren informeert. Alle informatie die terugkomt, over toegewezen landingsbaan, parkeerplaatsen wordt de andere kant op weer gecommuniceerd.
Het komt ook wel voor dat een toestel op zijn company-frequentie al een verzoek om een ambulance gedaan heeft, maar dit zal tussen de AAS, de company en de medische diensten onderling afgestemd worden.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1162 Gepost op: 25 oktober 2013, 18:18:14
Als aanvulling: In dit geval namen de piloten zelf het initiatief en deden een verzoek om dicht bij de baan te mogen parkeren zodat ambulance personeel snel met een trap aan boord zou kunnen komen om medische zorg te verlenen. Het plan was om naar het J-platform langs de A4 te gaan en daar te parkeren, echter kwam vanuit de KLM het advies naar de crew toe om door te taxiën naar de gate omdat dit een stuk sneller is. De lijn piloot-ATC-Airport Authority/Medische dienst is volgens mij ook een snel en efficiënt lijntje. Zo wordt er regelmatig ook tijdens de nadering medische informatie/vragen over de frequentie uitgewisseld tussen de piloten en de ATC zodat dit uiteindelijk bij de medische dienst terecht komt die in een inschatting kan maken van de situatie en welke middelen daar voor nodig zijn, zoals het sturen van een tweede ambulance/verpleegkundige bij een reanimatie.
Al zat er deze keer ergens een kink een kabel, want niet iedereen die aanwezig zou moeten zijn was op tijd aanwezig bij gate E8, maar dat geheel terzijde :)
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1163 Gepost op: 25 oktober 2013, 18:34:28
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1213600 date=1382712967
De melding van de piloot wordt door de betreffende verkeersleider doorgegeven aan de Supervisor. Indien de melding gedaan is op de Radar-frequentie, informeert de Supervisor de AAS, en de Supervisor van Approach, ,die op zijn beurt de Toren informeert. Alle informatie die terugkomt, over toegewezen landingsbaan, parkeerplaatsen wordt de andere kant op weer gecommuniceerd.
Het komt ook wel voor dat een toestel op zijn company-frequentie al een verzoek om een ambulance gedaan heeft, maar dit zal tussen de AAS, de company en de medische diensten onderling afgestemd worden.

Het betrokken toestel heeft in ieder geval een designated RW gekregen om sneller op de grond te zijn.. 18R was in use maar er werd geland op de 18C met back-up standby vanwege de overweight landing (men had iets te veel brandstof nog bij zich upon landing) en dat kan extra warmte op de brakes veroorzaken.

EN dan vanaf de RW naar de gate omdat daar de extra faciliteiten zijn.. Via een aviobrug disembarking  is altijd sneller dan een trap.


Gast

  • Gast
Reactie #1164 Gepost op: 25 oktober 2013, 18:39:31
ELK toestel wat landt krijg "een designated runway" (afgekort RWY, niet RW  O0 )


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #1165 Gepost op: 25 oktober 2013, 20:14:05
Duidelijk allemaal! Bedankt 098uo
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #1166 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:27:29
MilSpotters.nl ‏@milspotters 15m
Diana02 (J-509) komt zo een 'noodlanding' maken in verband met besturingsproblemen. #emergency #ehlw


MilSpotters.nl ‏@milspotters 12m
Diana02 is veilig geland, heeft de remparachute gebruikt.  #emergency #ehlw
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


stafpilot

  • geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #1167 Gepost op: 30 oktober 2013, 00:36:26
Diana02 (J-509) is een F-16 van de KLU die geland is op Leeuwarden.
PR & Communicatie Coördinator en hulpverlener bij het Rode Kruis afdeling Ede. https://www.facebook.com/pg/rodekruisede.nl Al mijn bijdragen op het fo


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #1168 Gepost op: 30 oktober 2013, 17:31:50
 De Koninklijke Marechaussee op Schiphol heeft woensdag een 25-jarige man uit Jakarta aangehouden, omdat hij zonder noodzaak de nooddeur opende van het vliegtuig waarin hij zat.

De man zat als passagier in het vliegtuig dat op het punt stond naar Azië te vertrekken. Toen het toestel de gate al had verlaten, opende de man de nooddeur, waardoor de noodglijbaan werd geactiveerd. Hierdoor kon het vliegtuig niet vertrekken.

De gealarmeerde marechaussee kon de verdachte aanhouden op verdenking van vernieling en beschadiging van het vliegtuig. Na onderzoek van de luchtvaartpolitie kon het toestel alsnog vertrekken, maar zonder de verdachte. Het is niet bekend waarom hij de deur opende.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3536008/2013/10/30/Vliegtuigpassagier-opent-nooddeur-op-Schiphol.dhtml


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Reactie #1169 Gepost op: 3 november 2013, 12:53:11
KLM1885 gaat zo terugkeren naar Schiphol vanwege problemen met de besturing van het vliegtuig.